English

رئیس کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

قبل از افشای پرونده چای دبش، مجلس ورود کرده بود/منتظریم دستگاه‌های متولی اقدام کنند

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره فساد در پرونده چای دبش گفت: در پرونده چای دبش مکاتباتمان را انجام دادیم و منتظر هستیم که دستگاه‌های متولی اقدام کنند. البته قبل از اینکه اصلاً موضوع اعلام شود، کمیسیون کشاورزی به موضوع ورود کرده بود و پیگیری‌هایی داشت و امیدواریم دستگاه نظارتی بتوانند کار را دنبال کنند.

 قبل از افشای پرونده چای دبش، مجلس ورود کرده بود/منتظریم دستگاه‌های متولی اقدام کنند

​محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره اعلام نرخ خرید گندم، اظهار کرد: در این زمینه با رئیس‌جمهور مکاتبه کرده‌ و جلساتی هم با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم و اعلام کرده‌ایم که نرخ گندم برای سال جاری هرچه سریع‌تر باید اعلام شود و اگر این هفته قیمت گندم اعلام نشود، تخلف صورت گرفته و حتماً باید پاسخ بدهند.

وی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی شورایی با عنوان شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی داریم که متشکل از 6 کشاورز پیشرو و تولیدکننده و 3 نفر از هیئت دولت اعم از وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه و 2 نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی است که در جلسه حضور دارند و نظارت می‌کنند.

 

خودکفایی گندم باید در دستور کار دولت قرار بگیرد 

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تقریباً حدود 2 ماه پیش شورای قیمت‌گذاری جلسه تشکیل داده و طبق کارشناسی‌ها و بررسی‌های قیمت گندم 19 هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده و تبصره‌ای هم دارد که اگر نرخ تورم ثابت باشد، همین قیمت است و اگر افزایش یابد، به‌تناسب نرخ تورم، افزایش پیدا می‌کند. آنچه را شورای قیمت‌گذاری اعلام کرده با نگاه کارشناسی بوده و سود متعارف کشاورز هم در نظر گرفته شده است.

عسکری تأکید کرد: گندم را محصولی راهبردی می‌دانیم و سالانه حدود 11 و نیم میلیون تن به آن نیاز داریم که حدود 10ونیم میلیون تن برای نانوایی‌ها و الباقی برای مصارف صنایع تبدیلی و تکمیلی مانند کیک، آرد و... است. با اتفاقاتی که در منطقه افتاده مانند جنگ اوکراین و روسیه و اتفاقات دیگر حتماً بحث خودکفایی گندم باید در دستور کار دولت قرار بگیرد و در بودجه 1403 هم اعتبارات را این‌گونه دیده‌ایم که فضا ایجاد شود.

وی افزود: دولت در حال رایزنی برای تامین اعتبار است و بودجه این بخش در سال 1403 باید تقریباً حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ همت در نظر گرفته شود.

 

تا پایان سال، خبری از گرانی گوشت نیست!

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت گوشت درحال متعادل شدن است، گفت: دولت را مکلف کردیم تا پایان سال هم پروتئین هم مرغ و تخم‌مرغ و هم پروتئین گوشت قرمز را به یک تعادل‌بخشی برساند. با پاکستان هم وارد مذاکره شدند تا از مرز پاکستان گوشت گوساله بیاید و قراردادهای این کار بسته شده است.

عسکری بیان کرد: خروج دام از مرز هم بسته شده و در حال برنامه‌ریزی هستیم که فعلاً تا پایان سال نیاز کشور تثبیت شود و سپس مازاد  آن را در بحث صادرات دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: درباره ذرت هم مکاتباتی را با رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی داشته‌ و آنالیزهای هزینه تولید ذرت را اعلام کردیم. ما ۱۰ میلیون تن ذرت نیاز داریم که تقریباً ۲ میلیون تن تولید داخل و مابقی وارداتی است. در برنامه ۵ ساله هفتم توسعه این را دیدیم که دولت مکلف است نسبت به تولید سه قلم نهاده‌های دامی یعنی ذرت، سویا و جو به جهت تاثیری که در تولید پروتئین سفید و قرمز و لبنیات دارد، به سمت تولید بیشتر و بهتر برود و نهایتاً در این مورد به مرحله خودکفایی برسیم.

 

درباره پرونده چای دبش امیدواریم دستگاه نظارتی بتوانند کار را دنبال کند

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره فساد در پرونده چای دبش نیز توضیح داد:  در پرونده چای دبش مکاتباتمان را انجام دادیم و منتظر هستیم دستگاه‌های متولی اقدام کنند. قبل از اینکه اصلاً موضوع اعلام شود، کمیسیون کشاورزی به موضوع ورود کرده بود و پیگیری‌هایی داشت و امیدواریم دستگاه نظارتی بتوانند کار را دنبال کنند.

عسکری با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه راهکارهای مناسبی درخصوص کشاورزی، منابع طبیعی، آب و محیط زیست ارائه نشده بود، گفت: در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی،  بخش کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست را سامان داده و تقویت کردیم. کشاورزی که پاشنه آشیل برنامه دولت بود، بزرگ‌ترین بخش خصوصی است که سه برابر صنعت بازدهی دارد، چهار و نیم میلیون بهره‌بردار دارد و تقریباً ۳۵ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است. از طرفی با تاکیدات مقام معظم رهبری اگر ما با برنامه خوبی جلو برویم به نقطه مطلوبی در بحث کشاورزی می‌رسیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰۰ میلیون جمعیت پیرامونی ما علاقه‌مند به محصولات کشاورزی ایران هستند و این یک پتانسیل خوب است که می‌تواند ارزآوری بسیار خوبی را برای ما ایجاد کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مکانیزیشن حذف نشده، گفت:  ما در کمیسیون کشاورزی این بحث را  خیلی خوب دیدیم و حتماً هم دفاع کرده و در راستای رای آوردنش تلاش خواهیم کرد.

 

چند راهکار برای کاهش سن کشاورزان ارائه کردیم

عسکری  با ابراز نگرانی از کاهش سن کشاورزان گفت: برای کاهش سن کشاورزان چند کار را در مجلس دنبال کردیم؛ یکی اینکه اراضی کلاس یک، یعنی زمین‌هایی که در بخش کشاورزی حائز اهمیت و تاثیرگذار هستند را تلاش کرده‌ایم که دستگاه‌هایی مثل سازمان ثبت اسناد و املاک را پای کار بیاوریم تا در بحث سنددار شدن این اراضی کمک کنند. اقدام دیگر ما درباره فارغ‌التحصیلان کشاورزی بود؛  ما ۲۵۰ هزار فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی داریم و با دولت مکاتباتی را داشتیم که تقریباً ۱۰ هزار فارغ‌التحصیل از آنها را هدایت کنیم به حوزه صنفی و ستادی وزارت جهاد کشاورزی بفرستیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه عرضه کارزار کشاورزی تهی شده است. بسیاری از افراد بازنشسته شدند و هم اینکه در یک مقطع زمانی ما نسبت به جذب فارغ‌التحصیلان کشاورزی برنامه نداشتیم، اما خوشبختانه موفقیت‌های اولیه را گرفته‌ایم. ما این فضا را ایجاد کردیم که در مرحله اول ۱۰ هزار فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی را به حوزه صنفی و ستادی هدایت کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی توضیح داد: میانگین سن کشاورزان بین ۵۰ تا ۶۰ سال است که باید کاهش پیدا کند. به همین دلیل ما خرید تضمینی محصولات کشاورزی، صادرات محصولات کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را در دستور کار مجلس شورای اسلامی داریم و تبدیل به قانون کرده و به وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان دستگاه متولی ابلاغ کرده‌ایم.

 

پیگیر خرید تضمینی تخم‌مرغ هستیم

عسکری درباره تولید مرغ و تخم.مرغ  تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، ۲۱ هزار مجوز پرورش مرغ گوشتی را در کشور داریم که این مجوزها صادر شده است. از این تعداد، حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد فعال است. در حال حاضر، خرید سویا و ذرت از طریق بازارگاه اعلام می‌شود و همه استان‌ها حوزه‌های نگهداری نهاده‌هایشان فعال است و توزیع آنها انجام می‌شود و تقریباً تمام مرغداری‌های ما فعال هستند.

وی گفت: پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال، مشکل خاصی در این حوزه نداشته باشیم. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم خرید تضمینی با جدیت لحاظ شود تا تولیدکننده با انگیزه بهتری بتواند نسبت به تولیدش اقدام کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه