English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

علت افزایش قابل توجه قیمت بیت‌کوین چیست؟

«نباید فراموش کنیم که تعداد بیت کوین های جهان محدود است و همین مساله در فضای افزایش تقاضا برای این رمزارز در برهه های زمانی مختلف، نقشی قابل توجه را در انفجارهای قیمتی آن بازی می کند.»

علت افزایش قابل توجه قیمت بیت‌کوین چیست؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، در روزهای اخیر، بازرار رمزارزها شاهد تحولات تازه ای بوده است. به طور خاص، رمز‌ارز "بیت‌کوین" که مهمترین رمزارز جهان است و ارزش کلی آن چیزی بیش از نیمی از ارزش کل بازار رمزارزها را در برمی گیرد، شاهد افزایش بهای خود به بیش از 65 هزار دلار بوده است.

بهای بیت کوین چندین ماه بود که در رکود و سکون قیمتی قرار داشت و حتی بسیاری از تحلیلگران و نهادهای مالی به این مساله اشاره داشتند که ارزشِ این رمز ارز بیش از پیش سقوط خواهد کرد. با این حال، انفجار قیمت بیت کوین در روزهای اخیر، تحلیل و تفسیرهای زیادی را از سوی ناظران و تحلیلگران و البته نهادهای مالی مختلف برانگیخته است. در این راستا، برخی تحلیلگران از تداوم روند افزایشی قیمت بیت کوین در روزها و ماه‌های آتی سخن می گویند و حتی نشریه "فوربز" به تازگی در گزارشی از اوج گیری قیمت بیت کوین به یک میلیون دلار در سال 2024 و حتی 10 میلیون دلار در سال 2025 یا ده سال آینده خبر داده است.

مسائلی که همه و همه بحث و گفتگو در مورد بازار رمز ارزها را به یک سوژه داغ تبدیل کرده اند و بسیاری را تحریک به حضور در این بازارِ نه چندان شناخته شده کرده است. با این همه، برخی تحلیلگران به طور خاص 3 دلیل و محرک عمده را در توضیح دلایل افزایش قیمت رمرز ارز بیت کوین مطرح می سازند.

اولا، عده ای بر این باورند که رمز ارز بیت کوین به عنوان یک سرمایه دیجیتالی را بایستی اصلی ترین آلترناتیو برای نظام مالی کنونی جهان ارزیابی کرد. در این چهارچوب، با توجه به فراگیر بودن تغییرات دیجیتالی در جهان و حرکت بیش از پیش جهان به سمت تغییرات دیجیتالی، بازار رمز ارزها و به طور خاص بیت کوین نیز از جمله حوزه هایی هستند که ارزش زیادی را به سمت خود جلب خواهند کرد و همین مساله انفجار قیمتی در بازار رمزارزها را سبب شده است.

به بیان ساده تر، در فضای تغییر گفتمان اقتصادی جهان و حرکت آن در مسیری جدید، رمز ارز بیت کوین یک بازیگر محوری به حساب می آید و همین موضوع رونق قیمتی را برای آن و دیگر رمزارزها به ارمغان آورده است.

دوم اینکه بسیاری از نهادها و البته کارشناسان مالی در اقصی نقاط جهان این پیش بینی را دارند که در سال های آتی شاهد تضعیف قیمت دلار به عوان یک ارز معتبر بین المللی و حرکت اقتصادهای جهانی به سمت تورم های سنگین خواهیم بود. در این چهارچوب، مردم و دولت ها در اقصی نقاط دنیا به سمت گزینه های جدید برای حفظ ارزش دارایی های خود و تقویت بنیان های اقتصادیشان حرکت خواهند کرد.

در این چهارچوب، بازار رمز ارزها از جمله حوزه هایی است که به احتمال فراوان پذیرای سیل قابل توجهی از بازیگران، چه دولتی و چه غیردولتی خواهد بود.

در این میان، نباید فراموش کنیم که تعداد بیت کوین های جهان نیز محدود است و همین مساله هم در فضای افزایش تقاضا برای این رمزارز در برهه های زمانی مختلف، نقشی قابل توجه در انفجارهای قیمتی آن بازی می‌کند. به بیان ساده تر، وقتی تقاضا برای رمز ارز بیت کوین افزایش یابد اما تعداد بیت کوین ها مشخص و محدود باشد، کاملا طبیعی است که شاهد باشیم بهای بیت کوین به نحو سرسام آوری افزایش پیدا کند.

و در نهایت سوم اینکه رمز ارز بیت کوین به یکی از مولفه های مهم در قالب رقابت های راهبردی میان قدرت‌های اصلی جهان یعنی چین و آمریکا نیز تبدیل شده است. در این چهارچوب، چینی ها علاوه بر اینکه حضوری فعال در بازار رمزارزها دارند، صِرف کنشگری در این بازار را به مثابه حرکت به سمت گزینه های آلترناتیو در قالب اقتصاد جهانی ارزیابی می کنند که این گزینه ها در نوع خود، تضعیف بنیان های نظم اقتصادی مطلوب جهان غرب را به دنبال دارند.

معادله ای که به هیچ عنوان مطلوب جهان غرب و به طور خاص دولت آمریکا نیست. از این رو، اقبال بازیگران قدرتمند جهانی به بازار رمزارزها نیز در اوج گیری این بازار و به طور خاص انفجارهای قیمتی که گاه و بیگاه به طور خاص در مورد قیمت بیت کوین شاهد هستیم، بی تاثیر نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه