English

رئیس اتحادیه طلا و جواهر :

رکود، آینده صنعت طلا را سخت کرده است

رئیس اتحادیه طلا و جواهرات با تاکید بر اینکه سال گذشته صنف طلا فروشان وضعیت بحرانی را پشت سر گذاشت، گفت: شدت رکود و کاهش تقاضای دادوستد طلا از زمان شیوع کرونا هم بیشتر بود.

رکود، آینده صنعت طلا را سخت کرده است

 نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهرات در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج اظهار کرد: بازارهای داخلی ما در رابطه با کنترل ارز و کاهش انس جهانی و همچنین نبود تقاضا، امروزه نیز روند کاهشی قیمت‌ها را داشتیم.

وی تصریح کرد: بازار از ابتدای سال ۱۴۰۳ شاهد افزایش دور از انتظار ۲۵۰ دلاری انس جهانی بوده است که به دنبال این موضوع، بازار‌های دنیا به این موضوع واکنش نشان داد و همچنین یک شرایط افزایشی را در بازارهای داخلی طی کرد. نوسانات نرخ ارز و حاشیه‌های سیاسی بر این روند تأثیر زیادی داشت.

رییس اتحادیه طلا و جواهرات گفت: خوشبختانه بعد از تعطیلات نوروز ، خیلی بازار ملتهبی در افزایش تقاضا نداشتیم و بازار همان شرایط رکود را طی کرد البته در بعضی مواقع به صورت مقطعی و ساعتی بازارهای جهانی دچار التهاب میشد و به دنبال آن بازار و مردم ما نیز دچار التهاب می‌شد اما خیلی نسبت به سنوات قبلی دچار التهاب نمی‌شد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به شعار سال رهبر انقلاب مبنی بر جهش تولید و مشارکت مردم ، بخشی از این مردم همان اصناف هستند که قادرند اوضاع اقتصادی کشور را مدیریت کنند. این اتفاق در سالهای گذشته کم رنگ بوده است و ما باید نسبت به شعار سال مقام معظم رهبری و پتانسیل و ظرفیت‌های کشور در صنعت حساس بوده و از این ظرفیت استفاده کنیم. 

وی تأکید کرد: آینده صنعت طلا و قیمت‌ها به خاطر رکود، شرایط سختی را می‌گذراند و امیدواریم رونق به این صنعت بازگردد و شرایط التهابی بازار برطرف شود. توصیه ما نیز به مردم این است که در بازارهایی که دارای نوسانات زیادی است به هیچ وجه ورود نکنند تا قیمت‌ها ثابت نسبی خود را طی کند که در چند روز گذشته این اتفاق افتاده است.

بذرافشان گفت: پیش‌بینی در بازارهای جهانی این بود که در سال میلادی جدید، انس به ۲۵۰۰ دلار برسد که این اتفاق زودتر شکل گرفته است. شرایط بازارهای جهانی و  نوسانات کشورهای دنیا باعث شد یک مقداری ذخایر طلای خود را نسبت به سرمایه‌گذاری در کشورها بیشتر کردند و همین امر می‌تواند افزایش انس جهانی و قیمت طلا و سکه در جهان منجر شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهرات خاطرنشان کرد: احتمال می‌دهیم که اندکی کاهش در رابطه با نوسانات جهانی داشته باشیم اما فکر نمی‌کنم خیلی شاهد افت قیمت‌ها باشیم مگر اینکه اتفاقات دور از انتظار بیافتاد. از طرفی پیش‌بینی بازارهای جهانی نسبت به افزایش بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید:

انس جهانی طلا رکورد زد/ حباب سکه دو برابر شد

ثبت معاملات طلا در سامانه مودیان نیازی به ثبت اطلاعات مصرف‌کننده ندارد/ لزوم شفاف‌سازی درخصوص سامانه جامع تجارت

سقوط آزاد قیمت انس جهانی طلا/ آیا بازار شب عید طلافروشان پررونق می‌شود؟

جهش قیمت ارز باعث افزایش قیمت طلا شد

 

 تعطیلی شنبه ها یعنی دور شدن از بازارهای جهانی 

وی با اشاره به تعطیلات پنجشنبه و دور ماندن ایران از بازارهای جهانی تصریح کرد: به عنوان یک فعال اقتصادی می‌گویم که ما همیشه ۲ تا ۳ روز از بازارهای جهانی عقب مانده و دور می‌شویم و بنده جزو کسانی هستم که موافق جایگزینی تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستم و شنبه‌ها تعطیلات رسمی ما باشد که به بازارهای جهانی در رابطه با قیمت‌ها نزدیکتر شویم. 

 

نگاه مردم به خرید طلا تغییر کرده است

بذرافشان گفت: طی چند سال گذشته واحدهای صنفی تولیدی و توزیعی در حوزه جواهر آسیب‌های زیادی دیده است. رویکرد مردم نیز به سرمایه‌گذاری قدیمی که خانواده ها به صورت دراز مدت در طلا سرمایه‌گذاری می‌کردند متفاوت شده است که در درازمدت یک سرمایه امنی را برای آنها ایجاد می‌کرد. اما متأسفانه شرایط تورمی و نوسانات و کاهش ارزش پول ملی باعث شده است که مردم نگاه سرمایه‌گذاری در حوزه طلا و به دنبال این هستند تا طلای آب شده یا سکه بخرند. 

وی ادامه داد: ما بارها اعلام کردیم که دولت و بانک مرکزی باید نسبت به تخلیه این حباب و عرضه سکه اقدام کند که متأسفانه هیچ اقدامی تاکنون در بازار انجام نگرفته است. 

بذرافشان عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ صنف طلا فروشان وضعیت بحرانی داشتند  یعنی آنقدر رکود و کاهش تقاضا زیاد بود که در دوران کرونا نداشتیم.

 

خرید جواهرات تا 40 درصد کاهش یافته است 

رییس اتحادیه طلا و جواهرات گفت: آمارهای میدانی نشان می‌دهد بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش تقاضا در حوزه صنعت طلا و جواهرات شد. یک بحث این است که چرا مردم به سمت طلای آب شده رفته‌اند؟ طلای آب شده در مصارف تولیدی ما است  و طلاهایی که بایستی مستهلک شده و بایستی ذوب شود در چرخه تولید قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه عده‌ای فروش طلای دست دوم را انجام می‌دهند.  بعضی از این طلاها بسیار قدیمی است و فاقد کد استاندارد است و به دلیل همین قدیمی بودن اگر مشکل عیاری بودن یا هر مشکل دیگری پیدا کند خیلی قابل پیگیری نیست؛ اینکه مردم به سمت طلای آب شده رفتند از لحاظ اقتصادی کار خوبی نیست و پیام ما به مردم این است که نسبت تولید، همانند سنوات قبل اقدام کنند.

بذرافشان تصریح کرد: ما در شرایط تولید، حداقل و حداکثر اجرت را داریم یعنی فضا برای خرید مصنوعات طلا با هر سلیقه و با هر وزنی است.  توصیه ما ورود مردم به  بخش مصنوعات طلا است چراکه باعث تقویت تولید خواهد شد و هم اینکه یک طلا با کد استاندارد خریداری می‌شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهرات گفت: ما بین 10 تا 15 درصد واحدهای تولیدی ما در سال 1402 یا فعالیت اقتصادی آنها کمرنگ شده یا نتوانستند به فعالیت‌های اقتصادی خود ادامه بدهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه