English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۲ راه‌ حل غیرمنتظره کاهش کسری بودجه در اقتصاد ایران

«صِرف وجود کسری بودجه در اقتصاد ایران سبب شده تا آثار و تبعات آن را در قالب هایی نظیر افزایش نرخ ارز و البته تحمیل تورم به اقتصاد کشورمان شاهد باشیم. با این همه، یکی از نکات مهم در مورد چالش کسری بودجه در اقتصاد ایران این است که این چالش، با مشکلاتی دیگری نظیر افزایش بدهی خارجی همراه نشده است.»

2 راه‌ حل غیرمنتظره کاهش کسری بودجه در اقتصاد ایران
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

،  چالش کسری بودجه در اقتصاد ایران از جمله مشکلاتی است که بسیاری از صاحب‌نظران و تحلیلگران اقتصادی به آن معطوف بوده و سعی داشته اند راه حل هایی را برای مخاطب قرار دادنِ آن مطرح کنند. گمانه زنی های مختلفی در مورد مقیاس چالش کسری بودجه در اقتصاد ایران مطرح می شود. برخی کسری بودجه در اقتصاد ایران را بیش از 400 هزار میلیارد تومان توصیف کرده و عده ای دیگر بر این باورند که کسری بودجه در اقتصاد ایران بین 200 تا 300 هزار میلیارد تومان است.

با این همه، صِرف وجود کسری بودجه در اقتصاد ایران سبب شده تا آثار و تبعات آن را در قالب هایی نظیر افزایش نرخ ارز و البته تحمیل تورم به اقتصاد کشورمان شاهد باشیم. با این همه، یکی از نکات مهم در مورد چالش کسری بودجه در اقتصاد ایران این است که این چالش، با مشکلاتی دیگری نظیر افزایش بدهی خارجی همراه نشده است. توجه داشته باشیم که یکی از بحران های جدی در اقتصادی کشورهای مختلف جهان این است که چالش کسری بودجه آن ها با افزایش قابل توجهِ بدهی خارجیشان همراه شود.

معادله ای که می تواند اقتصاد کشورها را ویران کند و پیامدهایی نظیر وقوع ابرتورم را به وجود آورد. با این همه، به طور خاص وقوع دو رویداد در سال جاری می توانند تا حد زیادی از ابعاد و دامنه بحران کسری بودجه ایران بکاهند.

اولا، در شرایط کنونی منطقه و جهان شاهد تشدید تنش ها و منازعات ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک در عرصه بین‌المللی هستیم. در این میان، برخی حوزه های نفتی جهان به ویژه در منطقه غرب آسیا و البته آبراه های بین المللی نیز محل درگیری قطب های مختلف قدرت هستند.

البته که رقابت میان قدرت های جهانی نظیر آمریکا و چین نیز تشدید شده است. حال در این فضا، کاملا محتمل است که شاهد افزایش قابل توجه بهای نفت در بازارهای جهانی باشیم. تردیدی نیست که صعود قیمت نفت می‌تواند فرصت های درآمدی تازه ای را برای کشورمان ایجاد کند و در نوع خود، تا حد زیادی چالش کسری بودجه در اقتصاد ایران را کاهش دهد. معادله ای که وقوع آن نیز به هیچ عنوان بعید نیست.

دوم اینکه در روزهای گذشته و در پیِ سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به عربستان سعودی، برخی منابع خبری از ایجاد برخی گشایش های تازه ارزی برای کشورمان خبر می دهند. توجه داشته باشیم که پس از اجرای عملیات وعده صادق از سوی ایران علیه اراضی اشغالی، تا حد زیادی معادلات بازدارندگی در سطح منطقه به نفع کشورمان تغییر کرده و البته که این عملیات بر نوعِ رابطه رقبای سنتی کشورمان با ایران در سطح منطقه نیز اثرگذاری های مثبتی داشته است.

حال در این وضعیت، هیچ بعید نیست که ایران با کشورهای منطقه به توافق های ارزی مناسبی برسد و از این رهگذر، جریان های تازه ای از ورود ارز به کشورمان ایجاد شود. در حقیقت، تقویت منابع ارزی و طلای ایران در نوع خود می تواند تا حد زیادی چالش و بحران کسری بودجه در اقتصاد ایران را تضعیف کند و البته که پشتوانه‌های اقتصادی کشورمان را هم بیش از پیش تقویت کند.

از این رو، هیچ بعید نیست که در سال جاری، با وقوع تحولات و رویدادهایی مواجه باشیم که تا حد زیادی از دامنه فشارهای مرتبط با چالش کسری بودجه در اقتصاد ایران بکاهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه