English

سخنگوی اقتصادی دولت:

نرخ فقر در ایران به ۲۱.۹ درصد رسیده است/تجربه «خزانه خالی» را برای دولت بعد تکرار نمی کنیم

خاندوزی گفت:در گزارش تازه بانک جهانی آمده است نرخ فقر در ایران نیز از عدد ۲۹.۳ درصد به ۲۱.۹ درصد کاهش پیدا کرده و تقریبا ۶.۵ میلیون نفر از خط فقر خارج شده اند.

نرخ فقر در ایران به ۲۱.۹ درصد رسیده است/تجربه «خزانه خالی» را برای دولت بعد تکرار نمی کنیم
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

،سخنگوی اقتصادی دولت در شروع نشست خبری هفتگی خود ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه در سانحه سقوط هلیکوپتر  گفت:از طرف تمام اعضای دولت حضور تاریخی مردم را در مراسم تشییع شهدا قدردانی می‌کنم و امیدوارم مسیر پر برکت شهید رئیسی ادامه پیدا کند.  

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به تازه ترین گزارش منتشر شده بانک جهانی اظهار کرد:در نشست‌های قبلی به استناد داده های منابع اماری داخلی و رسمی کشور روند بهبود شاخص های کلان را تشریح میکردم  اما در نشست امروز به استناد گزارش تازه بانک جهانی به تشریح عملکرد دولت سیزدهم در  شاخص های  کلان می پردازم.

در گزارش تازه بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران در ۴ سال گذشته با واژه های  «پایدار» و «مقاوم شده»  توصیف شده است.

تغییر مسیر رشد اقتصادی از شرایط ناپایدار دهه نود به شرایط پایدار و باثبات مورد تاکید و تایید گزارش بانک جهانی قرار گرفته است.

به اذعان این گزارش، نرخ فقر در ایران نیز از عدد ۲۹.۳ درصد به ۲۱.۹ درصد کاهش پیدا کرده و تقریبا ۶.۵ میلیون نفر از خط فقر خارج شده اند.

خاندوزی عنوان کرد:همچنین بر اساس این گزارش رشد مصرف خانوارهای واقع شده در ۴۰ درصد دهک‌های پایین کشور نسبت به ۶۰ درصد دهک‌های بالا، افزایش بیشتری پیدا کرده است.

شدت وضوح اتفاقات در دولت شهید رییسی به نحوی آشکار بوده که قابل چشم پوشی در گزارش‌های رسمی خارجی نیز نبوده است.

وی ادامه داد:علاوه بر آن پیش‌بینی‌های امسال و سال آینده در گزارش‌های مذکور عنوان می‌کند که برآوردها برای رشد اقتصادی واقعی سرانه خوش بینانه تر است.

 

بیشتر بخوانید:

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت

 

 اعتراف وزیر خارجه امریکا به اراده دولت سیزدهم برای غلبه بر تحریم ها 

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد:نتایجی که در گزارش‌ بانک جهانی و گزارشهای مشابه مشاهده می‌شود ناشی از گفتمان‌هایی است که در دولت سیزدهم طی دو سال و نیم گذشته پیگیری شد.

اولین گفتمان، حوزه سیاست خارجی بود. دولت قبل پس از خروج آمریکا از برجام ایده جدیدی برای مدیریت کشور نداشت و این موضوع منجر به بحرانی شدن متغیرهای کلان اقتصادی شد.

خاندوزی گفت:به خاطر دارید که در دولت قبل، پیش از خروج امریکا از برجام نیز هر ۳ ماه کشور در انتظار این بود که آیا رئیس جمهور آمریکا  استمرار توقف تحریم‌ها را امضا می‌کند یا خیر.

شرایط به گونه‌ای شده بود که توئیت یک فرد در آمریکا بیشتر از اظهارات مقامات داخلی در اقتصاد اثر می‌گذاشت.

اما در دولت سیزدهم با گفتمان حاکم در دولت، از سرگیری روابط با کشورهای متحد و همسایه، آزاد سازی منابع جمهوری اسلامی در کره جنوبی، عضویت در پیمان‌هایی نظیر شانگهای و بریکس و اقتدار جمهوری اسلامی در پاسخ به رژیم اشغالگر و ...  رقم خورد.

نتایج این اقدامات این بود که فروش نفت ایران در شرایط تحریم به چند برابر پیش از دولت شهید رئیسی افزایش یافت.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود:در روزهای اخیر ملاحظه کردید که وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع سنا مورد عتاب قرار گرفت که چرا ایران نفتش را به راحتی می‌فروشد و بلینکن اعتراف می‌کند که «آن ها اراده کرده اند تحریم‌ها را خنثی کنند و در این مسیر نیز موفق بوده‌اند».

رشد شاخص‌هایی نظیر سرمایه گذاری خارجی و رکوردزنی در آن نیز از جمله نتایج نگاه و گفتمان دولت سیزدهم بود.

 

تجربه «خزانه خالی» را برای دولت بعد تکرار نمیکنیم 

سید احسان خاندوزی با اشاره به اولویت‌های دولت سیزدهم در ۵۰ روز باقیمانده گفت:تاکید دولت بر بستن پرونده‌های باز و تعهدات انجام نشده در طی ۵۰ روز آینده است.

وی افزود :اولویت دوم تداوم ثبات مدیریت اقتصادی تا پایان اسفندماه است.گرچه دولت دیگری پس از ۵۰ روز مستقر خواهد شد، اما نگاه دولت سیزدهم این است که نباید از مجوزهای موجود بودجه‌ای مانند اوراق، ذخایر کالای اساسی، منابع ارزی صرفا برای این ۵۰ روز استفاده شود بلکه نگاه ما این است که باید شرایط دولت تا پایان اسفندماه را مد نظر داشته باشیم.

به گفته دولت سبزدهم قطعا تجربه خزانه خالی خودش را برای دولت آینده تکرار نخواهد کرد.

 

 نوسازی ناوگان هوایی معطل تحریم نماند 

سید احسان خاندوزی:بطور مشخص در خصوص سقوط بالگرد همگی منتظر هستیم تا گزارش کمیته ویژه ستاد کل نیروهای مسلح تکمیل و اعلام شود.

این مقام مسئول تصریح کرد:اما دولت سیزدهم بطور کلی در نوسازی ناوگان تلاش کرد از روش‌های ممکن توسط دستگاه ها برای دور زدن تحریم‌ها بهره گیری کند. در همین راستا با اقدامات انجام شده، ۵۹ فروند هواپیمای مسافری وارد کشور شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه