English

وزیر نفت:

ایران به اروپا نفت صادر می کند/ تخفیف صادرات نفت ایران کمتر از انگشتان دست است

جواد اوجی گفت: هر دولتی هم در آمریکا سرکار بیاید، مشکلی برای صادرات نفت ایران رخ نخواهد داد.

ایران به اروپا نفت صادر می کند/ تخفیف صادرات نفت ایران کمتر از انگشتان دست است
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، وزیر نفت جواد اوجی درمراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی و محیط زیست در بورس انرژی ایران و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز اظهار کرد: امروز ما به اروپا هم صادرات نفت داریم، و به ۱۷ کشور جهان صادرات نفت داریم.

جواد اوجی گفت:با ریل‌گذاری که در صادرات نفت شده، هر دولتی هم در آمریکا سرکار بیاید، مشکلی برای صادرات نفت ایران رخ نخواهد داد.

وزیر نفت با انتقاد به برخی صبحت های انجام شده بیان کرد:می‌گویند تخفیف‌های عجیب و غریب به چین می‌دهیم، اینگونه نیست؛ میزان درصد تخفیف صادرات نفت ایران کمتر از انگشتان دست است.

وزیر نفت گفت: سرمایه‌گذاری از موضوع‌های مهم در صنعت نفت است و در جریان اخذ رأی اعتماد از مجلس نیز همواره تأکید کردم سرمایه‌گذاری در نفت از نان شب واجب‌تر است.

اوجی با اشاره به اینکه صادرات نفت ایران در دولت دوازدهم به‌شدت کاهش یافته بود و پیش‌بینی می‌شد در ماه‌های بعد از آن نیز روند کاهش صادرات نفت ادامه یابد، افزود: برای تداوم روند تولید گاز در کشور، آقای زنگنه، وزیر نفت دولت قبل، هر ۶ ماه یک‌ بار به سران سه قوه گزارش می‌داد تا مجوز خرید ۱۲ نفتکش بزرگ را برای ذخیره‌سازی نفت و میعانات گازی روی آب دریافت کنند.

وی ادامه داد: آقای زنگنه به من گفت راهی جز ذخیره‌سازی روی آب نداریم، زیرا نفت و میعانات گازی فروش نمی‌رود.

وزیر نفت با بیان اینکه با توجه به شرایط آن روز، من هم در شهریور ۱۴۰۰ به سران سه قوه برای دریافت مجوز خرید ۶ نفتکش بزرگ نامه نوشتم، گفت: این در حالی بود که برای افزایش تولید و صادرات نفت و میعانات گازی در دولت سیزدهم برنامه داشتیم، اما در کوتاه‌مدت برای تداوم تولید گاز، افزایش ذخیره‌سازی ضروری بود.

اوجی تصریح کرد: تمام مخازن دریا و خشکی در ابتدای دولت سیزدهم پر بود.

وی با اشاره به نشست با سران سه قوه در شهریور ۱۴۰۰ افزود: در آن نشست، آقای قالیباف گفت شما هم مسیر دولت قبل را می‌روید، اما در پاسخ اعلام کردم مسیر افزایش صادرات را آغاز کرده‌ایم.

 

نفتکشی برای ذخیره‌سازی روی آب نخریدیم

وزیر نفت به تغییر مصرف و روند صادرات نفت و میعانات گازی در دولت سیزدهم اشاره کرد و ادامه داد: با وجود مجوز سران سه قوه، یک کشتی نیز به این منظور نخریدیم و از شهریور ۱۴۰۰ تولید میعانات گازی، با مصارف و صادرات هم‌تراز شد.

اوجی با تأکید بر اینکه در آن زمان ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره شده بود، گفت: برخی از این میعانات گازی که سه سال روی آب مانده بود ۲فازی و ۳فازی شده بودند و ترکیب به هم خورده بود.

وی تصریح کرد: همچنین ۳۰ میلیون بشکه نفت سنگین و فوق‌سنگین در کشور بدون مشتری مانده بود. به آمارها نگاه کنید که در ماه‌های آخر دولت دوازدهم فروش نفت تا چه میزان بود. هرچه می‌خواهیم در این زمینه چیزی نگوییم و اطلاعات محرمانه بماند، اجازه نمی‌دهند.

وی تأکید کرد: به لطف الهی و خواسته شهید جمهور، مصرف را در کشور مدیریت و بهینه کردیم.

وزیر نفت ادامه داد: رونمایی امروز نیز نمونه اجرای طرح‌های بهینه‌سازی است، درحالی‌که طرح‌های بهینه‌سازی در دولت‌های قبل هم وجود داشت اما مغفول مانده بود.

اوجی به بهینه‌سازی رایگان موتورخانه ۴۵۰ مجتمع مسکونی از سوی شرکت ملی گاز ایران اشاره و تأکید کرد: در گذشته ابتدا باید طرح‌های صرفه‌جویی اجرا می‌شد و پس از اجرا، از محل آن صرفه‌جویی، سرمایه‌گذاری انجام‌شده را بازپرداخت می‌کردیم، اما در دولت سیزدهم حساب بهینه‌سازی مصوب و گره‌های اجرای طرح باز شد.

وی گفت: امروز طرح‌های بهینه‌سازی در هر بخشی مانند حمل‌ونقل، صنایع، نیروگاه‌ها و بخش تجاری از سوی سرمایه‌گذاران اجرا می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه