English

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تامین ۵۰ هزار هکتار زمین ۹۹ ساله در بخش روستایی

وزیر راه و شهرسازی گفت:در دولت های یازدهم و دوازدهم ۸۰ هزار قرارداد نوسازی خانه های روستایی را شاهد بودیم در این سه ساله دولت سالانه ۱۶۵ هزار قرارداد داشته ایم.

تامین ۵۰ هزار هکتار زمین ۹۹ ساله در بخش روستایی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

،مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ، در نشست خبری درباره عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم اظهار کرد:در حوزه تامین زمین برای ساخت مسکن از ۱۰۰ هزار هکتار عبور کردیم و در حوزه شهری بیش از ۵۰ هزار هکتار و در حوزه روستایی هم حدود ۵۰ هزار هکتار زمین وارد نهضت ملی مسکن شده است.

بذر پاش گفت:از ابتدای انقلاب تا سال ۱۴۰۲ حدود ۸۰۰ هزار قطعه زمین روستایی تحویل مردم شده بود ولی از سال ۱۴۰۲ تا کنون بیش از یک میلیون قطعه زمین در سامانه ما در بخش روستایی وارد شده و مرتب تحویل مردم می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بیش از ۲.۶ میلیون واحد نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف ساخت قرار دارد، بیان کرد:بخشی از این واحدها تحویل مردم شده و بقیه نیز در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد

وی عنوان کرد:این عدد غیر از واحدهایی است که مردم منفردا بدون اخذ زمین یا تسهیلات به ساخت مسکن مشغول هستند 

وزیر راه و شهرسازی افزود:میانگین سالانه تعداد پروانه های ساختمانی صادره در بافت فرسوده در دولت های یازدهم و دوازدهم سالانه ۴۷ هزار پروانه بوده و در دولت سیزدهم ۹۴ هزار یعنی بیش از دو برابر بوده است. 

وی ادامه داد:در دولت های یازدهم و دوازدهم ۸۰ هزار قرارداد نوسازی خانه های روستایی را شاهد بودیم در این سه ساله دولت سالانه ۱۶۵ هزار قرارداد داشته ایم.

 

بازار قیمت مسکن یکی از دغدغه های ما بود

بذرپاش تصریح کرد:الحمدالله با همکاری مجلس شورای اسلامی قانون ساماندهی قیمت بازار مسکن و زمین به تصویب رسید.و یکی از بند های این قانون سقف اجاره بهای سالیانه است که به وسیله شورای مسکن استان ها انجام می‌شود.

به گفته وی سازوکارهای سختگیرانه ای برای تخلف از این قانون دیده شده است.

 

۱۲۰ هزار واحد مسکونی خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شد

 وزیر راه و شهرسازی گفت:۱۲۰ هزار واحد مسکونی خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شد. قانون مالیات بر خانه های خالی در همه جای دنیا اجرا می شود.

همچنین موضوع مسکن یک کمسیون اختصاصی در هیات وزیران دارد.

 

 کاهش تورم نقطه به نقطه در حوزه مسکن در دولت سیزدهم 

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:طبق آمار رسمی بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه امسال برای اولین بار از سال ۹۶ به زیر ۱۰ درصد رسید، این نشان می دهد که عرضه زمین و مسکن گسترده تر از گذشته ادامه دارد.

 

رکورد جابه جایی ۳۲ میلیون نفر را زدیم

وی در خصوص بخش حمل‌ونقلی گفت:  ۷.۴ میلیون تن میزان ترانزیت ما در ۴ماه داشته ایم که رشد ۵۶ درصدی نسبت به سال گذشته را شاهد بوده ایم. همچنین ترانزیت ما در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای رشد قابل توجهی خواهد داشت و رکود بی سابقه ای را خواهیم داشت.

وی افزود: این اقدامات در راستای دیپلماسی اقتصادی انجام شده است که یکی از آنها تسهیل تردد و تسهیل در حوزه ترانزیت و کاهش تعرفه ها با کشورهای همسایه بوده است.

بذرپاش به پروژه شلمچه بصره اشاره کرد گفت: دو بار وزیر حمل‌ونقل عراق دیدار داشتیم و کار با همکاری کشور عراق به بهره برداری می‌رسد‌. 

وی افزود: کریدور ارس یکی دیگر از کریدور‌های مهم که شهید رئیسی در آخرین بازدید که داشتند از پیشرفت چشم گیر این پروژه تقدیر کرد.

وی به راه‌های مواصلاتی خبر داد گفت: این راه‌ها در راستای تکمیل ترانزیت شمال _جنوب و شرق  غرب به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: در بخش راه آهن پروژه‌های در قالب فرسوده بودن را شاهد بودیم به طوری که برنامه ریزی لازم برای واردات لوکوموتیو و واگن صورت گرفت و تعداد ۳۰ هزار ۸۶۴ رسیده ایم که عدد خوبی است و باید با توسعه خطوط ریلی بتوانیم سرعت حمل بار را افزایش دهیم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ رکورد جابه جایی ۳۲ میلیون نفر را زدیم و ۷۶۲میلیون ترانزیت را داشته ایم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تعداد آزاد راه‌های ما به بیش از ۳هزار کلیومتر رسید و تعداد ۳هزار ۵۸۶ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی را داشته ایم و ۱۰ درصد به طول بزرگراه‌های ما اضافه شد.

بذرپاش بیان کرد: ۷هزارو ۴۰۰ احداث راه‌های روستایی داشته ایم که رشد ۳۴ درصدی نسبت به دولت قبل شاهد هستیم. 

وی افزود: یک هزار و ۹۱۱نقطه حادثه خیز را داشته ایم و طبق قانون برنامه باید سالی ۱۰ درصد کاهش داشته باشیم، اما وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی رفع نقاط حادثه خیز تا به امروز یک هزار و۹۱۱ نقطه را برطرف کردیم.

بذرپاش به توسعه فرودگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: فاز دوم طرح توسعه فرودگاه امام را در دستور کار خود قرار داده ایم که در اسفند ماه امسال بخشی از این پروژه‌ها به بهره برداری خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی به احیای خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: احیای این خلیج یک کار جهادی بود همچنین توسعه بندر خمیر و بنادر محلی با کمک سازمان بنادر انجام شد.

وی افزود: افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری و توسعه فاز دوم بندر شهید رجایی هم از دیگر اقداماتی بود که اجرایی شد.

بذرپاش بیان کرد: ۲۸میلیون تن تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری افزایش یافت در بخش جابه جایی مسافر هم افزایش ۱۴ درصدی را داشته‌ایم.

وی به بخش هوایی اشاره کرد و گفت: جابه جایی مسافر ۴۲ درصد در بخش داخلی رشد داشته ایم. ۱۷.۴ میلیون جابه‌جایی مسافران هوایی ۷۶۶ درصدی جابه جایی مسافر در بخش بین المللی بوده است.

 

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ظلم به مردم است

وزیر راه و شهرسازی در ادامه و در پاسخ به سوالات خبرنگاران با اشاره به رای دیوان عدالت اداری در مورد نرخ بلیت هواپیما تصریح کرد: یک سال و نیم به دنبال ساماندهی قیمت بلیت هواپیما بودیم و باید توجه داشت سه برابر عرضه، تقاضا وجود دارد.

وی افزود: بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما به ناوگان اضافه شد و حجم عملیات پروازی ۷۰۰ درصد رشد داشت. لذا از سازمان هواپیمایی کشوری خواسته‌ایم که مدیریت میزان عرضه و تقاضا را مد نظر قرار دهد.

بذرپاش با بیان اینکه برخی شرکت‌های هواپیمایی طرح دعوا کرده بودند که البته مجموعه باید رفتار جدی‌تری از خود نشان می‌داد، تصریح کرد: باید توجه داشت که برنامه پنجم منقضی شده است و این احکام پنج سال عمر دارند مگر اینکه به احکام دائمی تبدیل شوند. الان برنامه هفتم در جریان است و آزاد سازی قیمت بلیت قطعا ظلم به مردم است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها مدعی بودند که این حکم در زمان وزارت دکتر آخوندی در مدتی اجرا شده است. اما باید توجه داشت اگر قانون گذار می‌خواست ادامه یابد در احکام دائمی می‌دید. ما این را ظلم به مردم دانستیم و معتقد بودیم که دولت ابزار کنترلی را از دست می‌دهد.

وی گفت: این موارد از سوی شورای عالی هواپیمایی کشوری در کنار پیگیری سران قوا در دست اقدام دارد. از طرفی سوخت ۶۰۰ تومانی به شرکت‌های هواپیمایی تعلق می‌گیرد که دولت انتظار دارد با توجه به این یارانه سوخت، شرکت‌ها نیز در قیمت بلیت منافع مردم را در نظر بگیرند.

بذرپاش خاطرنشان کرد: بعضی‌ها تحلیل‌های غلط مانند اینکه چند درصد مردم از هواپیما استفاده می‌کنند؟ را مطرح می‌کنند. این درست نیست چرا که بسیاری از مردم با صرفه جویی پول بلیت سفرهای زیارتی خود را تامین می‌کنند.

وی افزود: با نرخ‌های قبلی هیچ شرکت هواپیمایی زیان ندیده و هیچ شرکتی از صنعت خارج نشده است. از طرفی در پروازهای خارجی و حتی تعدادی از پروازهای داخلی برخی هزینه‌های خود را جبران می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره حمایت‌های دولت از شرکت‌های هواپیمایی گفت: از مراجع ذی‌ربط خواسته شد تا شرایط خرید ناوگان برای شرکت‌های هواپیمایی به علاوه واردات قطعات و تجهیزات و سایر موارد تسهیل و همکاری لازم نیز انجام شود تا در شرایط خاص صلاح مردم را مورد توجه قرار دهند. ما به عنوان دولت سمت مردم هستیم تا به مردم فشار نیاید.

 

وزارت راه و شهرسازی متولی ترانزیت و لجستیک

بذرپاش در پایان با اشاره به وجود به هم آمیختگی ترانزیت و لجستیک، یادآور شد: با پیگیری‌های انجام شده در برنامه هفتم مشخص شد که وزارت راه و شهرسازی متولی این دو حوزه به عنوان پیشران پیشرفت کشور است و در حقیقت دست دولت بعد در این دو حوزه باز شد.

وی با اشاره به اهمیت برنامه هفتم توسعه گفت: ابزار انتشار اوراق صرفه جویی سوخت، قانون تامین مالی تولید و زیرساخت برای استفاده وزارت راه و شهرسازی وجود دارند و با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه، سند ملی حرکت دولت و مجلس برای ۵ سال آینده است، لذا همه باید روی آن وفاق داشته باشند و اجرا و تحقق برنامه هفتم توسعه را در دستور کار و پیگیری قرار دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه