English

در گفت‌وگو با خبرگزاری موج مطرح شد:

افزایش ۵۰ درصدی اجاره‌بها در تهران

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: اجاره بهای تهران در خرداد ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۷ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

 افزایش 50 درصدی اجاره‌بها در تهران

داوود بیگی‌نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج اظهار کرد: اجاره‌بها در تهران در خردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۷ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است. براساس قانون اجاره مسکن، افزایش اجاره‌بهای ۲۵ درصدی باید توسط موجرین رعایت شود، اما نظر شخصی من این است که این قانون برای رعایت حقوق مردم با مشکل مواجه خواهد بود؛ چراکه این ۲۵ درصد از تورم عمومی عقب‌تر است و ما باید منافع مالکین را هم مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد یک موضوع زنده است که راه خود را پیدا می‌کند، گفت: با سیاست‌گذاری‌های دستوری در سایر بازارها نیز نتوانستیم موفق باشیم. البته ممکن است به صورت مُسکن در یک مقطع زمانی عمل کند، اما درمانی برای موضوع اجاره‌بها نیست. دستوری عمل کردن در موضوع اجاره‌بها مطمئناً راه را برای قراردادهای پنهان باز می‌کند و ما باید این احتمال را بدهیم که در آینده پرونده‌هایی که براساس این قانون در قوه  قضائیه توسط متضررین باز می‌شود، بیشتر شود.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: در سال‌های اخیر صاحبخانه‌ها بیشتر به دریافت اجاره‌بهای بیشتر تمایل دارند که این خود دلیلی بر رکود ساخت‌وساز و عدم‌رونق در خرید‌وفروش است. هرقدر عدم‌رونق در قرارداد فروش باشد، به همان نسبت اجاره‌بها نیز افزایش پیدا می‌کند.

بیگی‌نژاد با بیان اینکه تعداد فایل‌هایی که خواهان رهن کامل هستند، کم شده، بیان کرد: تعداد قراردادهای خردادماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱.۲ درصد افزایش داشته، اما با توجه به سنگینی قیمت مسکن، روند تعادلی حداقل ۱۰ هزار قرارداد مسکن متاسفانه در تهران دور از دسترس شده و ۳۸۰۰ قرارداد نشان می‌دهد رکود بسیار سنگینی بر خرید و فروش و مبایعه‌نامه‌نویسی و انعقاد قرارداد در شهر تهران وجود دارد.

 وی با بیان اینکه در شهر تهران به‌طور میانگین ماهانه ۴۰۰۰ قرارداد داریم و ۱۲ هزار واحد دارای پروانه کسب اتحادیه املاک در پایتخت مشغول هستند، خاطرنشان کرد: حال ببینید در هر دفتر چند نفر کار می‌کنند و ببینید کسب درآمد آنها تا چه اندازه دچار مشکل شده است. متاسفانه مالیات سنگینی که بر همکاران من تحمیل شده با واقعیت‌های درآمدی آنها تطبیق ندارد و بسیاری از آنها از این ناحیه دچار مشکل شده‌اند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در پایان گفت: گستردگی و تمایل خریداران و خرید ملک در منطقه ۵ و کوچک متراژ  بودن واحدهای منطقه 10  باعث شده در این دو منطقه تمایل برای خرید و فروش بیشتر باشد. همچنین مناطق 4 و 8 بیشترین مستاجر را در خود جا داده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه