English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۲ نکته در مورد یک قانون خوب برای مستاجران

«به تازگی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشورمان به این نکته اشاره داشته که بر طبق قوانین جدید در حوزه بازار اجاره مسکن، موجرانی که سقف های تعیین شده برای اجاره خانه در تهران و دیگر مناطق کشورمان را رعایت نکنند، با تبعات حقوقی جدی مواجه خواهند شد.»

  2 نکته در مورد یک قانون خوب برای مستاجران
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، در سال های گذشته، مساله افزایش قابل توجه قیمت مسکن و اثرگذاری منفی آن بر بازار اجاره، به یکی از چالش های مهم و جدی تبدیل شده که طیف های قابل توجهی از مردم کشورمان با آن دست به گریبان شده اند. البته که این مشکل در سال های دورتر نیز وجود داشته با این حال، شاهد تشدید آن مخصوصا از سال 2018 میلادی به بعد که دولت وقت آمریکا به صورت یکجانبه از توافق برجام خارج شد و سیلی از تحریم ها را علیه ایران تحمیل کرد، بوده ایم.

از این رو، دولت های مختلف کشورمان در سال های گذشته سعی داشته اند با اتخاذ سیاست ها و رویکردهای خاص، تا جای ممکن از مستاجران حمایت کنند. در این راستا، مثلا شاهد تعیین سقف برای نرخ اجاره در تهران و شهرستان ها و یا تخصیص وام حمایتی از مستاجران بوده ایم. با این حال، به تازگی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشورمان با اشاره به تعیین سقف افزایش اجاره در استان های مختلف کشورمان و البته مفاد قانون املاک و مستغلات، این نکته را برجسته سازی کرده که عدم رعایت سقف اجاره از سوی موجران، می‌تواند با تبعات حقوقی گسترده ای برای آن ها همراه باشد.

به طور خاص، اگر موجری سقف های اعلامی را رعایت نکند، مستاجر می تواند از وی شکایت کرده و جدای از اضافه مبلغ اجاره که موجر دریافت کرده، تا 3 برابر بیشتر از آن نیز موجبِ جریمه شدن صاحب خانه متخلف شود. در این میان، مستاجران تا 5 سال نیز می توانند علیه موجران متخلف شکایت کنند. از این رو، یکی از نکات مهمی که در تحلیل این قانون جدید باید به آن توجه داشت این است که این قانون باید در عرصه عملی هم با اراده جدی از سوی نهادها و دستگاه های مسوول، اجرا و عملیاتی شود.

پیش از این شاهد بوده ایم که عمده انتقاد مستاجران از دولت و نهادهای مسوول این بوده که هیچ جدیتی را در زمینه اجرای قوانین مرتبط با رعایت سقف اجاره مسکن از خود نشان نمی دهند و موجران همچنان بر طبل گرانی می کوبند و دستورکارهای مطلوب خود را بدون هرگونه هزینه ای دنبال می کنند. حال انتظار این است که نهادهای مسوول با جدیت وارد میدان شوند و رقم زننده یک تحول مثبت در حوزه بازار اجاره مسکن باشند.

حداقل احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی که از تخلف انگاری عدم رعایت سقف اجاره از سوی موجران خبر داده و تاکید کرده که در قانون جدید، ضمانت اجراهای دقیق و جدی برای حمایت از مستاجران اندیشیده شده است. نکته دوم اینکه اجرای درست قانون رعایت سقف اجاره در بازار مسکن کشورمان، در نوع خود می تواند تا حد زیادی از ذغذغه های فکری مستاجران نیز بکاهد.

موضوعی که سطح رضایتمندی افکار عمومی در کشورمان را نیز افزایش می دهد و می تواند سرمایه اجتماعی جریان حکمرانی در ایران را هم تقویت کند. مساله ای که کشورمان در شرایط فعلی حقیقتا تشنه آن است و می تواند حامل دستاوردهای قابل توجهی برای ایران باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه