English

شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای دارد که توسعه دهندگان خدمات و محتوا می‌توانند از کاربران منفعت ببرند

رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای دارد که فرایند ابلاغ آن در حال انجام است. پس از ابلاغ توسعه دهندگان خدمات و محتوا می‌توانند از هزینه‌ای که کاربر پرداخت می‌کند منفعت ببرند. این اقتصاد جدیدی را شکل می‌دهد که برخی فعالیت‌هایی که امروز ریسک بالایی دارند را اقتصادی می‌کند.

شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای دارد که توسعه دهندگان خدمات و محتوا می‌توانند از کاربران منفعت ببرند
به گزارش خبرگزاری موج

، «امین آقامیری» عصر سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ در مراسم «سومین رویداد روز فناوری اطلاعات» که با حضور مسئولان و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شد، افزود: نگاه جمهوری اسلامی ایران بر تحول و توسعه اقتصاد دیجیتال توسط مجموعه‌های بخش خصوصی است. یک اتفاق اساسی در حوزه زیست ما رخ داده است. سابق بر این در جامعه زندگی می‌کردیم و فعالیت اقتصادی خود را داشتیم اما امروز بخشی از این فعالیت‌ها در فضای مجازی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: شاید در چند سال آینده بخشی از فضای سنتی که امروز در آن زندگی می‌کنیم به شکل کامل از بین برود و تمام آن به فضای مجازی منتقل شود. اگر در این حوزه و همپا با تغییرات سریعی که در دنیا رخ می‌دهد، در برنامه‌های کشور تحول ایجاد نکنیم نمی‌توانیم از چالش‌های حضور در آن فضا دور بمانیم.

آقامیری گفت: امروزه بخش اعظمی از محتوای فرهنگی مردم در فضای مجازی شکل می‌گیرد و مورد استقبال کاربران است. اگر بتوانیم این خدمات محتوایی را گسترش دهیم در حوزه تحول و توسعه اقتصاد دیجیتال پیشرو خواهیم بود. در این بخش سه مسئله باید مورد بررسی قرار بگیرد. نخست تقابل بخش دولتی و خصوص در کارهای موازی است. این مساله بارها توسط مسئولین کشور مورد تاکید قرار گرفته و همه بر آن اتفاق نظر دارند. مساله دوم که چالش بیشتری ایجاد می‌کند رقابت بخش سنتی خصوصی با بخش نوین خصوصی است. برای رفع این چالش نیاز است بر لایه گفتمان سازی و قانون گذاری تمرکز کنیم تا ضمن رفع چالش‌ها شاهد رقابت برابر این دو بخش باشیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد:‌ مساله آخر نیز راه حل بدیع و جدیدی است که در این صنعت شکل گرفته و به بحث مدیریت بخش خصوصی مدرن توسط بخش خصوصی نوپا است. اگر در این بخش از ادبیات خودتنظیم گری فعالین این حوزه استفاده کنیم به رفع چالش‌ها سرعت بیشتری خواهیم داد. اولین قدم را در این بخش برداشته‌ایم و امیدواریم با تجربه‌ای که در این بخش به دست می‌آید، آن را به دیگر بخش‌ها تعمیم دهیم.

وی افزود: مرکز ملی فضای مجازی، برای بخش تنظیم‌گری سکوها (پلتفرم‌ها) مصوبات اولیه‌ای تنظیم کرده که پس از تصویب، حتما ابلاغ خواهد شد. شورای عالی فضای مجازی، آن بر این مصوبه، برای تسهیم درآمد محتوا و خدماتی که در بستر فضای مجازی تولید می‌شود، مصوبه‌ای دارد که فرایند ابلاغ آن در حال انجام است و پس از ابلاغ، توسعه‌دهندگان خدمات و محتوا می‌توانند از هزینه‌ای که کاربر برای دریافت خدمات و محتوای آن‌ها پرداخت می‌کند منفعت ببرند. این اقتصاد جدیدی را شکل می‌دهد که برخی از فعالیت‌هایی که امروز ریسک بالایی دارند را اقتصادی و کم‌ریسک می‌کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره پیشنهاداتی که به وزیر ارتباطات دولت چهاردهم دارد، گفت: مسیر پر چالشی را در حوزه فناوری در پیش داریم و اگر نتوانیم سرعت تولید محتوا و خدمات خود را با کشورهای دیگر هماهنگ کنیم دچار عقب ماندگی و چالش می‌شویم.

آقامیری افزود: بخشی از مسیرها در دست وزیر ارتباطات و بخش دیگر وزیر صمت و حتی وزیر ارشاد است. انشالله یک تیم منسجم در دولت شکل بگیرد تا بتوانیم این مسائل را به شکل جدی پیش ببریم.

وی درباره بحث فیلترینگ و رفع آن افزود: راهکار ما برای رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، به تصویب مصوبه‌ای در بهمن سال گذشته رسید. راهکاری اضافه شد تا مجموعه‌ای از بخش خصوصی نیز بتواند با شرکت ارائه دهنده خدمات که فیلتر است مذاکره کند و با این واسطه خدمات ارائه شود. بخشی دیگر نیز این است که برخی شرکت‌ها بتوانند با ابزارهایی که وجود دارد دسترسی پذیری به پلتفرم‌های فیلتر شده ایجاد کنند. در این بخش چند پلتفرم در حال تست هستند و امیدواریم وزیر ارتباطات بعدی در این مسیر همراه باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه