English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۲ نکته در مورد چالش کمبود برق در ایران

«به تازگی مقام های مسوول در حوزه صنعت برق کشورمان از افزایش میزان مصرف برق در ایران به بیش از ۷۹ هزار مگاوات در روز خبر داده اند. معادله ای که از ثبت یک رکورد تاریخی در این رابطه در کشورمان خبر می‌دهد.»

۲ نکته در مورد چالش کمبود برق در ایران
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، در روزهای سه شنبه و چهارشنبه اخیر، بنا بر آنچه مقام های مسوول کشورمان اعلام کرده اند، مصرف برق در ایران رکورد تازه ای را به ثبت رسانده و به بیش از ۷۹ هزار مگاوات در روز افزایش یافته است. موضوعی که نگرانی های جدی را در مورد پایداری شبکه تامین برق در کشورمان در فصل گرما ایجاد کرده است.

در این راستا، در روزهای گذشته نهادها و دستگاه های مسوول در حوزه برق، از مردم کشورمان خواسته اند تا با صرفه جویی در مصرف برق، زمینه را برای استفاده همه از این نعمت فراهم سازند. در این رابطه، ساعات کاری برخی ادارات نظیر بانک ها نیز تغییر کرده تا شاید از این طریق، شاهد صرفه جویی در مصرف برق و تامین نیازهای عمومی در این زمینه باشیم. با این همه، در رابطه با چالش کمبود برق در کشورمان، توجه به ۲ نکته ضروری است.

اولا، باید بپذیریم که در حوزه صنعت برق، با یک ناترازی جدی رو به رو هستیم که در نوع خود چالش کمبود برق را تشدید کرده است. از یک سو بر تعداد مشترکان برق افزوده شده و از سوی دیگر، زیرساخت های تولید برق در کشورمان آنگونه که باید و شاید رشد نکرده اند و همین مساله سبب شده تا در زمینه تامین برق کشورمان با مشکل رو به رو شویم.

البته که متغیرهایی نظیر تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین و در عین حال تبدیل نشدن چالش کمبود برق در ایران به یک مساله جدی در ذهن افکار عمومی کشورمان نیز در بحرانی شدنِ روند تامین برق در ایران موثر بوده اند با این حال، رفع ناترازی در حوزه صنعت برق کشورمان و کاهش شکاف ها در این حوزه، بایستی یکی از اولویت های اصلی و اساسی نَه فقط جریان حکمرانی و دولت، بلکه مردمِ ایران هم باشد. به بیان ساده تر، در معادله رفع ناترازی ایجاد شده در صنعت برق کشورمان، بایستی هم مردم و هم دولت، همکاری نزدیک و تنگاتنگی را با یکدیگر داشته باشند.

دوم اینکه در حوزه تولید برق ما با یک شکاف و کمبود بزرگ در زمینه سرمایه گذاری رو به رو هستیم. آمارها و اطلاعات رسمی حاکی از این هستند که در صنعت برق کشورمان بایستی تا ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گیرد تا وضعیت باثباتی را در زمینه تولید برق شاهد باشیم. با این حال، در شرایطی که کشورمان سال هاست تحت شدیدترین تحریم های غربی است و امکان جذب سرمایه گذاری های خارجی را ندارد و در عین حال، در حوزه داخلی نیز آنگونه که باید و شاید نسبت به جذب سرمایه گذاری ها در حوزه تولید برق اقدام نشده و البته که مشوق ها در این عرصه نیز نتوانسته اند مساله تولید برق را برای بخش خصوصی به امری جذاب تبدیل کنند، بایستی بعضی سیاست ها تغییر کنند و از این رهگذر، یک تحول جدی در حوزه تامین برق کشورمان صورت گیرد.

به طور خاص، صنایع انرژی بَر در کشورمان هنوز به نحوی جدی و موثر در زمینه تولید برق و همکاری با وزارت نیرو و صمت در این رابطه وارد میدان نشده اند. این صنایع باید بخشی از منابع مالی خود را به دلیل مصرف بالای برق، در این حوزه سرمایه گذاری کنند و البته که ظرفیت های قانونی نیز در این رابطه تعریف و ایجاد شده است. با این حال، تاکنون چندان توجهی به تحقق مفاد قانونی در این رابطه نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه