English

رئیس هیأت مدیره انجمن حبوبات کشور:

نوسانات ارزی حدود ۳۰ درصد قیمت حبوبات را افزایش داد/تأثیر تحریم‌ها بر این حوزه

رئیس هیأت مدیره انجمن حبوبات کشور گفت:امسال، با توجه به تغییر نرخ ارز حبوبات، شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. از اسفند سال گذشته، همزمان با تغییر نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی حبوبات، افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی نیز آغاز شد و حدود ۲ ماه طول کشید تا این تأثیرات در بازار ایران خود را نشان دهد

نوسانات ارزی حدود ۳۰ درصد قیمت حبوبات را افزایش داد/تأثیر تحریم‌ها بر این حوزه
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

 ،داود لپه‌چی،رئیس هیأت مدیره انجمن حبوبات کشور در نشست خبری با بیان اینکه حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تن حبوبات وارد کشور می شود. اظهار کرد:  این حجم  از واردات به تعادل قیمت‌ها در بازار داخلی کمک می‌کندو در برخی موارد این میزان به ۳۰۰ هزار تن هم می‌رسد.

داود لپه‌چی با اشاره به مصرف حبوبات در ایران گفت: سالانه ۸ تا ۱۰ کیلوگرم در ایران  مصرف حبوبات داریم و سرانه مصرف جهانی به ازای هر نفر ۱۳ کیلوگرم است.

وی ادامه داد:واردات حبوبات از کشورهای کانادا،روسیه،اتیوپی و هند وارد می شود که سالانه حدود ۳۰ درصد نیاز کشور از واردات به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار تامین می شود.

به گفته این مقام مسوول بیشترین واردات حبوبات مربوط به دو قلم کالا یعنی عدس و نخود سیاه است.و بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از کل واردات حبوبات ما به این دو کالا اختصاص دارد. عدس سبز و نخود سیاه که وارد می‌شوند، تاثیر مستقیمی بر قیمت‌ها در بازار داخلی دارند.

لپه چی اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما طی سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌ایم، تأثیر تحریم‌ها بر این حوزه است.

وی افزود: نرخ ارز حبوبات که بر اساس ارز نیمایی تعیین می‌شود، اکنون بین ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان نوسان دارد. این نوسانات ارزی حدود ۳۰ درصد به افزایش قیمت حبوبات منجر می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت که قیمت‌های جهانی نیز در این امر تأثیرگذار هستند. و تجار هنوز ارز واردات بهمن و اسفند سال گذشته را با وجود وعده‌های مکرر پرداخت نکرده‌اند .

 رئیس هیأت مدیره انجمن حبوبات کشور با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز و قیمت جهانی حبوبات یکدیگر را پوشش می‌دهند تصریح کرد: امسال، با توجه به تغییر نرخ ارز حبوبات، شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. از اسفند سال گذشته، همزمان با تغییر نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی حبوبات، افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی نیز آغاز شد و حدود ۲ ماه طول کشید تا این تأثیرات در بازار ایران خود را نشان دهد.

لپه‌چی با اشاره به اینکه تحریم‌ها تأثیرات جدی بر فرآیند واردات و جابجایی پول داشته‌اند، تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در حال حاضر جابجایی پول است. به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم به طور مستقیم پول را به فروشندگان واریز کنیم و مجبوریم از روش‌های دیگری استفاده کنیم که این روش‌ها هزینه‌بر هستند. 

وی همچنین به چالش‌های مربوط به فسادپذیری حبوبات اشاره کرد و گفت: حبوبات محصولاتی هستند که فسادپذیری بالایی دارند. به عنوان مثال، در دمای بالای ۵۰ درجه در بندر، اگر کانتینر چند ماه بماند، احتمال ایجاد حشرات کوچک مانند شپشک وجود دارد که باعث فساد سریع‌تر محصول می‌شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن حبوبات در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در روند ترخیص کالاها از گمرکات کشور، اظهار داشت: بر اساس اعلام دولت، ۲۵ درصد از کالاهای اساسی باید ارزش‌گذاری و سپس از گمرک ترخیص شوند. در غیر این صورت، ۹۰ درصد از کالاها ترخیص می‌شوند و ۱۰ درصد باقی می‌ماند تا تخصیص ارز انجام شود. در حال حاضر، حبوباتی مانند نخود تحت بخشنامه‌ای از جهاد کشاورزی امکان ترخیص دارند، اما کالاهای دیگر مانند لوبیا همچنان منتظر هستند و باید این بخشنامه هرچه زودتر به گمرکات ابلاغ شود تا از فساد احتمالی کالاها جلوگیری شود.

نوسانات ارزی حدود ۳۰ درصد قیمت حبوبات را افزایش داد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه