English

در پیک مصرف برق از کدام وسایل برقی استفاده نکنیم؟

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در تابستان امسال میزان تقاضای برق بیش از ۸ درصد افزایش‌ یافته که رشدی نامتعارف است، عنوان کرده که طی تابستان حدود ۶۰ درصد از تقاضای برق تولیدی در کشور به مصرف بخش خانگی اختصاص دارد.

در پیک مصرف برق از کدام وسایل برقی استفاده نکنیم؟
به گزارش خبرگزاری موج

، مصرف برق در طول تابستان به دلیل ورود سیستم‌های سرمایشی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. در همین رابطه سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در تابستان امسال میزان تقاضای برق بیش از ۸ درصد افزایش‌ یافته که رشدی نامتعارف است، عنوان کرده که طی تابستان حدود ۶۰ درصد از تقاضای برق تولیدی در کشور به مصرف بخش خانگی اختصاص دارد.

افزایش تقاضا به دنبال استفاده از وسایل سرمایشی و در کنار آن بکارگیری سایر وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج بار، منجر به فشار مضاعف بر شبکه برق شده که این مساله نیز ناترازی انرژی و به دنبال آن نوسان جریان یا قطعی برق را در پی دارد. 

قطعی جریان برق پیامدهای دردسرسازی در پی دارد؛ برای مثال قطعی برق در بیمارستان می‌تواند باعث به خطر افتادن جان بیماران شود یا نوسان جریان برق باعث از کار افتادن یا سوختن و آسیب لوازم برقی فاقد محافظ برق شود. به این ترتیب بهتر است در فصل تابستان و در ساعات اوج مصرف، با احتیاط بیشتری از وسایل برقی پرمصرف خود استفاده کنیم.

در این گزارش ضمن بررسی بهترین و بدترین زمان مصرف وسایل برقی پرمصرف، راهکارهایی برای کاهش مصرف برق نیز ارایه شده است:

 

بهترین و بدترین زمان مصرف برق در تابستان

به ساعاتی از شبانه روز که مصرف برق توسط مشترکین به بالاترین حد خود می‌رسد، بازه زمانی پیک مصرف برق گفته می‌شود. در فصل تابستان معمولا پیک مصرف برق، از ساعت 13 تا 18 به دلیل استفاده مداوم از وسایل سرمایشی و 20 تا 23 به دلیل اضافه شدن وسایل روشنایی است. 

در این بازه زمانی، با گرم‌تر شدن هوا استفاده از وسایل سرمایشی از جمله کولر آبی یا گازی بیشتر می‌شود. در این میان طی ساعات اوج مصرف، استفاده از وسایل برقی پرمصرف می‌تواند فشار مضاعفی به شبکه تامین برق وارد کند. بنابراین بهتر است وسایل برقی پرمصرف را در ساعات پایانی شب یا اول صبح مورد استفاده قرار دهید. در واقع بر اساس اعلام توانیر، بهترین زمان مصرف در تابستان، بازه زمانی 10 شب تا 10 صبح است.

 

وسایل برقی پرمصرف کدامند؟

میزان مصرف انرژی وسایل برقی تا حد زیادی به نوع لوازم خانگی، برند و همچنین اندازه‌ آن بستگی دارد. علاوه بر این، میزان مصرف افراد هم نقش تعیین‌کننده‌ای در مصرف برق دارد. برای کاهش مصرف برق می‌توان از راهکارهایی عمومی مانند استفاده از لوازم برقی کم‌مصرف، خاموش کردن وسایل برقی هنگام عدم استفاده و رعایت الگوی مصرف بهره برد. 

 

پرمصرف‌ترین وسایل برقی خانگی و راهکارهایی برای کاهش مصرف 

کولر گازی

 کولر گازی پرمصرف‌ترین وسیله برقی در میان وسایل برقی خانگی به شمار می‌آید. به‌طور میانگین مصرف برق کولرهای گازی بین 3000 تا 3500 وات در هر ساعت است. طبق گفته مسوولان، در ماه‌های گرم سال و در مناطق معتدل، استفاده از کولر گازی، مصرف برق سرمایشی را بیش از ٦برابر نسبت به کولر آبی افزایش داده و هزینه قبض برق را نیز تا ٢٤ برابر بیشتر می‌کند.

 

مهمترین راهکاری کاهش مصرف:

• تمیز کردن و تعویض فیلترهای کولر گازی در زمان مناسب

• استفاده از دستگاه‌های دارای برچسب انرژی بالا

• سرویس دوره‌ای و منظم کولر 

• شارژ به موقع گاز کولر 

• تنظیم دما روی 23 یا 24 درجه سلسیوس 

• استفاده از کولر مجهز به اینورتر 

 

ماشین لباسشویی

لباسشویی نیز مصرف برق بالایی دارد، به‌طور متوسط ۳۵۰ -۵۰۰ وات در ساعت مصرف این وسیله برقی است.

 

مهمترین راهکارهای کاهش مصرف:

• انتخاب برنامه شستشو متناسب با حجم لباس روزانه 

• استفاده از دستگاه در زمان تکمیل ظرفیت

• اجرای برنامه‌ شست‌وشوی اقتصادی 

 

یخچال

یخچال و فریزر نیز  مصرف برق زیادی دارد، به‌طور متوسط ۷00 وات در ساعت مصرف آن است. البته این دستگاه به طور مداوم به جریان برق وصل است و امکان کاهش استفاده یا تغییر زمان استفاده آن وجود ندارد.

 

مهمترین راهکارهای کاهش مصرف:

• رعایت فاصله بین یخچال و سایر وسایلی که گرما تولید می‌کنند مانند اجاق گاز

• سالم و تمیز نگهداشتن نوار لاستیکی دور یخچال

• قرار ندادن ظرف داغ در یخچال

• باز و بسته نکردن مکرر آن و برفک‌زدایی مرتب 

• رعایت فاصله ده سانتی یخچال با دیوار و اطمینان از تمیزی کویل ها

 

ماشین ظرفشویی و لباسشویی

اگر چه ماشین ظرفشویی نسبت به شستشوی دستی انرژی و آب کمتری صرف می‌کند، اما مصرف برق آن در زمان اوج بار بسیار بالاست. این دستگاه به ‌طور متوسط ۱۲۰۰-۲۴۰۰ وات در ساعت مصرف دارد.

 

مهمترین راهکارهای کاهش مصرف:

• خودداری از روشن کردن آن تا قبل از تکمیل ظرفیت

• تنظیم آب در درجه ولرم حدودا 48 درجه 

• باز گذاشتن درب بعد از اتمام کار برای خشک شدن با جریان هوا

اجاق یا فر برقی با مصرف بین 1200 تا 4000 وات در ساعت بسته به اندازه دستگاه،  خشک‌کن لباس با مصرفی  متوسط 1800 تا 5000 وات؛  سشوار یا موخشک‌کن با مصرف میانگین ۱۲۰۰-1800 وات؛ اتوی لباس با مصرف 1000 تا 1800 وات و ماکروویو با مصرف 700 تا 1100 وات در ساعت از دیگر لوازم خانگی پرمصرف هستند که در زمان اوج مصرف نباید مورد استفاده قرار بگیرند.

راهکارهای عمومی برای کاهش مصرف برق

علاوه بر توجه به بهترین زمانهای مصرف برق، می‌توان از راهکارهای زیر هم برای مدیریت بهتر مصرف برق استفاده کرد:

استفاده از وسایل برقی کم مصرف: انتخاب وسایلی که دارای برچسب انرژی A یا بالاتر هستند، می‌تواند به طور قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی موثر باشد.

خاموش کردن لوازم برقی غیرضروری: بسیاری از لوازم برقی حتی در حالت خاموش نیز برق مصرف می‌کنند. خاموش کردن آن‌ها یا استفاده از چندراهی‌های برق برای قطع جریان به طور همزمان، به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.

عایق‌کاری و بهینه‌سازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی: عایق‌کاری مناسب دیوارها و سقف‌ها و همچنین بررسی و بهینه‌سازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی می‌تواند به کاهش نیاز به انرژی کمک کند.

استفاده از نور طبیعی: در طول روز، به جای استفاده از لامپ‌های مصنوعی، از نور طبیعی خورشید بهره ببرید. این کار به کاهش مصرف برق کمک می‌کند.

کاشت درختان: درختان می‌توانند به عنوان سایه‌بان عمل کرده و در تابستان به کاهش دما و مصرف انرژی کمک کنند.

آموزش الگوی صحیح مصرف: آگاهی از نحوه صحیح مصرف انرژی و تبدیل آن به یک عادت روزمره می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

اجرای ترکیبی از این راهکارها می‌تواند در کاهش هزینه‌های انرژی، جلوگیری از اختلال در روند تامین برق و حفظ محیط زیست مؤثر باشد. در همین راستا، شرکت توانیر با راه اندازی پویش با انرژی برنامه‌ای برای فرهنگ‌سازی و آموزش بهینه‌سازی مصرف برق با مشارکت مردم اجرا کرده است. این برنامه با به‌کارگیری روش‌های تشویقی مختلف و به کمک رسانه‌ها، سعی دارد بهینه‌سازی مصرف برق را به عنوان یک رفتار دائمی در میان شهروندان نهادینه کند. برای آشنایی از جزئیات پویش باانرژی که تا پایان شهریور ادامه دارد می‌توانید به سایت آن به آدرسhttps://app.ba- energy.ir/  مراجعه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه