English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

یک تحول معنادار در بازار انرژی ایران

«به تازگی خبرگزاری رویترز در گزارشی از افزایش قابل توجه مشتریان نفتی ایران و موفقیت این کشور در یافتن بازارهای صادراتی جدید خبر داده است. معادله ای که حامل پیام های جدی و معناداری برای کشورمان است.»

یک تحول معنادار در بازار انرژی ایران
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، قدرت های غربی سال هاست که تحریم های گسترده ای را علیه صنعت نفت کشورمان تحمیل کرده اند. هدف و دستورکار اصلی از این تحریم ها نیز فلج کردن منبع اصلی درآمدی کشورمان و متعاقبا وادار کردن ایران به قرار گرفتن در ریل و مسیری است که مطلوب جهان غرب است. با این همه، ایران علی رغم مواجه شدن با سیلی از فشارهای خارجی، ثابت قدم بوده و راه و مسیر استقلال خود را در پیش گرفته است.

در این راستا، تحریم های غرب علیه ایران پس از سال 2018 و خروج یکجانبه دولت ترامپ از توافق برجام، افزایش قابل توجهی را تجربه کرد. موضوعی که در حوزه تولید و صادرات نفت کشورمان نیز اثرگذاری محسوسی داشت. با این حال، اتخاذ رویکرد مقاومتی از سوی ایران و تلاش جهت خلق ابتکارهای جدید برای دور زدن تحریم های ظالمانه غربی علیه کشورمان سبب شد تا سال به سال، تاثیر این قبیل تحریم ها کاهش یابد و کار در سال جاری به جایی برسد که بسیاری از تحلیلگران و اندیشکده های معتبر جهان در حوزه انرژی، از افزایش قابل توجه تولید و صادرات نفت ایران خبر دهند.

بر اساس ارزیابی های بین المللی، ایران اکنون بیش از 3 میلیون و 200 هزار بشکه نفت را به صورت روزانه تولید می کند و البته که صادرات روزانه نفت ایران نیز چیزی در حدود 2 میلیون بشکه است. وزیر نفت کشورمان نیز اخیرا در موضع گیری تاکید کرده که ایران به 17 کشور جهان از جمله برخی کشورهای اروپایی نفت می فروشد و توانسته، سبد صادرات نفتی خود را متنوع کند.

در این راستا، به تازگی خبرگزاری رویترز در گزارشی، از یک تحول قابل توجه در حوزه صادرات انرژی کشورمان خبر داده و اذعان کرده که ایران توانسته طیف جدیدی از مشتریان را برای نفت تولیدی خود پیدا کند. این خبرگزاری به طور خاص به کشورهای عمان و بنگلادش اشاره کرده و تاکید کرده که ایران محموله هایی از نفت را به این دو کشور نیز صادر کرده است. معادله ای که در نوع خود 2 پیام مهم دارد.

اول اینکه ایران عملا به قدرت های غربی این پیام را می رساند که از فضای تحمیلی تحریم ها از سوی آن ها علیه خود عبور کرده و توانایی خلق و ایجاد دستاوردها و موفقیت های قابل توجهی را دارد. به بیان ساده تر، رویکرد مقاومتی ایران نتیجه داده و ایران در عرصه عمل این موفقیت را پیش چشم جهانیان قرار داده است. موضوع و دستورکاری که همچنان نیز بایستی ادامه یابد. اساسا قدرت های غربی نیز از همین موضوع در مورد کشورمان هراس دارند و آن را را یک چالش راهبردی علیه خود ارزریابی می کنند.

نکته دوم اینکه موفقیت های ایران در زمینه توسعه و افزایش صادرات نفت خود به بازارهای جهانی، به زعم بسیاری از تحلیلگران مسائل راهبردی به مثابه جلوه ای عینی از سقوط و زوال هژمونی جهانی آمریکا نیز در نظر گرفته می شود. به بیان ساده تر، ایران در مقام یک قدرت منطقه ای، از فضای مانور بیشتری ورای تهدیدات گاه و بیگاه جهان غرب علیه خود برخوردار شده و در این فضا تا حد زیادی قادر است تا دستورکارهای مطلوب خود را در عرصه ای نظیر فروش نفتش به بازیگران مختلف بین المللی دنبال کند. مساله ای که از منظر راهبردی و در قالب معادلات مطرح در حوزه نظام بین الملل نیز یک دستاورد مهم و قابل تامل برای کشورمان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه