English

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه، ۲۹ مرداد به بیان دیدگاه‌های مخالف و موافق به عملکرد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی پردداختند

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه گفتند؟
به گزارش خبرگزاری موج

، در جریان جلسه رای اعتماد امروز مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، «سید سلمان ذاکر» و «احمد بخشایش اردستانی» به عنوان مخالفان وزیر پیشنهادی به سخنرانی پرداختند.

گفتنی است که غلامرضا نورزی قزلجه متولد ۱۳۴۹ در استان آذربایجان شرقی، شهرستان بستان‌آباد است و از حوزه انتخابیه بستان‌آباد به نمایندگی در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شده است.

وی هم اکنون عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی است. نوری قزلجه دارای فوق لیسانس مهندسی کشاورزی و دانشجوی دکترای سیاست و توسعه کشاورزی است.

نورزی قزلجه در دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده حضور داشته است. وی در موضوعات مختلفی از جمله توسعه مناطق روستایی و حمایت از کشاورزی و حقوق شهروندی فعالیت کرده است. همچنین، او در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس فعالیت می‌کند.

غلامرضا نوری قزلجه دارای سوابق مختلفی در حوزه‌های سیاسی و اجرایی از جمله معاونت پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشاور استاندار آذربایجان غربی و مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی است.

 

صادرات کشاورزی را چطور باید به بهره‌برداری برسانیم

سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با خط و مشی کلی و اصولی دولت وفاق ملی آقای پزشکیان موافق هستم و از آن به جد حمایت می‌کنم.

وی بیان‌داشت: دولت وفاق یعنی شنیدن صدای بی صدایان کشور، این به معنای دخالت یک نماینده در نحوه ترکیب یک کابینه نیست.

ذاکر ادامه‌داد: دولت وفاق ملی یعنی تاثیر همه در خدمت به مردم و در کنار حاکمیت قرار گرفتن. دولت وفاق ملی یعنی چتری تشکیل بدهیم که اصل دوم و سوم قانون اساسی که وظیفه ذاتی دولت است عمل کند. ایجاد محیط مساعد برای رشد، تامین حقوق همه جانبه افراد اعم از زن و مردم، توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعامل عمومی بین مردم از این موارد است.

وی گفت: کسانی که مدعی دولت وفاق ملی هستند، قبل از تشکیل کمیسیون‌های مجلس و طرح مسا،ئل رئیس مجلس را زیر سوال ببرند و بگویند شما به عنوان رئیس مجلس باید در خدمت ما می‌بودید. این‌ها نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیست.

نماینده ارومیه اضافه‌کرد: دشمنان امروز مهمان ما را در خانه ما می‌زنند، اگر ما به زدن دولت و رئیس مجلس ادامه بدهیم چطور باید با این‌ها مقابله کنیم. ما برای اتحاد و برادری هزینه دادیم. فقط ۲۹۲ اطلاعاتی در استان آذربایجان غربی شهید دادیم. اجازه نمی‌دهیم دولت انقلابی و وفاق ملی وارد تحقیر شوند.

وی در ادامه با تشکر از نوری قزلجه بابت قبول این مسئولین، اضافه‌کرد:‌ برنامه‌های شما را به صورت فشرده دیدم، چون فرزند مجلس و کمیسیون کشاورزی هستید و با درد کشاورزان هستید، برنامه‌ها را خوب نوشتید اما نکاتی مربوط به حقوق کشاورزان است که باید بگویم.

ذاکر افزود: اقتصاد و سرانه درآمد ما نوعا از کشاورزی است. شما اصلاح نظام بازار و بهبود بهره وری را مطرح کردید اما نگفتید که صادرات کشاورزی را چطور باید به بهره‌برداری برسانیم؟ آیا با روش تهاتر محور؟

 

فقدان چارچوب فکری در برنامه‌ نوری قزلجه

در ادامه «احمد بخشایش اردستانی» نماینده مردم اردستان افزود: در مخالفت با نوری قزلجه به چند مورد اشاره می‌کنم. فهرست کابینه مطلوب نیست اما موجه است. اگر این لیست توسط آقای پزشکیان وسط میدان مسابقه به آقای جلیلی ارائه می‌شد، فرایند رقابت کوتاه می‌شد و جلیلی به نفع پزشکیان کنار می‌کشید و کوتاه می‌آمد.

این نماینده مردم ادامه‌داد: در برنامه نوری قزلجه همه مسائل دنیای کشاورزی اعم اصلاح ساختار، تجمیع زمین، روستا محور بودن آورده شده است، به طوری که به اعتبار سنگ بزرگ علامت نزدن است در این برنامه مشاهده می‌شود، گویی وزیر در زنگ انشا از همه چیز گفته اما هیچ کاری را نیز نمی‌خواهد به سامان برساند.

اردستانی اظهار داشت: من علاقه‌مند بودم آقای نوری حداقل یک شاخص بدهد که طی چهار سال آینده بتوانیم وی را محک بزنیم. سنگ بزرگ علامت نزدن است. امیدوارم وی با لایه‌های پنهان فساد در کشاورزی طوری عمل کند که با پرونده‌هایی مثل نهاده‌های دامی و چای دبش گرفتار نشویم، چرا که در این صورت مردم خواهند گفت که نمایندگان ساده لوح و دل‌رحم هستند.

وی افزود: برنامه شما از فقدان چارچوب فکری برخوردار است چرا که به معلول اشاره دارد اما برنامه‌ریزی ندارد. چطور این آمال و آرزوها را محقق می‌کند؟ 

 

آقای وزیر پیشنهادی چای دبش باشید

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان برادر به وزیر پیشنهادی کشاورزی، جناب آقای نوری قزلجه می‌گویم که شما ان‌شاءالله انتخاب خواهید شد اما این نشود که گرفتار چای دبش شوید.

اسماعیل کوثری در جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: در زمان دولت سیزدهم همین جا نشسته بودیم و جناب آقای رئیسی رحمت الله علیه، یکی از عزیزان نماینده را به عنوان وزارت کشاورزی انتخاب کرد اما خب من با تحقیقاتی که کردم دیدم ایشان آنچنان به وزارتخانه آشنایی و مسلط نبودند و همین هم باعث مشکلاتی شد. چرا که آشنایی با مجموعه وزارت از سطح تاکتیک و عملیات وارد سطح استراتژی و راهبردی می‌شود. لذا درست است که آقای نوری قزلجه هم در سطح استان و شهرستان مسئولیت داشتند و معاون وزارت خانه بودند اما چه مدت؟ و در کجا؟

وی ادامه داد: این برای خود من که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هستم، دارای ابهام است و ان‌شاءالله که هیچ موقع آن اتفاقی که در وزارت کشاورزی دولت سیزدهم افتاد در دولت چهاردهم اتفاق نیفتد. این عزیزان به خاطر قراردادهایی که بسته می‌شود گرفتار شدند و اگر ما توجه نکنیم و آشنایی به افراد و آشنایی به قراردادها و به پشت پرده‌ها نداشته باشیم آن وقت است که گرفتار می‌شویم.

کوثری گفت: به عنوان برادر به وزیر پیشنهادی جناب آقای نوری قزلجه می‌گویم که شما ان‌شاءالله انتخاب خواهید شد اما این نشود که گرفتار چای دبش شوید.

وی خاطرنشان کرد: من از این جهت این تذکر را دادم چرا که مسئولیت وزارت، مسئولیت ساده‌ای نیست. چون در یک گسترش به اصطلاح جغرافیایی و در کل ایران هست. بله شما به کشاورزی مسلط هستید و هیچ کسی هم نمی‌تواند آن را زیر سوال ببرد.

کوثری گفت: مسئولیت‌هایی که ما می‌گیریم حقیقتاً یک امانت هست و باید به این امانت بسیار توجه کنیم و خوب نگهداری کنیم و خوب تحویل مسئولیت یا وزیر بعدی بدهیم و ان‌شاءالله این چنین باشد.

وی در پایان خطاب به وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: اما من چهار مورد را عرض کنم؛ یک سیاست گذاری شما در کشاورزی. دقیقاً بر چه اساسی این سیاست گذاری را انجام دادید؟ دوم، آیا به فکر دانش بنیان کردن کشاورزی هستید؟ سوم برنامه‌ای برای احیای موضوع مرغ دارید یا نه؟ چهارم، برای جلوگیری از خرد شدن اراضی و حفظ کاربری زراعی آن چه می‌کنید؟

 

«نوری» برنامه عملیاتی و منسجمی برای حل مسائل کلیدی کشاورزی دارد

نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی آشنایی کامل به حوزه کشاورزی دارد، گفت:‌ آقای نوری دارای برنامه عملیاتی و زمان‌بندی منسجم برای حل مسائل کلیدی کشاورزی است.

محمد بیات در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان موافق برنامه های غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای نوری فردی دردآشنا به حوزه مسائل کشاورزی، روستازاده و معتقد به این حوزه است که عزم خود را برای رفع مشکلات جزم کرده است.

وی با اشاره به تحصیلات مرتبط وزیر پیشنهادی با حوزه کشاورزی و اشراف او به این حوزه اظهار کرد: نوری در حوزه کشاورزی دارای تجربه است و در این وزارتخانه فعالیت کرده همچنین سه دوره سابقه نمایندگی مجلس داشته و با چالش‌های پیش‌روی حوزه‌های انتخابیه نمایندگان و بخش کشاورزی آشنا است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نوری برنامه عملیاتی و زمانبندی برای حل مسائل کلیدی کشاورزی شامل برنامه‌های کوتاه، میان مدت و بلندمدت دارد. او به خودکفایی محصولات کشاورزی اعتقاد داشته و آشنا به برنامه هفتم توسعه است.

بیات وزیر پیشنهادی کشاورزی را فردی پاکدست و امین توصیف کرد و افزود: حوزه کشاورزی مشکلاتی همچون خرید تضمینی گندم، نهاده‌های دامی، قطعی برق کشاورزی، لایروبی مناطق، بیمه محصولات کشاورزی و نداشتن الگوی کشت دارد که وزیر پیشنهادی می‌تواند با پشتوانه مجلس شورای اسلامی نسبت به رفع آنها اقدام کند.

 

«نوری» فردی باسابقه و تجربه فعالیت در حوزه کشاورزی است

نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی کشاورزی فردی با سابقه و دارای تجربه فعالیت در حوزه کشاورزی است که می‌تواند عملکرد موفقیتی در وزارت کشاورزی داشته باشد.

محمد جلالی در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان موافق غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورت استفاده مناسب و متناسب با توان مناطق مختلف و به کارگیری روش‌های نوین دانش بنیان و توجه به بخش‌های مختلف کشاورزی می‌توان علاوه بر تولید محصولات کشاورزی، بخشی از محصولات را با کسب ارزش افزوده و ارزآوری صادر کرد که آورده مناسبی برای اقتصاد دارد.

وی بیان کرد: آقای نوری سابقه و تجربه فعالیت در محیط روستایی و بخش کشاورزی دارد و می‌تواند با هماهنگی و کمک همه زیربخش‌های مختلف کشاورزی عملکرد موفقیتی از خود به جای بگذارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم استفاده مناسب از ظرفیت حوزه کشاورزی اظهار کرد: باید با استفاده از اسناد بالادستی به سمت تولید محصولات کشاورزی و غذایی سالم رفت که این موضوع در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی آمده است.

جلالی توجه عادلانه به همه مناطق، استفاده از ظرفیت‌های اقلیم‌های مختلف، تولیدات گیاهی و زراعی، بیابان‌زدایی، توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی، حمایت از توسعه سرمایه‌ گذاری و اصلاح فرآیندها را از جمله مواردی خواند که به تعالی و رشد حوزه کشاورزی کمک می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه