English

در گفت‌وگو با خبرگزاری موج مطرح شد:

قیمت‌گذاری دستوری، عامل زیان‌ده بودن خودروساز ایرانی

دبیر انجمن خودروسازن ایران گفت: از بابت قیمت‌گذاری دستوری، خودروساز ما زیان‌ده شده و حدود ۱۰۰ همت بدهی به زنجیره تامین و قطعه‌سازان دارد.

 قیمت‌گذاری دستوری، عامل زیان‌ده بودن خودروساز ایرانی

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره قیمت‌گذاری دستوری خودرو در کشور اظهار کرد: باوجود اینکه تمام مواد اولیه تولید قطعات خودرو مرتباً افزایش یافته و اصلاح قیمت در این بخش صورت گرفته، اما به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری اجازه افزایش قیمت به محصول خودروساز داده نشد و این برای ما جای سوال دارد که چگونه می‌توان این‌گونه عمل کرد و خودرو را زیر قیمت تمام‌شده فروخت.

وی افزود: سال گذشته حدود یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد که اگر اجازه می‌دادند قیمت‌ها اصلاح شود و بدون زیان‌دهی خودرو تولید می‌شد، حتی بر فرض محال که تیراژ تولید هم بالا نمی‌رفت و همان یک میلیون خودرو تولید می‌شد، قدرت خرید مردم ۸۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران بیان کرد: با قیمت‌گذاری دستوری بخش اصلی که تولید خودرو است، مختل شده و همین موضوع سایر بخش‌ها را نیز دچار مشکل کرده است.

نعمت‌بخش با بیان اینکه خودرو همچون بنزین شده و هیچ‌کس جرأت افزایش قیمت آن را ندارد، گفت: اگر می‌خواهیم در صنعت خودرو پیشرفت کنیم باید همان راهی را برویم که دنیا در این صنعت طی کرده است. سال‌ها پیش به صورت مکتوب به وزیر صمت وقت اعلام کردیم اگر می‌خواهید کاری اساسی برای این صنعت انجام دهید، اجازه دهید یک خودروساز خارجی وارد کشور شود و صفر تا ۱۰۰ کار را خود انجام دهد تا ما هم یاد بگیریم. 

وی با بیان اینکه ما مشکلی با واردات خودرو نداریم، اظهار کرد: حرف ما این است که واردات خودرو  و از سوی دیگر، قیمت را هم آزاد کنید تا رقابت به شکلی باشد که بتوانیم بفروشیم و این‌گونه زیان‌دهی نداشته باشیم. از بابت همین قیمت‌گذاری دستوری حدود ۱۰۰ همت بدهی به زنجیره تامین و قطعه‌سازان داریم.

وی ضمن اظهار گله‌مندی از روند تخصیص ارز به خودروسازان گفت: از ابتدای سال تا ۱۷ تیرماه امسال، تخصیص ارزی به صنعت خودرو صورت نگرفته و  ۱.۵ میلیارد دلاری هم که از نیمه دوم تیرماه به این بخش داده شد، مربوط به تامین ارزی است که سال گذشته تخصیص یافته اما تاکنون تامین نشده بود. امسال با وجود اینکه وعده تخصیص ارز داده شده، اما در عمل ارزی تامین نشده است. همین موضوع باعث شده طی چهار ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته، تولید خودرو افت کند.  در سال جاری تولید 1.7 میلیون دستگاه خودرو برنامه‌ریزی شده، اما اگر با همین فرمان جلو برویم، به تولید سال گذشته که حدود 1.3 میلیون دستگاه بود هم نخواهیم رسید.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان اظهار امیدواری کرد که دولت چهاردهم و مجلس جدید، گوش شنوایی برای شنیدن صدای فعالان صنعت خودرو داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه