English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۲ نکته در مورد جنجال مسکن ۲۵ متری

«به تازگی بار دیگر شاهد مطرح شدن ایده ساخت مسکن اقتصادی یا مسکن ۲۵ متری در کشورمان بوده ایم. ایده ای که با برخی نقدهای جدی همراه است و باید به نحوی ریشه ای، هدفِ آسیب شناسی قرار گیرد.»

۲ نکته در مورد جنجال مسکن ۲۵ متری
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، بازار مسکن کشورمان در سال های اخیر بالا و پایین های زیادی را تجربه کرده است. موضوعی که تا حد زیادی ناشی از تشدید تحریم های خارجی علیه اقتصاد ایران و البته تداوم کنشگریِ برخی چالش های ساختاری در آن بوده و بروندادی جز گران شدن بیش از پیش قیمت مسکن را تولید نکرده است. این مساله، صاحب خانه شدن را برای طیف های قابل توجهی از مردم کشورمان به یک رویا تبدیل کرده و البته که تاثیرات منفی را نیز در بازار اجاره مسکن به همراه داشته است.

از این رو، مساله مسکن و گرانی آن، توجهات زیادی را از سوی صاحب نظران و کارشناسان به سمت خود جلب کرده و آن ها سعی داشته اند تا برای این چالش و مشکل که شمار زیادی از مردم کشورمان به آن دچار هستند، راه حل هایی را بیابند. در این میان، یکی از راه حل هایی که در سال های اخیر در چندین نوبت در مورد آن صحبت شده، بحث ساخت مسکن اقتصادی یا مسکن ۲۵ متری بوده است. به تازگی نیز شاهد بوده ایم که عملیات ساخت واحدهای ۲۵ متری در قالب آنچه مجتمع های هوشمند عنوان شده، در ماهدشت کرج کلید خورده است. اگرچه برخی از عدم صدور مجوز برای واحدهای ۲۵ متری نیز خبر می دهند.

در این رابطه، توجه به ۲ نکته در رابطه با ایده ساخت مسکن ۲۵ متری جهت حل چالش گرانی مسکن در شکورمان، از اهمیت برخوردار است.

اولا، باید توجه داشته باشیم که مسکن حداقل بر اساس آموزه های ایرانی و اسلامی، صرفا جایی برای خوابیدن و یا غذا خوردن نیست. مسکن مکانی است که ارزش و احترام انسان ها نیز در قالب زندگی در آن باید حفظ شود. بدون تردید زندگی یک خانوار آن هم در مسکن ۲۵ متری، آسان نیست و با چالش های جدی و عدیده ای همراه است. البته که از نظر پرستیژ و اعتبار بین المللی نیز ایده ساخت مسکن ۲۵ متری برای کشورمان چندان مناسب نیست و با چالش های قابل تاملی همراه است.

نکته دوم اینکه اصل طرح ساخت مسکن ۲۵ متری، تا حدی معطوف به کنترل بازار مسکن و خانه دار شدن طیف‌هایی از مردم کشورمان است که قدرت خرید بالایی در زمینه خرید مسکن ندارند. با این حال، باید توجه داشته باشیم که اگر متغیرهای کلان در اقتصاد ایران که اثرگذاری مستقیمی بر بازار مسکن دارند، بهبود نیابند، در مدت زمان کوتاهی شاهد خواهیم بود که همین مسکن ۲۵ متری نیز با افزایش قابل توجه قیمت رو به رو خواهد شد و خرید آن از بضاعت طیف های قابل توجهی از مردم کشورمان خارج می شود.

به بیان ساده تر، چالش و مشکل اصلی بخش مسکن کشورمان، متراژ نیست بلکه متغیرهای کلان اقتصاد ایران است که در سال های گذشته با توجه به افزایش فشارهای خارجی و البته تداوم برخی چالش های ساختاری و همچنین سومدیریت های داخلی، افزایش قیمت مسکن در کشورمان را تحریک و تشویق کرده و می کند. از این رو، بایستی مبدا تورم در قیمت مسکن در اقتصاد کشورمان را به صورت دقیق بشناسیم و از کنترل بازار مسکن در حوزه خودِ این بازار دست برداریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه