English

علت تاکید پزشکیان بر جراحی اقتصادی چیست؟

«آنچه واضح است این نکته می باشد که اقتصاد ایران اکنون به انجام برخی اصلاحات نیاز دارد. اصلاحاتی که باید با ملاحظه و تدبیر اجرایی و عملیاتی شوند در غیر اینصورت خود می توانند به محرکی برای افزایش هر چه بیشتر مشکلات اقتصادی کشورمان تبدیل شوند.»

علت تاکید پزشکیان بر جراحی اقتصادی چیست؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، در روزهای گذشته در چند نوبت شاهد موضع گیری های مختلف رئیس جمهور کشورمان با محوریت ضرورت انجام جراحی در اقتصاد ایران بوده ایم. به عنوان مثال، وی در یکی از سخنرانی های اخیر خود از بی‌معنی بودن خرید بنزین با قیمتی گزاف و فروش آن با یارانه های سنگین در کشور خبر داده و آن را حرکتی غیرمنطقی ارزیابی کرده است.

موضوعی که به زعم بسیاری از صاحب نظران معطوف به اراده جدی دولت چهادهم جهت اصلاح قیمت سوخت است. در این راستا، به تازگی مسعود پزشکیان در جریان سفر خود به مشهد مقدس نیز بر این مساله تاکید کرده که بایستی انجام جراحی در برخی حوزه های اقتصادی مد نظر باشد. موضوعی که البته در قالب آن حراست و حفاظت از مردم و جلب رضایتشان، از اهمیت زیادی برخوردار است.

با این همه، اینطور به نظر می رسد که حداقل به یک دلیل مهم و محوری، رئیس جمهور کشورمان تاکید بر مساله جراحی اقتصادی را مهم یافته است. باید توجه داشته باشیم که کشورمان از نظر اقتصادی وضعیتی حساس دارد و در این زمینه کلیه نهادها و مسوولان ارشد متحد شده اند تا بتوانند اوضاع اقتصادی ار بهتر کرده و حدی از بهبود را در زندگی و معیشت مردم برقرار سازند.

این در حالی است که تا اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشورمان اجرایی و عملیاتی نشود، اینکه صحبت از ایجاد بهبود عمیق و ریشه ای به نفع مردم کنیم، چندان منطقی نیست. در واقع، عدم اصلاح ساختارهای معیوب سبب خواهد شد تا بخش قابل ملاحظه ای از منابع مالی کشورمان در حوزه هایی هزینه شود که بروندادهای عینی و جدی را به نفع مردم ایجاد نمی کنند و در عوض، دولت برای انجام اقدامات زیرساختی و اصلی خود، منابع مالی کم می آورد. از این رو، اجرای اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران نه یک انتخاب بلکه یک الزام راهبردی است.

این همان مساله ای است که هم رئیس جمهور منتخب و هم تیم اقتصادی وی به خوبی به آن واقف هستند و به طرق مختلف سعی در تدبیر این چالش دارند. با این همه، این معادله یک روی دیگر هم دارد و آن جلب رضایت و حفاظت از وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم است. در واقع، در بحبوحه ایجاد تغییرات جدی و ریشه ای، باید مراقب بود که مبادا وضعیت رفاهی مردم بدتر شود. موضوعی که در سال های اخیر و در بحبوحه اجرای برخی سیاست های اقتصادی رعایت نشده و فشار زیادی را به مردم کشورمان وارد ساخته است.

موضوعی که در نهایت تا حد زیادی به سرمایه اجتماعی کشورمان نیز آسیب می زند. با این همه، آنچه واضح است این نکته می باشد که اقتصاد ایران اکنون به انجام برخی اصلاحات نیاز دارد. اصلاحاتی که باید با ملاحظه و تدبیر اجرایی و عملیاتی شوند در غیر اینصورت خود می توانند به محرکی برای افزایش هر چه بیشتر مشکلات اقتصادی کشورمان تبدیل شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه