English

رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری موج؛

امسال افزایش قیمت نوشت‌افزار در راه است

رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار تهران از افزایش قیمت نوشت افزار در سال تحصیلی جاری به دلایلی ازجمله افزایش نرخ ارز، افزایش دستمزدها، قطعی برق در تابستان خبر داد.

امسال افزایش قیمت نوشت‌افزار در راه است

محسن گلستانی رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج اظهار کرد: اکثر اقلام مورد نیاز شروع سال تحصیلی به وفور در بازار موجود می‌باشد. اگرچه کمبودهایی وجود دارد اما کمبودها بیشتر برای اقلام تخصصی و صنعتی است و برای کالاهای عمومی و پر مصرف از جمله دفتر مداد، پاک‌کن، خودکار، تراش، جامدادی و ...که مورد نیاز دانش آموزان است مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در بحث کاغذ A4 و دفتر مشق منگنه‌ای مازاد عرضه به گونه ای است که باعث شده است تا در برخی از محصولات ثبات قیمت و حتی در مواردی کاهش قیمت داشته باشیم.

رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار تهران گفت: بخشی از اقلامی که ما داریم وارداتی هستند و به دلیل تورم و رشد نرخ ارز، رشد قیمت را داشتند. نوشت افزار داخلی ما نیز نسبت به سال گذشته با افزایش قیمت روبرو است چرا که مواد اولیه ساخت این نوشت ‌افزارها وارداتی است و رشد قیمت ارز بر آنها نیز تاثیر گذاشته است. افزایش دستنزد ها و محصولات پتروشیمی‌ها به عنوان ماده اولیه صنعت نوشت افزار نیز در افزایش قیمت این محصولات نقش داشته است.

گلستانی با بیان اینکه تولید نوشت‌افزار بیشتر در فصل تابستان صورت می‌گیرد، بیان کرد: متاسفانه در همین زمان شاهد قطعی برق صنایع هستیم که منجر به تحمیل هزینه‌های مضاعف به تولیدی ها و بهای تمام شده محصول شده است..

وی تاکید کرد: جمیع این عوامل باعث شده است که ما یک افزایش قیمت نسبی را در قیمت نوشت افزار داشته باشیم‌.

رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار تهران با بیان اینکه مشکلاتی را در ثبت سفارش و تخصیص ارز داشتیم، گفت:  برخی صنایع ما در تهیه مواد اولیه مشکلاتی داشتند، یعنی کارخانه ظرفیت تولید را داشت اما به دلیل اینکه مواد اولیه موجود نبود، تولیدی هم نبود و لذا فقط هزینه دستمزد تولیدکننده بالا رفت.

گلستانی ادامه داد: در این مدت بعضا کارخانه‌هایی را داشتیم که مواد اولیه آنها در گمرک گیر کرده اما تولید نداشتند. این ناهماهنگی‌ها باعث شده بود که برخی اقلام با وجود اینکه امکان تولید داشتن تولید نشوند و این تولید به فصل تابستان منتقل  شود و در تابستان هم دیدیم که درگیر معضل قطعی برق شدیم.

وی تصریح کرد: تقریباً اکثر کالاهای پرمصرف که در بازار به آنها نیاز داریم تولید داخل دارند اما بدلیل همین مشکلاتی که عرض کردم تولید آنها در داخل کشور بعضا فاقد مزیت رقابتی نسبت به محصولات مشابه خارجی هستند که برای پایداری و توسعه تولید باید هماهنگی های بیشتری بوجود بیاید..

رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار تهران تصریح کرد : پیک خرید لوازم التحریر از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر ماه است. در سال‌های گذشته به دلیل وضعیت بد اقتصادی شاهد بودیم که پیک مصرف از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر ماه به طول سال منتقل شده است.

گلستانی افزود: به عنوان مثال سال‌ها قبل پدر برای فرزند دانش آموزش یک بسته مداد ۱۲ تایی می‌گرفت اما الان به دلیل شرایط اقتصادی همین مدادها را دانه‌ای می‌خرند و زمانی که در طول سال مداد تمام شود آن را جایگزین می‌کنند. یعنی به جای اینکه یک بار در سال برای کل سال خرید کنند، این خرید به تناوب و در تمام طول سال انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پارسال حدود ۱۰۰ واحد صنفی ما تعطیل شدند و امسال هم می‌بینیم که شرایط بهبود پیدا نکرده و بنابراین احتمال می‌دهیم که وضعیت پارسال باز هم تکرار شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه