English

مسکن کوچک‌ متراژ منافع انبوه‌سازان را به خطر انداخته است

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت:منتقدان متاسفانه حتی یک بار هم طرح مسکن اقتصادی را مطالعه نکرده‌ و چشم بسته انتقاد می‌کنند.

مسکن کوچک‌ متراژ منافع انبوه‌سازان را به خطر انداخته است
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

،مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در میزگرد کارشناسی مسکن اقتصادی در رابطه با انتقادهای مطرح شده درباره ساخت مسکن های اقتصادی اظهار کرد:منتقدان متاسفانه حتی یک بار هم طرح را مطالعه نکرده‌ و چشم بسته انتقاد می‌کنند.منتقدان بحث طرح فرزندآوری را عنوان می کنند در حالی که اکنون میزان ازدواج در کشور کاهش یافته و از ۱۴ سال قبل به این سو، میزان ازدواج نصف شده است.

خشایار باقرپور گفت: قرار بود از سال گذشته ساخت مسکن اقتصادی در تهران کلید بخورد که با هجمه‌های وارده شده اجرای آن متوقف شد.

وی با بیان اینکه پروانه ساخت این واحدها در قالب مجتمع اقامتی است.توضیح داد:از ۳ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن اقتصادی بیش از ۴۰۰ واحد دارای متراژ ۲۵ متر است. معنای آن این است که تنها ۱۳ درصد از واحدها دارای متراژ  ۲۵ متری هستند.و مابقی واحدها ازکوچک مقیاس خارج شدند و به مقیاس متوسط و بزرگ مقیاس گسترش یافتند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با اشاره به اینکه مسکن نیاز ضروری جامعه است و نباید برای اهداف سیاسی، گروگان گرفته شود.گفت:کشور پهناور ما نیازمند به الگوهای متفاوتی برای ساخت است.سن ازدواج در کشور به ۳۰ سال و فرزندآوری به ۳۳ سال رسیده است که تبعاتی برای نسل‌های آینده دارد و این شرایط بیشتر متاثر از مشکلات اقتصادی از جمله نبود مسکن است.

وی در مورد مخالفت انبوه‌سازان با ساخت مسکن اقتصادی، اظهار کرد: مسکن کوچک‌ متراژ منافع آنان را به خطر می‌اندازد و در دهه ۷۰ موجب افزایش نرخ‌های شدید در قیمت زمین شدند و طبیعی است که اکنون مخالفت‌هایی از سوی آنها مطرح و اعلام می‌کنند مورد تایید آنها نیست.

 

مسکن کوچک متراژ باعث کاهش محرومیت در جامعه می شود

در ادامه این میز گرد کارشناسی، دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه گرایش مردم به سمت متراژهای کوچک‌تر رفته است افزود:در شرایط توسعه لاکچری‌نشینی توجه به مسکن کوچک‌مقیاس موجب کاهش محرومیت‌زدایی خواهد شد.

محسن طباطبایی گفت:ژاپن کشوری که ۱۲۸ میلیون نفرجمعیت دارد اما از بعد توزیع جمعیتی با مسکن کوچک‌متراژ توانسته بخش زیادی از مردم را صاحبخانه کند. اما در تهران ۶۴ هزار ازدواج و ۳۴ هزار طلاق در سال ۱۴۰۲ ثبت شده است.در خراسان، ۴۱ هزار ازدواج و ۲۱هزار طلاق وجود داشته است و بدون بحث مسکن اقتصادی، اکنون میزان طلاق در دو استان مهم کشور بسیار بالاست.نباید با این استدلال‌ها که زندگی در مسکن کوچک‌متراژ موجب افزایش طلاق می‌شود، مانع اجرای طرح‌های متفاوت در حوزه ساخت شویم.

به گفته وی سرانه تولید مسکن با سرانه ۱۷ متر و ۳۵ متر برای دو نفر، حداقل استاندارد لازم را برای افراد تامین می‌کنند.اگر مسکن بزرگ دست‌یافتنی بود که مشکل حل می‌شد. باید با الگوی مسکن ترکیبی شامل کوچک، بزرگ و متوسط طرح‌های جدید را اجرایی کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه