English

همه آنچه باید درباره «چمران-۱» بدانید

مدیر گروه ساخت ماهواره چمران-۱با اشاره به جزئیات ماموریت‌های این میکرو ماهواره، گفت: زیر سامانه‌هایی که در میکرو ماهواره چمران-۱ استفاده شد، مانند مدیریت توان و انرژی و رایانه مرکزی و زیر سامانه‌های مخابراتی، همگی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان کشور توسعه یافته‌اند و استارت عملکرد صحیح آنها در این ماهواره منجر به افزایش قابلیت اطمینان در ماهواره‌های عملیاتی کشور شده است.

همه آنچه باید درباره «چمران-۱» بدانید
به گزارش خبرگزاری موج

،  محرم غیاثوند، شرکت صا ایران را یکی از پیشران‌های فناوری فضایی کشور دانست و گفت: پس از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره امید در سال ۸۷، به منظور توسعه صنعت فضایی بیش از ۲۰ ماهواره را در سکوهای مختلف نانو ماهواره، میکرو ماهواره و مینی ماهواره‌ها توسعه داده است. این ماهواره‌ها شامل طیف متنوعی از ماموریت‌های فضا پایه از قبیل تصویر برداری، موقعیت یابی، مخابراتی و تحقیقات فضایی است.

غیاثوند با اشاره به ماهواره چمران-۱ با بیان اینکه این ماهواره به پاس خدمات دانشمند متعهد شهید دکتر مصطفی چمران، به نام وی نامگذاری شده است، ادامه داد: این ماهواره با جرم ۶۰ کیلوگرم و قطر حدود ۹۰ سانتی متر از سری میکرو ماهواره‌های شرکت صاایران است که با مشارکت و همکاری پژوهشگاه هوافضا توسعه داده شده است.

وی فاز اصلی ماموریتی این ماهواره را تحقیقاتی و اثبات فناوری در حوزه اصلاح، انتقال و مانور مداری عنوان کرد و افزود: ضرورت اثبات فناوری در این حوزه به دو دلیل عمده است که یکی از آنها این است که در ماهواره‌های عملیاتی پس از تزریق ماهواره در مدار به طور معمول و بنا به فراخور ماموریت، نیازمند اصلاح مدار اولیه ماهواره هستیم. همچنین برای توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای نیازمند انتقال مداری از مدار اولیه آنها به مدار ثانویه یا مدار عملیاتی هستیم.

مدیر گروه ساخت ماهواره چمران-۱ خاطر نشان کرد: در چنین ماهواره‌هایی وجود پیشرانش و رانشگرهای فضایی ضروری است.

وی اضافه کرد: در میکرو ماهواره چمران-۱ از یک رانشگر فضایی بومی استفاده شده که توسط بخش دانش‌بنیان داخلی کشور بومی‌سازی شد و مورد استفاده قرار گرفت و اثبات فناوری این رانشگر در این ماهواره، مسیر را برای ماهواره‌های آتی کشور باز خواهد کرد.

غیاثوند افزود: دلیل دوم در ضرورت اثبات فناوری مانور مداری این است که مطابق برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور در محور مدیریت ترافیک فضایی، نیاز به قابلیت اتصال سامانه‌های فضایی در مدار داریم و اجرایی چنین ماموریت‌هایی مستلزم وجود رانشگرهای فضایی و زیر سامانه دینامیک پروازی چابک و دقیق است که امکان اجرای مانورهای مداری مرکب شامل تغییر در ارتفاع، تغییر در فاز و تغییر در صفحه مداری را فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: میکرو ماهواره چمران-۱ با داشتن رانشگر فضایی و زیر سامانه بلوک پروازی به عنوان گام اولیه در تحقق اجرای مانورهای مداری به شمار می‌رود.

مدیر گروه ساخت ماهواره چمران-۱ گفت: ماموریت ثانویه این میکرو ماهواره، ارزیابی عملکرد و دقت زیر سامانه دینامیک پروازی و زیر سامانه رانشگر فضایی به منظور اجرای مانورهای مداری مرکز است.

غیاثوند ادامه داد: سایر زیر سامانه‌های دیگری که در میکرو ماهواره چمران-۱ استفاده شد، مانند مدیریت توان و انرژی و رایانه مرکزی و زیر سامانه‌های مخابراتی، همگی توسط شرکت‌های دانش بنیان کشور توسعه یافته‌اند و استارت عملکرد صحیح آنها در این ماهواره منجر به افزایش قابلیت اطمینان در ماهواره‌های عملیاتی کشور شده است.

مدیر گروه ساخت ماهواره چمران-۱ تاکید کرد: پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره چمران-۱ در روز شنبه، ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۳ نویدبخش اجرای ماموریت‌های فضایی متنوع در آینده نزدیک است که طی آن امکان اصلاح مدار، انتقال مدار ماهواره‌های عملیاتی، توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای و اتصال سامانه‌های فضایی در مدار در آینده نزدیک فراهم خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه