English

رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار:

معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت

عشقی گفت:سهم بازار سرمایه از تامین مالی در سال ۱۴۰۲ به ۳۰ درصد رسید. به بیانی دیگر، ۳۰ درصد منابع پرداختی بابت تشکیل سرمایه و سرمایه‌گذاری از محل بازار سرمایه انجام شد.

معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، مجید عشقی رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار در آئین تودیع و معارفه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن ارائه عملکرد خود در ۳ سال گذشته، به چالش‌ها و موانع موجود اظهار کرد: در ۳ سال گذشته حاشیه سود شرکت‌ها از ۲۸ درصد به ۱۲.۴ درصد کاهش یابد.

عشقی، اهداف تعیین شده برای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ را متمرکز بر سه محور اصلی شامل تشکیل سرمایه، نظارت و توسعه بازار برای حمایت از حقوق سهامداران ذکر کرد و توضیح داد: با توجه به حضور مستقیم مردم به بازار سرمایه در سال ۹۹ که یکی از آفت‌های جدی بورس بود و چالش‌های زیادی را به دنبال داشت، توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در دستور کار قرار گرفت.

وی با تاکید براینکه معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله بادرآمد ثابت و سهام از ۲۵ درصد به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته، گفت: در این دوره برای هر نوع سلیقه‌ای اعم از کم ریسک و پر ریسک ابزار سرمایه‌گذاری تعریف شد.

رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار، ارائه خدمات مالی به سرمایه گذاران را اقدام دیگر این سازمان ذکر کرد و افزود: در این مدت، برای بالغ بر ۳۲۰ نهاد مالی با هدف انحصار شکنی و افزایش رقابت مجوز صادر شد و براین اساس، تعداد نهادهای مالی بورسی از ۷۱۷ نهاد به ۱۰۴۰ نهاد افزایش یافت.

عشقی، با اشاره به اقدام دیگر سازمان مبنی بر پرداخت سود نقدی سهام به سهامداران از طریق سامانه سجام گفت: با این اقدام که از سوی سپرده‌گذاری مرکزی انجام می‌شود، سود نقدی در مهلت مقرر بدون مراجعه حضوری به حساب سهامداران واریز می‌شود.

وی الکترونیکی شدن گواهی حق تقدم، توثیق الکترونیکی اوراق بهادار، تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید از جمله «اهرمی، تضمین اصل سرمایه، بخشی و... » را اقدامات دیگر سازمان بورس در ۳ سال گذشته ذکر کرد.

عشقی، با اشاره به اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی توضیح داد: در این ۳ سال دستورالعمل حاکمیت شرکتی پیگیری و اصلاح شد اما هنوز راهی طولانی تا اعمال کامل این مقررات در پیش داریم.

وی درباره افزایش سهم بازار سرمایه از محل تامین مالی نیز توضیح داد: سهم بازار سرمایه از تامین مالی در سال ۱۴۰۲ به ۳۰ درصد رسید. به بیانی دیگر، ۳۰ درصد منابع پرداختی بابت تشکیل سرمایه و سرمایه‌گذاری از محل بازار سرمایه انجام شد.

رییس سابق سازمان بورس با اشاره به اقدامات انجام شده برای ساماندهی سهام عدالت از جمله مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، پرداخت سود، اصلاح آئین نامه سهام عدالت و تقسیم دارایی متوفیان نیز بیان کرد: با توجه به این که ساختار سهام عدالت به کلاف سردرگمی تبدیل شده بود، اما تلاش کردیم ضمن رفع چالش‌های موجود برای تقسیم دارایی متوفیان سهام عدالت، از پتانسیل تمامی شرکت‌های استانی برای برگزاری مجامع بهره ببریم. این درحالی است که تا کنون مجامع ۷ استان برگزار شده و برگزاری مجامع دیگر نیازمند راه حل اساسی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه