English

سرمایه گذاری بیش از ۷.۲ میلیارد دلاری در نمایشگاه اکسپو

همایش اکسپو سرمایه گذاری ایران با حضور مدیران ارشد بانک مرکزی، سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران و سازمان توسعه تجارت درمحل سالن همایش های این سازمان در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

سرمایه گذاری بیش از ۷.۲ میلیارد دلاری  در نمایشگاه اکسپو
به گزارش خبرگزاری موج

، در ابتدای مراسم که نخستین و جامع‌ترین پیش همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران نام گرفته بود ، محمود بازاری معاون ترویج سازمان توسعه تجارت با اشاره به برنامه ریزی های منسجم و فشرده ای که از سال قبل برای برگزاری این نمایشگاه صورت گرفته گفت: سازمان توسعه تجارت همراه با برگزار کننده این نمایشگاه، برای برگزاری هرچه بهتر و هدفمندتر آن تلاش کردیم تا بتوانیم ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری کشورمان را در بهترین مدل ممکن برای سرمایه گذاران خارجی به نمایش بگذاریم.

وی تاکید کرد: کشور ما در بخش‌های مختلف اقتصادی ظرفیتهایی دارد که نیاز به تامین مالی دارد، یکی از اولویت‌های دولت چهاردهم نیز فرام آوردن بستری مناسب برای جذب سرمایه‌های خارجی می‌باشد.

 معاون سازمان توسعه تجارت ضمن تاکید بر ضرورت شناخت و آماده سازی طرح های جذب سرمایه گذاری به صورت تخصصی افزود: به درخواست برخی دستگاه ها و بنگاه های دولتی و خصوصی مشارکت کننده در نمایشگاه اکسپو سرمایه گذاری، برگزاری نمایشگاه به بهمن ماه موکول شد تا زمان لازم برای آماده سازی طرح ها به صورت کامل و جامع در اختیار آنها قرار گیرد. از طرفی با توجه به استقبال شرکت ها و مقامات خارجی برای حضور در این نمایشگاه تغییراتی در زمان برگزاری ایجاد کردیم تا آنها نیز بتوانند با برنامه ریزی بهتری برای مذاکره با سرمایه پذیران ایرانی آماده باشند.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: ما در طول سال حدود ۶۰ نمایشگاه در حوزه کالا و خدمات برگزار می‌کنیم اما یکی از چالش‌ها و مهم‌ترین موضوعات مرتبط با نمایشگاه های اقتصادی، بحث محتوایی، کیفی و استاندارد آن بوده که اولویت اول سازمان توسعه تجارت در به نمایش گذاشتن ظرفیتهای سرمایه گذاری اقتصادی در کشور ما است.

 

سرمایه پذیران با طرح تفصیلی دقیق آماده باشند

در ادامه مراسم محمدرضا قادری دبیر اجرایی نمایشگاه، ضمن قدردانی از هماهنگی و همراهی تمام دستگاه ها و بخش های دولتی و خصوصی اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار جذب سرمایه را پیش بینی کرده که حدود نیمی از آن یعنی 100 میلیارد دلار، از محل جذب سرمایه های خارجی هدفگذاری شده است.

وی افزود: اما جذب سرمایه به راحتی یک تجارت که جنبه خرید و فروش کالا یا خدمات داشته باشه نیست معاملات تجاری معمولا با خرید و فروش کالا یا خدمات شکل می‌گیرد اما در خصوص سرمایه‌گذاری زحمت و تلاش بیشتری نیاز است. در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیار خوبی برای تسهیل و اصلاح قوانین صورت گرفته است. ما میتوانستیم برای جذب سرمایه یک فراخوان بین‌المللی بگذاریم و در تعامل با سفارتخانه ها و امور  خارجه فهرستی از پروژه ها در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار دهیم .

قادری با اشاره به امتیازات ویژه حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه گفت: اما در این نمایشگاه ما می توانیم طیف وسیع و کاملی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود را به درستی و در قالب استاندارد بین المللی ارائه بکنیم .خیلی از شرکت‌ها و مجموعه‌ها چه دولتی چه خصوصی، تقاضا برای ثبت نام و مشارکت در نمایشگاه داشتند اما متاسفانه فقط فرصت اقتصادی را فهرست کرده بودند و طرح دقیق و جامعی برای ارائه به شرکت‌های خارجی نداشتند.ما برای حل این موضوع در فرایند ثبت نام فرمی را آماده کردیم که الزاماتی را برای مشارکت کننده در نظر می گرفت. کامل بودن ارائه طرح و چند زبانه بودن کاتالوگ‌ها و طرح‌ها و حضور کارشناسان مسلط بر ارائه طرح‌ها در محل نمایشگاه از این الزامات بود.

وی ادامه داد: ما از80 کشور فراخوان کردیم که از طرف حدود ۳۰ کشور نماینده معرفی شد. برای آشنایی با ظرفیت های سرمایه گذاران نیز فرمهایی برای آنها ارسال کردیم که موضوع، تخصص و حوزه مورد تمایل خود برای سرمایه گذاری و همچنین حجم رقم را اعلام کنند. جمع بندی اولیه این فرم‌ها این بود که بیش از ۷.۲ میلیارد دلار اعلام آمادگی سرمایه‌گذاری و مذاکره در این نمایشگاه شد. این اعلام آمادگی در حالی صورت گرفت که تنها با ارائه فهرست و معرفی ظرفیتها به سرمایه گذاران خارجی و بدون ارائه توضیحات و تشریح زوایای مختلف طرح ها آنها تمایل برای حضور در نمایشگاه پیدا کردند.

 

نقش اساسی بانک مرکزی برای تامین مالی 

در ادامه این مراسم گودرزی معاون تامین مالی زنجیره در بانک مرکزی ضمن تاکید بر نقش بخش های مختلف پولی و مالی کشور برای رفع موانع و حمایت از سرمایه گذاری در بخش های سرمایه پذیر اقتصاد کشور گفت: در سال‌های اخیر بانک مرکزی سیاستی را مد نظر قرار داده مبنی بر سیاست ارتباطی. در سیاست ارتباطی مبنا بر این است که اگر قرار است اتفاقاتی برای تامین مالی بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی بیفتد بانک مرکزی باید قطعاً از نزدیک با فعالان اقتصادی در ارتباط بوده و ابزارها و روش‌های مورد نیاز و متناسب با آن موضوع را در اختیاز فعالان اقتصادی قرار دهد. ما در بانک مرکزی از سال‌های قبل بنا بر ضرورت کنترل پایه پولی و تورم سیاستی را مد نظر داشتیم مبنی بر تغییر پارادایم فکری و نوع اندیشه برای تامین مالی، سابق بر این اعتقاد بر این بود که برای تامین مالی باید از منابع بانکی و تسهیلات استفاده کرد، اما بانک مرکزی از این مدل گذر کرده و به مدل جدیدی رسید. مبنی بر اینکه تامین مالی صرفاً به عهده بانک‌ها نیست و ما باید برای تامین مالی خلق ارزش کنیم.

این مقام بانک مرکزی در ادامه بخشی از ابزارها و روشهای مرتبط با تامین مالی را ارائه داد.

 

بازار سرمایه، قدرتمندترین تامین کننده مالی 

یکی دیگر از سخنرانان این همایش میثم حامدی رییس مرکز مطالعات بورس بود که با اشاره به ماموریت و جایگاه بازار سرمایه و بورس در تامین مالی و جذب سرمایه گفت: تنوع و تعدد ابزارهای بورسی به گونه ا ی است که متخصصین فن و سرمایه پذیران و سرمایه گذاران در بهترین وضعیت ممکن می توانند از ظرفیت ها استفاده کنند.

وی در ادامه با ارائه راهکارهای هدایت سرمایه های داخلی و خارجی به سمت بخش واقعی تولید گفت: یکی از نگرانی های اصلی سرمایه گذاران در بازارهای مالی، پوشش ریسک است که در بورس این موضوع کاملا مد نظر بوده و با تضامین، گزارشات مالی و بررسی های لازم درمورد سرمایه پذیر، تا حد امکان حاشیه ریسک کاهش می یابد.

مدیر مرکز مطالعات بورس در پایان با تشریح رسالت بخش های مختلف بازار سرمایه افزود: برگزاری این همایش و نمایشگاه ها کمک بسزایی در معرفی و بازنمایی توانمندی های بورس داشته و می توانند اثرگذاری زیادی در اقتصاد کشور داشته باشند..

 

مهمترین هدف سازمان سرمایه گذاری، هدایت و حمایت از سرمایه گذاران است

آخرین سخنران این مراسم  علیرضا حاج علی رئیس گروه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذری وزارت اقتصاد بود که با اشاره به ضرورت آماده سازی پیش طرح ها و ارائه دقیق فرصت های جذب سرمایه در کشور گفت: کشور ما ظرفیت های ویژه و بخصوصی برای جذب سرمایه های خارجی دارد. اما ما بخش هایی را داریم که عملا ما هنوز برای معرفی آنها منتظر موقعیت های خاص و طراحی مدل و تسهیل و هدایت هستیم.

به گفته وی زمانی که وزیر اقتصاد به عنوان نماینده دولت ایران موافقتنامه ای برای جذب سرمایه خارجی به کشور را امضا می کند در اصل از سمت حاکمیت و کل بخش های نظام این تعهد را تضمین کرده است. تمامی بخش های دولت و قوای دیگر باید برای افزایش حس اعتماد سرمایه گذاران خارجی هم سو و هم راستا اقدام کرده و مقررات و تسهیلات لازم را برای رفع موانع و ریسک های احتمالی ورود سرمایه گذاران خارجی مد نظر داشته باشند.

وی با قدردانی از برگزار کننده نمایشگاه اکسپو سرمایه گذاری گفت: وقتی از یک رویداد سرمایه گذاری صحبت می کنیم با نمایشگاه معرفی محصول خیلی تفاوت دارد. در یک نمایشگاه محصول محور و تجاری در نهایت با تمام سختی ها درخصوص یک مبادله یا معامله کالا یا خدات سخن می گوییم. اما برای جذب سرمایه گذار خارجی آنهم در موضعیتی که کشور ما قرار دارد از یک طرف تحریم های ظالمانه و از یک سوی دیگر ریسک نمایی که برای اقتصاد ما در برخی کشورها وجود دارد.

این مقام سازمان سرمایه گذاری تاکید کرد:  مخا فرصت سرمایه گذاری را با این تعریف در نظر داشته باشیم. اول باید منجر به توسعه در کشور میزبان و سرمایه پذیر بشود. برای این منظور قطعا پروژه های سرمایه پذیر باید مطالعه شده، قابل تحقق و قابل اجرا باشد. یکی دیگر از فاکتورها برای جذب سرمایه گذاری این است که طرح خوب معرفی و بعد از آن خوب ارائه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه