English

خلق درآمدهای ارزی با افزایش صادرات غیرنفتی/ رسوخ فناوری در تولید ملی

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و پایش سازمان توسعه تجارت ایران ضمن معرفی صادرات به‌عنوان یکی از مولفه‌های درآمدزایی بر خلق درآمدهای ارزی جدید از طریق افزایش صادرات غیرنفتی، تاکید کرد.

خلق درآمدهای ارزی با افزایش صادرات غیرنفتی/ رسوخ فناوری در تولید ملی
به گزارش خبرگزاری موج

به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محسن منتظری، افزایش درآمد ملی را به عنوان یکی از کارویژه‌های اصلی‌ صادرات معرفی کرد و افزود: فرآیند صادرات، به کشورها این امکان را می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را به بازارهای جهانی عرضه و از این طریق درآمد ارزی کسب کنند.

وی با تاکید بر اینکه تحقق متوسط رشد سالانه ۲۳ درصدی صادرات غیرنفتی که در قانون برنامه هفتم پیشرفت پیش بینی شده است، نیازمند عبور از خام‌فروشی است، تصریح کرد: مطابق با آمار یک ساله در پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۴۸ درصد محصولات پتروشیمی و پایه نفتی، ۲۸ درصد معدن و صنایع معدنی و ۱۵ درصد کالاهای صنعتی و ۹ درصد محصولات کشاورزی از ایران صادر ‌شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بخش اعظم محصولات کشاورزی به‌صورت فله و خام صادر می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد همچنان در موضوع خلق ارزش‌افزوده در محصولات صادراتی عقب هستیم و باید با انجام یکسری اقدامات زیرساختی و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه و توسعه فن‌آوری های جدید در شرکت‌ها ، فرآیندهای تولید را بهبود و محصولات نوآورانه تولید کنیم.

به گفته منتظری؛ تولید محصولات نوآورانه منجر به افزایش کیفیت کالاها و ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای بین‌الملل می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و پایش سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه تکمیل و تقویت زنجیره ارزش صنایع پایین دستی می‌تواند در کاهش خام‌فروشی نقش به‌سزایی داشته باشد، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا افزایش سود صنایع تابعی از تقویت زنجیره ارزش و تولید و بسط این منظومه تلقی شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و پایش سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه زنجیره ارزش از تولید تا فروش باید مورد بررسی قرار بگیرد، خاطر نشان کرد: جایگاه شرکت‌های ایرانی در این زنجیره مشخص است؛ هم اکنون ما در سطوح پایین این زنجیره قرار داریم از این‌رو نسبت به تقویت و ایفای نقش در زنجیره‌های بالای ارزش باید برنامه‌ریزی کرده و اقدامات عملیاتی لازم را به عمل بیاوریم.

وی ادامه داد: گذر از مونتاژکاری و افزایش عمق ساخت داخل با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و رسوخ فناوری‌های نوین در شرکت‌های بزرگ صنعتی از خام فروشی جلوگیری کرده و زنجیره ارزش صنایع را تکمیل می‌کند؛ این تکمیل و توسعه زنجیره می‌تواند زمینه پویایی اقتصاد کشور را فراهم کند و ثروت ملی و تولیدات را افزایش و حجم واردات را کاهش دهد.

منتظری بر لزوم اعطای مشوق‌های تشویقی تاکید کرد و افزود: اقدامات تشویقی می‌تواند متناسب با افزایش ارزش افزوده در کالاهای صادراتی، برای گروه‌های کالایی مختلف تعیین شود. مشوق‌ها می‌تواند در قالب‌هایی چون مالیات، بازگشت ارز، پوشش هزینه‌های بازاریابی و حضور موثر در نمایشگاه‌های بین‌المللی و تسهیلات مالی و... تعریف شود.

این مقام مسئول در پایان بین افزایش نرخ ارز و ایجاد تورم نسبت برقرار کرد و افزود: افزایش نرخ ارز، ناشی از کاهش درآمدهای ارزی در حوزه فروش نفت و کالای خام است. همچنین پیشی گرفتن تقاضای ارزی بر عرضه منجر به ایجاد تورم و به تبع آن افزایش هزینه‌های تولید شده است؛ بنابراین برای جبران آن چاره‌ای جز ایجاد درآمدهای ارزی جدید از طریق افزایش صادرات غیرنفتی نداریم.

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه