English

سخنگوی صنعت آب کشور:

سال گذشته، بارش کشور ۲ درصد نسبت به متوسط نیم قرن اخیر افزایش داشت/افزایش تعرفه بد مصرف‌ها

سال گذشته یکی از سال‌های نسبتاً نرمال از نظر بارش بود، به‌طور کلی میانگین بارش کشور دو درصد نسبت به متوسط نیم قرن اخیر افزایش داشت.

سال گذشته، بارش کشور 2 درصد نسبت به متوسط نیم قرن اخیر افزایش داشت/افزایش تعرفه بد مصرف‌ها
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

  ، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب، در نشست خبری به آخرین وضعیت منابع آبی کشور و تأثیرات تغییرات اقلیمی پرداخت و افزود: تغییرات اقلیمی به طور مستقیم بر منابع آب کشور تأثیر می‌گذارند و این تغییرات باعث ناهنجاری‌هایی در توزیع نذورات جوی می‌شود.

قاسم زاده تصریح کرد:سال گذشته، با وجود بارش‌های مناسبی که در بهار رخ داد، وضعیت منابع آبی نرمال نبود. ما برای تأمین آب با مشکلات جدی روبرو بودیم زیرا شاخص‌های منابع آب، به جز بارندگی، وضعیت مناسبی نداشتند.

وی با اشاره به پایان سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ که در ۳۱ شهریور به پایان رسید، گفت: سال گذشته یکی از سال‌های نسبتاً نرمال از نظر بارش بود، به‌طور کلی میانگین بارش کشور دو درصد نسبت به متوسط نیم قرن اخیر افزایش داشت. اما این توزیع بارش در سراسر کشور یکسان نبود. در برخی مناطق، مانند استان‌های تهران، بوشهر، قزوین، چهارمحال و بختیاری، فارس و سمنان، میزان بارش کمتر از حد نرمال بود. به‌ویژه استان تهران که در صدر لیست استان‌های با کاهش بارندگی قرار داشت.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به وضعیت ورودی سدهای کشور، از ناترازی قابل توجهی در ورودی مخازن سدهای مهم خبر داد.

وی با بیان اینکه حجم مخازن سدهای مهم کشور حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب است، اعلام کرد: در سال گذشته تنها ۸۰ درصد از حجم این سدها ورودی داشتیم که نشان‌دهنده ناترازی در تامین آب است.

قاسم‌زاده افزود: ورودی سدهای کشور در سال آبی گذشته با ۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۴۱.۹ میلیارد مترمکعب رسید، اما در مقایسه با متوسط پنج‌ساله، شاهد کاهش ۱۳ درصدی بوده‌ایم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: که خروجی سدها نسبت به سال گذشته ۶ درصد رشد داشته، اما در مقایسه با میانگین پنج‌ساله ۱۹ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به مدیریت منابع آبی در کشور، بیان کرد: علیرغم برنامه‌ریزی‌ها برای مدیریت بهینه منابع، برخی از سدهای مهم مانند سد دوستی و سد استقلال تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از حجم طراحی‌شده خود ورودی داشتند که این نشان‌دهنده شرایط بسیار نامطلوب است.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته، میانگین ورودی به سدهای کشور حدود ۸۰ درصد ظرفیت طراحی‌شده آنها بوده است. برخی از سدهای مهم کشور مانند سد گتوند و سد بوکان وضعیت مطلوبی داشتند و بالای ۹۰ درصد پرشدگی داشتند. اما برخی دیگر از سدها مانند سد لار تنها ۴ درصد پرشدگی داشتند که نشان‌دهنده شرایط بحرانی در برخی مناطق است.

قاسم‌زاده اشاره کرد: با وجود بارش‌های خوب اخیر در شمال کشور، همچنان در بخش‌های مرکزی و جنوبی کشور بارندگی قابل توجهی نداشته‌ایم و ۴۶ درصد از ظرفیت سدهای کشور در حال حاضر پر است. این آمار نشان می‌دهد که علیرغم بهبود نسبی، وضعیت آبی کشور همچنان نگران‌کننده است.

این مقام مسوول ادامه داد:۱۳۰ هزار چاه انسداد داشته است اما چاه‌های غیر مجاز همیشه وجود داشته است و شناسایی شده ۱۱۰ چاه غیر مجاز اگر مسدود شوند ۹۰ درصد از برداشت‌های غیرمجاز از بین می‌رود.

وی در رابطه با افزایش قیمت تعرفه آب برای بد مصرف‌ها خاطر نشان کرد: افزایش تعرفه بد مصرف‌ها است و دولت به حد آن را دنبال می‌کند و به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه