English

رئیس سازمان امور اراضی:

تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید در مراحل ابتدایی متوقف شود

افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی تصریح کرد: در حوزه حفظ کاربری اراضی کشاورزی معتقدیم پیشگیری بهتر از درمان است و تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید در مراحل ابتدایی شناسایی و متوقف شود، در سال ۱۴۰۲ توانستیم حدود ۵۰ درصد از تغییر کاربری‌های غیرمجاز تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری را اعمال کنیم که این موضوع موجب بازدارندگی خوبی در کشور شده است.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید در مراحل ابتدایی متوقف شود
به گزارش خبرگزاری موج

​، رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی بر لزوم اجرای مدیریت جامع حوزه زمین در کشور به منظور خدمت‌رسانی بهتر به مردم و حذف استعلام‌های زائد تاکید کرد.

وی در دیدار با نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در حوزه مدیریت زمین باید به صورت واحد انجام شود که کارها در این عرصه با دقت و سرعت بیشتری اجرا شود.

افلاطونی ادامه داد: سازمان امور اراضی کشور در محورهای مختلفی فعالیت می‌کند که مهمترین آن تثبیت مالکیت اشخاص است و دولت نسبت به اراضی و املاک خود، حفظ کاربری و تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: تثبیت مالکیت اراضی پیشران توسعه کشور است و اجرای آن بسیاری از پرونده‌های مالکیتی در محاکم قضائی را کاهش خواهد داد.

وی گفت: تثبیت مالکیت در دو حوزه رفع تداخلات و صدور اسناد اراضی کشاورزی در سازمان پیگیری می‌شود، قبل از دو سال اخیر فقط ۱۱ درصد از اراضی کشور رفع تداخل شده بود، ولی اکنون این میزان به حدود ۸۰ درصد رسیده و به دستگاه‌های ذی‌ربط نیز ابلاغ شده است.

افلاطونی تصریح کرد: در حوزه صدور سند اراضی کشاورزی، قانون الزام به ثبت معاملات ملکی ابلاغ و باعث شد مشکلات مردم در این حوزه نیز کاهش یابد؛ تا چندسال گذشته فقط چهار درصد از اراضی کشاورزی سنددار شده بود که اکنون به حدود ۶۰ درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: در حوزه حفظ کاربری اراضی کشاورزی معتقدیم پیشگیری بهتر از درمان است و تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید در مراحل ابتدایی شناسایی و متوقف شود، در سال ۱۴۰۲ توانستیم حدود ۵۰ درصد از تغییر کاربری‌های غیرمجاز تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری را اعمال کنیم که این موضوع موجب بازدارندگی خوبی در کشور شده است.

رئیس سازمان امور اراضی بیان کرد: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در تمام استان‌های کشور راه‌اندازی شده و پایش هوشمند نیز در سراسر کشور در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در حوزه تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی نیز تا قبل از سال ۱۴۰۲ کمتر از ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی تجمیع و یکپارچه شده بود، ولی در آن سال اجرای طرح هر شهرستان یک پایلوت به استان‌ها ابلاغ شده و هم اکنون تمام استان‌ها این طرح را اجرا کرده‌اند.

افلاطونی گفت: لازم است آمار درستی از اراضی کشاورزی وجود داشته باشد تا بتوانیم مدیریت درست را در این اراضی اعمال کنیم، به همین دلیل حدنگاری اراضی کشاورزی به عنوان یک اولویت در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، تسهیل ارائه خدمات به مردم نیز از اقداماتی است که در سازمان امور اراضی کشور انجام می‌شود، در این مورد استعلام‌های مورد نیاز برای اجرای طرح‌های کشاورزی کاهش یافته است.

رئیس سازمان امور اراضی ادامه داد: هوشمندسازی اقدامات امور اراضی از گام‌های مهمی است که موجب خدمت‌رسانی بهتر به کشاورزان و بهره‌برداران می‌شود و تمام اقدامات سازمان در بستر سامانه انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: برخی از فعالیت‌های غیر حاکمیتی سازمان نیز به بخش خصوصی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برون‌سپاری شده است.

افلاطونی اضافه کرد: نیاز است تا آمایش سرزمین در کشور اجرا شود و هر فعالیتی در مکان مناسب خود اجرا شود و اراضی کشاورزی از چرخه تولید خارج نشود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه