English

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در مجمع عمومی سالیانه بیان کرد:

تبدیل متانول به بنزین و افزایش ظرفیت فروش نفت

مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی خلیج فارس از برنامه‌های جدید این شرکت برای تبدیل متانول به بنزین به منظور رفع کمبود بنزین در کشور خبر داد و گفت: نیاز به تاسیسات فرآورشی نفت خام در منطقه نفت‌خیز جنوب داریم که می‌تواند به افزایش فروش نفت ایران کمک کند.

تبدیل متانول به بنزین و افزایش ظرفیت فروش نفت
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ، علی عسگری، در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت اعلام کرد: هلدینگ در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به ارتقاء ۹ پله‌ای این شرکت در بین ۱۰۰ شرکت پتروشیمی جهان گفت: آرزوی ما این بود که به زیر رتبه بیستم برسیم و اکنون به رتبه ۱۸ دست یافته‌ایم.

عسگری همچنین به جایگاه این شرکت در ابعاد ملی اشاره کرد و افزود: ما در بین ۱۰۰ شرکت ایرانی، برترین شرکت هستیم.

وی با بیان اینکه از دو سال قبل ترازنامه مقبولی داشته‌اند، اظهار کرد: امسال نیز موفق به کسب ترازنامه مقبول شدیم و این نشان‌دهنده پاک‌دستی ما در این شرکت بزرگ است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی خلیج فارس به رتبه ۵ این شرکت در بین ۱۰۰ کشور جهان از نظر سودآوری اشاره کرد و گفت: این شرکت مردمی‌ترین شرکت ایرانی است و میلیون‌ها نفر سهام‌دار آن هستند، از جمله سهام عدالت.

عسگری  به آمار تولید اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۱، ۲۳.۲ میلیون تن تولید داشتیم و امسال به ۲۴.۷ میلیون تن رسیدیم که نشان‌دهنده افزایش ۱.۵ میلیون تنی تولید ماست. پیش‌بینی ما این است که امسال به ۲۸.۷ میلیون تن تولید برسیم و ۹۶ درصد برنامه را پیش بردیم.

وی همچنین به رشد اقتصادی ۷ درصدی اشاره کرد و گفت: کل فروش هلدینگ به ۵۰۹ هزار میلیارد تومان رسید و برنامه‌ریزی برای سال آینده به عدد ۷۰۹ هزار میلیارد تومان است.

عسگری افزود: در بورس نیز هلدینگ ۱۰۷ درصد در سه سال اخیر رشد داشته است.

وی در پایان به افزایش سرمایه این شرکت اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰، افزایش سرمایه ۲۸ هزار میلیارد تومان بود و امسال به ۷۵ هزار میلیارد تومان رسیدیم و امیدواریم به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسیم.همچنین از راه‌اندازی مگا پروژه پالایش گاز هویزه خلیج فارس و مگا پروژه پتروشیمی الفین گچساران با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد یورو خبر داد.

مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی خلیج فارس در ادامه سخنان خود به دستاوردهای اخیر این شرکت اشاره کرد و گفت: پتروشیمی هنگام و واحد اول آمونیاک با ظرفیت ۶۷۷ هزار تن آمونیاک به عنوان فروشنده‌ای موفق در بازار آمونیاک شناخته شده است.

وی همچنین به راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحد پاراپین و واحدهای جمع‌آوری گازهای مشعل پالایش بید بلند اشاره کرد و افزود: تصفیه‌خانه بندر امام نیز به تازگی افتتاح شده است.

عسگری ادامه داد: در حال حاضر ۳۲ پروژه در دست اجرا داریم، اما متأسفانه سرمایه‌گذار خارجی نداریم و بانک‌ها توانایی پرداخت این پروژه‌ها را ندارند.

از این ۳۲ پروژه، ۱۷ پروژه اصلی هلدینگ با ظرفیت اسمی تولید ۲۴ میلیون تن در حال اجرا هستند که مجموع سرمایه‌گذاری مورد نیاز آن‌ها ۹.۸۱۵ میلیون دلار و ۱۰۲۲ هزار میلیارد ریال است.

وی به وجود ۷ پروژه بزرگ درون مجمعی و ۸ پروژه در شرکت پتروپین اشاره کرد و گفت: امید داریم امسال ۶ پروژه از جمله پتروشیمی آپادانا، پتروشیمی هنگام، پتروشیمی صدف عسلویه، پتروشیمی ارغوان گستر ایلام وپتروشیمی پلی آلومینیوم افتتاح شوند.

عسگری در پایان به برنامه‌های راهبردی برای ایجاد پارک‌های شیمیایی در پتروشیمی اشاره کرد و گفت: اولین پروژه این پارک‌ها در مکران است که به زودی کلنگ‌زنی آن در چابهار انجام خواهد شد.

وی همچنین تأکید کرد: سیاست‌های بالادستی ما بر پروژه‌های پایین‌دستی متمرکز است و تأمین خوراک پایدار از اولویت‌های ماست. تا پایان سال آینده برنامه داریم ۵۹ مشعل فلر خاموش شود.

مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی خلیج فارس  تصریح کرد: برنامه داریم متانول را به بنزین تبدیل کنیم، زیرا با کمبود بنزین در کشور مواجه هستیم و این اقدام با افتتاح پتروشیمی آپادانا محقق خواهد شد.

وی همچنین به نیاز به تاسیسات فرآورشی نفت خام در منطقه نفت‌خیز جنوب اشاره کرد و گفت: این تاسیسات می‌توانند به افزایش فروش نفت ایران به میزان چند صد هزار تن بشکه در روز کمک کنند.

عسگری در پایان به اهمیت بومی‌سازی و ساخت داخل اشاره کرد و افزود: ما با ۳۳۲ شرکت فناور همکاری داشته‌ایم تا به این هدف دست یابیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه