English

ریس سازمان برنامه و بودجه خبر داد؛

افزایش ۴۰ درصدی بودجه عمرانی و پرداخت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌ها در بودجه ۱۴۰۴

پور محمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: بودجه عمرانی امسال ۴۰ درصد افزایش یافته و هزار میلیارد تومان به کارهای عمرانی اختصاص خواهد یافت.

افزایش 40 درصدی بودجه عمرانی و پرداخت 200 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌ها در بودجه 1404
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، پور محمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در نشست خبری مربوط به لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ اظهار کرد: که تمامی همکاران به مدت سه ماه برای تهیه این بودجه تلاش کرده‌اند و با وجود این، مطابق قانون، این لایحه در تاریخ یکم آبان به مراجع مربوطه تحویل داده شده است.

وی به موضوع اصلاحات بودجه‌ای اشاره کرد و گفت: که بخشی از این اصلاحات باید لحاظ می‌شد.

وی بر اهمیت یکپارچگی و شفافیت بودجه تأکید کرد و افزود: که روش‌های تهاتر نفت در بودجه به‌طور کامل در سال‌های گذشته بیان نشده بود.

پور محمدی تصریح کرد: بودجه امسال کل کشور یکپارچه و شفاف شده و در بودجه امسال، برنامه هفتم توسعه به‌طور کامل اجرایی شده است.

وی همچنین به نظام بودجه‌ریزی اشاره کرد و گفت: که گزارش‌های هزینه‌کرد به‌طور شفاف ارائه شده و به سمت رصدپذیری بودجه حرکت کرده‌ایم. این اقدامات به جلوگیری از رسوخ پول‌های دولت کمک کرده و منابع عمومی را در کمترین زمان قابل مشاهده می‌سازد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تأکید کرد: ارقام بودجه باید واقعی باشد و حقوق و مطالبات گندم‌کاران به‌طور واقعی در نظر گرفته شود تا از بروز مشکلات مشابه سال جاری جلوگیری شود.

وی همچنین به اهمیت کاهش تورم و افزایش تولید در بودجه اشاره کرد و افزود: کمیسیون‌های تخصصی باید اثرات بودجه را به‌صورت حداکثری تعیین کرده و به ثبات بازار کمک کنند.

پور محمدی ادامه داد: بودجه عمرانی امسال ۴۰ درصد افزایش یافته است و از طریق رشد و شفافیت‌سازی، هزار میلیارد تومان به کارهای عمرانی اختصاص خواهد یافت. دولت طبق برنامه خود، بدهی‌هایش به بانک‌ها را پرداخت خواهد کرد و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به این منظور تخصیص می‌دهد. همچنین، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز به تأمین اجتماعی باید پرداخت شود تا به افزایش بانک‌های دولتی کمک کند و مقداری از تنگنای اقتصادی کاسته شود.

وی در ادامه به بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: باقی‌مانده مطالبات در این بخش پرداخت شده است. علت تأخیر در پرداخت‌ها، ۱۴۳ هزار میلیارد تومان بوده که حداکثر ۱۶۷ هزار میلیارد تومان می‌توانست پرداخت شود. در مجموع، ۲۲۰ هزار میلیارد تومان باید پرداخت می‌شد که سران قوا ۵۰ هزار میلیارد تومان از آن را پرداخت کردند و منابع مورد نیاز نیز در نظر گرفته شده است.

 

شفافیت در بودجه نهادهای فرهنگی با نظام کدگذاری جدید

 پور محمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره انتقادات مربوط به بودجه دستگاه‌های فرهنگی مانند سازمان صدا و سیما، شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه‌های علمیه، اعلام کرد: امسال روال تخصیص بودجه تغییر کرده و به شفافیت بیشتری دست یافته است.

وی توضیح داد: در حال حاضر به ردیف‌های بودجه پرداخته نمی‌شود و یکی از اقدامات جدی در لایحه بودجه، طبقه‌بندی و کدگذاری در بودجه است. این نظام کدگذاری به منظور افزایش شفافیت طراحی شده و هر ریالی از بودجه کشور که در هر جایی مصرف می‌شود، به‌طور دقیق اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود:که در قالب برنامه هفتم توسعه، کمک به نهادهای فرهنگی بر اساس محصول و نتیجه آن و براساس قیمت و هزینه تمام‌شده و موافقت‌نامه پرداخت خواهد شد. این اقدامات به حل اشکالات سال‌های قبل در زمینه عدم شفافیت پرداختی به نهادهای فرهنگی کمک خواهد کرد.

 

کنترل مصرف بنزین و پیش‌بینی رشد ۳۹ درصدی مالیات در بودجه امسال

 پور محمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، به بررسی قیمت نفت در بودجه امسال پرداخت و اعلام کرد :که دولت برای واردات بنزین 80 سنت پرداخت می‌کند و با 40 درصد افزایش مصرف مواجه است. 

وی تأکید کرد: که در قانون بودجه، دولت موظف به کنترل افرادی است که مصرف بالایی از بنزین دارند و هیچ افزایشی در قیمت بنزین در بودجه لحاظ نشده است.

پور محمدی از تخصیص 2 هزار میلیارد تومان برای واردات ماشین‌های خارجی خبر داد و افزود: که رشد مالیات در بودجه امسال 39 درصد پیش‌بینی شده که بخشی از آن از طریق رشد اقتصادی تأمین خواهد شد.

 

مالیات خودروهای بالای ۵ میلیارد ۱٪ افزایش یافت 

وی بیان کرد:براساس لایحه بودجه ۱۴۰۴ اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۵ میلیارد تومان است نسبت به مازاد براین مبلغ مشمول مالیات سالیانه خودرو به نرخ ۱ درصد هستند.

 

متوسط حقوق کارمندان ۲۸ درصد افزایش پیدا می‌کند

رئیس سازمان برنامه گفت:شناسنامه دار کردن پرداخت ها برای قابل رصد بودن بودجه در راستای شفافیت انجام شده است.

وی ادامه داد:در این بودجه تلاش شده ضمن کاهش تورم، بودجه اثر مثبتی بر روی رشد اقتصادی داشته باشد، ضمن اینکه بودجه عمرانی کشور افزایش یافته است.ومتوسط حقوق کارمندان دولتی 28 درصد افزایش پیدا میکند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه