English

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی:

خام فروشی متهم ردیف اول تراز تجاری منفی

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی تراز تجاری مثبت را راه حل مهم مشکلات ارزی کشور خواند و هشدار داد: به جای کنترل بازار با قیمت‌های دستوری باید باافزایش تولید و صادرات و سپس افزایش ذخایر ارزی قیمت ارز را کنترل کرده و حتی قیمت آنرا کاهش دهیم.

خام فروشی متهم ردیف اول تراز تجاری منفی
به گزارش خبرگزاری موج

 به نقل از صندوق توسعه ملی، مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی که به مناسبت روز ملی صادرات اظهار داشت: هر سال در روز ملی صادرات تحلیل ها و سخنرانی های بسیار مهمی بیان می‌شود ولی این حرف‌ها و شعارها فراموش می‌شود و از یاد می‌‌رود به هر حال تولید کننده برای اینکه بخواهد کالا و خدماتی با کیفیت تولید کند که قابلیت صادرات داشته باشد نیازمند پشتیبانی نهادهای حکمرانی کشور می‌باشد.

رئیس صندوق توسعه ملی با گرامی‌داشت روز ملی صادرات، سالروز تاسیس رادیو اقتصاد و تقدیر از دست اندرکاران این رسانه گفت: روز ملی صادرات فرصتی برای قدردانی از تولید کنندگان و صادرکنندگان کشور به خاطر تلاش‌هایشان در افزایش درآمدهای ارزی کشور است. رشد درآمدهای ارزی و کنترل مصرف ارز بی شک تنها راهکار کنترل کننده نرخ ارز است. باید به جای کنترل بازار با قیمت‌های دستوری، باید از طریق تولید و صادرات و با افزایش ذخایر ارزی، قیمت ارز را کنترل کرده و حتی آنرا کاهش دهیم. برای کاهش نرخ ارز و تنظیم بازار باید آنقدر ارز در کشور داشته باشیم که به دنبال خریدار بگردیم. مثل کشورهایی که مازاد تجاری دارند و ارز روی دستشان مانده است. اگر این اتفاق بی‌افتد همه ما و هم شما و هم رادیو و تلویزیون خواهیم توانست به آن مسیری که انتظار داشتیم برسیم یعنی آرمان و چشم انداز همه ما در تشکیل این ایستگاه رادیویی این بوده است که یک روزی درآمد ارزی ما نسبت به ارزی که مصرف می‌کنیم بیشتر باشد و مثل چین و هنگ گنگ و دیگر کشورهای توسعه یافته، تراز تجاری ما مثبت شود.

مهدی غضنفری اظهار داشت: ارز به عنوان پولی که در مراودات اقتصادی و ارتباط میان کشورها رد و بدل می‌شود یکی از مهمترین شاخصه‌های قدرت کشورهاست. ما برای ارتباط و تجارت با خارج از کشور، روابط سیاسی و دوستی‌های دیپلماتیک، نیازمند پشتوانه و ذخیره ارزی هستیم تا قدرت چانه‌زنی داشته باشیم. این ارز یا از طریق صادرات نفتی به دست می‌آید یا از طریق صادرات غیر نفتی. به یاد دارم که سالها قبل نوعی فرهنگ ضد صادراتی در کشور وجود داشت. آن سالها وقتی صادرات پسته و زعفران و کالا های کشاورزی رونق داشت برخی با بیان اینکه  پسته و زعفران ما صادر می‌شود تا کشورهای دیگر از آن استفاده کنند می‌گفتند: این ها یک مشت آدم های زالو صفت هستند و این کار کار بیخودی است و جلوش را بگیرید! درآن موقع من وظیفه خودم می‌دانستم به عنوان رئیس سازمان توسعه تجارت این موضوع را جا بیندازم که ما بیش از زعفران و پسته به ارز نیاز داریم. البته هر چند دیگر این حرف ها عادی شده و مردم می دانند که قیمت ارز برود بالا چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد .

 

افسران میدان اقتصاد چه کسانی هستند؟

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه آن موقع این درک به صورت عام و عمومی وجود نداشت که باید ارز بیشتری وارد کشور کنیم تا تراز تجاری مثبت شود، گفت: آن سالها رادیو تجارت به ما کمک کرد فرهنگسازی کنیم و با اصطلاحات و عناوینی همچون «صادرکنندگان افسران میدان اقتصاد هستند» و «دیپلمات‌های حوزه اقتصاد» و دیگر واژه‌ها و جملات زیبا و روشنگر از صادرکنندگان یاد شود و مورد تقدیر قرار بگیرند. 29 مهرماه هم روزی بود که تلاش کردیم بیش از روزهای دیگر درباره صادرات و به ویژه حوزه صادرات غیر نفتی صحبت کنیم و خدا روشکر موفقیت‌های خوبی در این زمینه داشتیم.

مهدی غضنفری اضافه کرد: به یاد دارم یک روز گفتیم باید جشن 20 میلیارد دلاری بگیریم و توانستیم صادرات غیر نفتی را به 20  میلیارد دلار برسانیم. بعد به 40 میلیارد دلار رسیدیم و برنامه آخری که متاسفانه فرصت نشد تا عملیاتی‌اش کنیم این بود که درآمد صادرات غیرنفتی را به جایی برسانیم که بتوانیم هر میزان  ارز مورد نیاز برای واردات کالا را از ارز صادرات غیر نفتی تامین کنیم و برای واردات سراغ  دلارهای نفتی و درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت نرویم و نامش را گذاشته بودیم تراز تجاری مثبت. با کمال تاسف تحریم‌ها از یک طرف و از طرف دیگر عدم شناخت این مفهوم مهم اقتصادی باعث شد این آرزوی آخری محقق نشود.

 

صادرکنندگان ایرانی و سندروم سبد میوه

رئیس صندوق توسعه ملی با بیان اینکه یک سری سندروم ها و بیماری‌ها در حکمرانی ما وجود دارد که درمان آنها نیازمند فرهنگسازی است اضافه کرد: «سندروم سبد میوه» یکی از این عارضه‌ها و بیماری‌هاست. رفتاری که ما ایرانی‌ها گاهی انجامش می‌دهیم به این معنی که روی سبد میوه را با میوه‌های رسیده و با کیفیت پر می‌کنیم اما زیر این میوه‌ها را با میوه‌های نارس و بی کیفیت پوش می‌دهیم. مشتری محصولات ما در خارج از کشور متوجه می‌شود که محموله‌های نخست ارسال شده ما خیلی خوب و با کیفیت است اما متاسفانه محموله‌های بعدی، آن کیفیت قبلی و مشابه محموله اول را ندارد. ما فکر می‌‌کنیم این رفتار ناشی از زرنگی و زیرکی ما است اما متاسفانه این کار باعث می‌شود مشتری‌ها و بازارهای صادراتی خود را از دست بدهیم و به طور مثال کشور همسایه ترکیه و دیگر کشورهای جهان جانشین ما در تامین محصولات شوند.

خام فروشی متهم ردیف اول تراز تجاری منفی

مهدی غضنفری تاکید کرد: ما باید با عددها حرف بزنیم. اول بررسی کنیم چقدر حجم و مقدار وزنی صادرات غیر نفتی ما چقدر افزایش پیدا کرده است؛ بعد ببینیم در ازای هر تن کالایی که صادر می‌کنیم چند دلار می‌گیریم و در ازای هر تن کالایی که وارد می‌کنیم چند دلار پرداخت می‌کنیم؛ تا جایی که به خاطر دارم متاسفانه ما هر تن کالایی که وارد کشور می‌کنیم بسیار گرانتر از هر تن کالایی‌ست که صادر می‌شود و این یعنی ما معمولا مواد خام را مجبور می‌شویم که ارزان بفروشیم و به جای آن محصولات و فناوری‌هایی را وارد کنیم که بسیار گران تر هستند.

 

رادیو تجارت؛ گامی بزرگ برای فرهنگسازی

رئیس صندوق توسعه ملی به تاریخچه و نحوه راه اندازی رادیو اقتصاد که در سال 86 و نخست با نام رادیو تجارت تاسیس شد پرداخت و گفت: وقتی ایده راه‌اندازی رادیو تجارت را دنبال می‌کردم به هردری که می‌زدم جوابی نمی‌گرفتم تا ملاقاتی که با آقای خجسته معاونت صدا داشتم و ایشان خیلی با روی باز به حرف‌های من گوش سپرده و دلایل من برای راه اندازی رادیو تجارت را پذیرفتند و قول همکاری دادند تا این ایستگاه رادیویی را ایجاد کنیم. ایشان از واژه ای استفاده کرد به اسم اژدهای خوراک که منظورشان این بود یک رادیو باید آنقدر مطلب داشته باشد که هیچ لحظه‌ای بدون مطلب و برنامه نماند. من هم به تعدادی از همکاران از جمله معاونین و مدیران کل سازمان توسعه تجارت که اولویت کار شما تأمین محتوا برای رادیو تجارت است. به خاطر محدودیت جا آن سال‌ها در سازمان توسعه و تجارت یک ساختمان دو طبقه ساخته شد و رادیو تجارت آنجا به صورت رسمی افتتاح گردید.

مهدی غضنفری افزود: رادیو تجارت در فرهنگسازی و انتقال مفاهیم پیچیده اقتصادی خیلی خوب عمل کرد. بعدها به این دلیل که می‌گفتند کلمه اقتصاد در بر گیرنده کل اقتصاد هست نام رادیو تجارت به رادیو اقتصاد تغییر پیدا کرد ولی فعالیت هایش همچنان تاثیر گذار و مثمرثمر بوده است البته فضای مدیا و رسانه آنقدر متنوع و متکثر شده که مانند گذشته دیگر افراد از صبح تا شب به صورت مداوم و تنها به یک ایستگاه رادیویی گوش نمی‌دهند. مخاطب امروز ممکن است رادیو را برای لحظاتی داخل ماشین گوش دهد یا گاهی وقت‌ها در محل کار و کارگاه و یا حتی در ساعات پایانی شب و زمان استراحت؛  برای همین باید در رادیو اقتصاد برنامه‌های کوتاه پخش و تکرار شود تا مخاطب را راضی نگاه دارد.

مهدی غضنفری با بیان اینکه رادیو جایگاه سنتی خود را از دست داده بر ضرورت تغییر در فرم و محتوای مطالب این رسانه تاکید کرد و از انتشار پادکست، راه اندازی پایگاهه اینترنتی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و مجازی به عنوان ضرورتهای نقش آفرینی بهتر و بیشتر رادیو در دنیای امروز نام برد.

رئیس صندوق توسعه ملی افزود: بعد از رادیو تجارت به رئیس وقت صدا و سیما پیشنهاد دادم که سیمای تجارت را راه اندازی کنیم. بعدها آقای ضرغامی آن ایده را تبدیل کرد به شبکه تلویزیونی بازار که کالا ها را تبلیغ می‌کرد. کم کم برنامه هایمان داشت به سمت تشکیل یک رسانه کامل در حوزه تجارت و اقتصاد پیش می‌رفت که بعداً این ایده و اندیشه نتوانست در تکامل خودش مفاهیم جدید حوزه رسانه را در بر بگیرد و در همان مفهوم نخستین خودش باقی ماند .

رئیس صندوق توسعه ملی اضافه کرد: بگذارید اینجا از آقای آل اسحاق هم یاد کنم که همیشه توصیه می‌کردند: سعی کن همواره کارهای تأسیسی انجام بدهی. با این فلسفه وقتی در سازمان توسعه تجارت بودم رادیو تجارت را ایجاد کردم. در کسوت وزیر صمت، مرکز مبادله ارزی را راه اندازی کردم و بعد از دوران وزارت که در دولت نبودم مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی را تاسیس کردم که خوشبختانه به لطف خداوند هر سه این نهاد که هرکدام فلسفه‌ای داشت بعدها با کمک دیگران به نهادهایی موفق و در مسیر پیشرفت کشورمان قرار گرفتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه