English

در گفت‌وگو با خبرگزاری موج مطرح شد؛

چالش‌های زندگی در تهران و تمایل به سرمایه‌گذاری در حومه شهر

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران به بررسی دلایل تغییرات و چالش‌های موجود در بازار مسکن پرداخت و گفت:با افزایش ۴۷.۳ درصدی نرخ اجاره در تهران، بسیاری از شهروندان به دنبال سرمایه‌گذاری در مناطق خارج از شهر هستند.

چالش‌های زندگی در تهران و تمایل به سرمایه‌گذاری در حومه شهر

 داوود بیگی‌نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، به افزایش تقاضا برای واحدهای کوچک‌متراژ بین ۵۰ تا ۷۵ متر در تهران اشاره کرد و گفت: این واحدها به دلیل دسترسی مناسب و فراوانی در برخی مناطق، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی توضیح داد: در نهایت، هرچند متراژ ۵۰ تا ۷۵ متر برای شروع زندگی مورد قبول و مطلوب است، اما برای برخی از افراد به‌ویژه جوانان، با توجه به وضعیت کنونی بازار مسکن همین متراژ هم، غیرقابل دسترسی به نظر می‌رسد. از طرف دیگر، سیاست‌های دولت بر اساس توان مالی افراد جامعه تغییر می‌کنند. ما نمی‌توانیم همه مسئولیت‌ها را بر دوش دولت بگذاریم و باید توجه داشت که بازار مسکن تحت تأثیر بازارهای مختلف قرار دارد.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران افزود: منطقه ۱۰ تهران که قبلاً در رتبه‌های پایین‌تری قرار داشت، اکنون به رتبه دوم معاملات رسیده است. این تغییر به دلیل وجود واحدهای کوچک‌متراژ و دسترسی مناسب به شریان‌های اصلی شهر است.

بیگی‌نژاد به نقش شهرداری در نوسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و افزود: شهرداری باید طرح تفصیلی را بر اساس نیازهای کنونی جامعه اصلاح کند تا شرایط ساخت واحدهای کوچک‌تر فراهم شود.

وی با اشاره به نقش بانک‌ها در تأمین منابع مالی برای تولید مسکن تصریح کرد : اگر بانک‌ها حمایت لازم را ارائه ندهند، با شکاف جدی در این حوزه روبه‌رو خواهیم شد.

 

زندگی در مراکز شهری؛ چالش‌های جدید مستاجران

بیگی‌نژاد ادامه داد:وضعیت اجاره در سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته بدتر شده و شاهد مهاجرت‌هایی از مناطق مرکزی به مناطق حومه‌ای هستیم. توان مالی مستاجران افزایش نیافته و این شرایط از سال قبل از شیوع کرونا آغاز شده است.

وی توضیح داد :با افزایش اجاره‌ها، تمایل به سرمایه‌گذاری در مناطق خارج از شهر بیشتر شده است. اما بسیاری از شهروندان همچنان ترجیح می‌دهند در نزدیکی مراکز کاری و شهرهای مرکزی زندگی کنند، چرا که رفت‌وآمد برای آن‌ها هزینه‌بر و در برخی موارد غیرممکن است.

بیگی نژاد

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران، خاطرنشان کرد: نرخ اجاره در مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۷.۳ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که برخی پیش‌بینی‌ها نرخ ۲۵ درصدی را انتظار داشتند. این تفاوت بین مشاهدات و آمارها نشان می‌دهد که باید به سراغ الگوهایی از کشورهایی برویم که نرخ اجاره‌نشینی بالایی دارند و از سیستم‌های کنترل شده و نرخ ثابت بهره‌مند هستند.

 

تفاوت‌های آماری در بازار مسکن؛ نیاز به نظارت بیشتر بر مشاوران املاک

بیگی‌نژاد تأکید کرد: اتحادیه مشاورین املاک نقش مهمی در زندگی مردم ایفا می‌کند و تلاش‌های زیادی برای حمایت از مستاجران و تنظیم بازار مسکن داشته است. با این حال، بین آمارهایی که اتحادیه ارائه می‌دهد و سایر نهادهای مربوطه، تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود.

وی به تفاوت‌های آماری در تعداد مشاوران املاک فاقد مجوز و پروانه‌های فعال اشاره کرد و افزود : برخی نهادها تعداد آنها را حدود ۲۷۰۰ تا ۲۹۰۰ نفر اعلام می‌کنند، در حالی که وزارت راه و شهرسازی تعداد دیگری، نزدیک به ۵۰۰۰ نفر را گزارش کرده است. این تفاوت‌های آماری نیازمند بررسی دقیق‌تری است تا مشخص شود آیا بازرسان به درستی و به‌صورت منظم فعالیت خود را انجام می‌دهند.

بیگی‌نژاد خاطر نشان کرد : لازم است اطمینان حاصل کنیم که اتحادیه مشاورین املاک که برای بسیاری از مردم مرجع و پناهگاه اولیه به شمار می‌رود، مشکلات مستاجران و مسائل مرتبط با حقوق آن‌ها را به درستی بررسی می‌کند و به‌طور کامل به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه