English

سخنگوی ستاد بودجه در پاسخ به خبرگزاری موج:

تغییراتی در مبلغ یارانه ها ایجاد نمی شود + فیلم

سخنگوی ستاد بودجه لایحه بودجه ۱۴۰۴ گفت:تغییراتی در دهک‌بندی یارانه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۴ ایجاد نخواهد شد.

تغییراتی در مبلغ یارانه ها ایجاد نمی شود + فیلم
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، در نشست خبری سخنگوی دولت و سخنگوی ستاد بودجه درباره لایحه بودجه ۱۴۰۴، مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه، به تشریح دو مرحله بودن بودجه ۱۴۰۴ پرداخت و اعلام کرد: از روز شنبه این هفته کمیسیون تلفیق تشکیل شد و فردا صبح رئیس‌جمهور در صحن مجلس حضور خواهد یافت تا درباره بودجه امسال صحبت کند.

 

تغییراتی در مبلغ یارانه ها ایجاد نمی شود

سخنگوی ستاد بودجه در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره تغییرات احتمالی در دهک‌بندی و مبلغ یارانه‌ها در بودجه 1404 توضیح داد: در سال‌های گذشته بی‌ثباتی در منابع مالی در دهک‌بندی یارانه‌ها باعث شد تاریخ مشخصی برای پرداخت آن معلوم نباشد.عدم اطمینان از منابع هدفمندی یارانه‌ها باعث تصمیم یکپارچگی بودجه شد و تغییراتی در دهک‌بندی یارانه‌ها و مبلغ یارانه ها ایجاد نخواهد شد، اما شناسایی دهک‌ها دوباره صورت می‌گیرد تا کاهش پرداختی‌ها بدون مشکل انجام شود.

به گفته این مقام مسئول منابع بودجه هدفمندی یارانه‌ها به بودجه عمومی متصل شد

وی همچنین به مشکلات پرداخت مطالبات گندمکاران اشاره کرد و گفت: اگر مدیریت بهتری در بودجه ۱۴۰۳ صورت می‌گرفت، این تأخیر اتفاق نمی‌افتاد.در روزهای اخیر طی دو مرحله به ترتیب ۱۰ هزار میلیارد تومان و ۱۸ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت شده بود.

 

ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۴ شامل به‌موقع بودن، شفافیت و یکپارچگی است

 خانلو به عدم انسجام مدیریت اجرایی در سنوات گذشته اشاره کرد و گفت:در بودجه های گذشته مشکلاتی را ایجاد کرد، اما ما توانسته‌ایم آن را حل کنیم.

در خصوص نرخ ارز، خانلو بیان کرد: بودجه محل تعیین نرخ ارز نیست و باید منابع ارزی دولت به صورت ریالی تزریق شود. بخش مهمی از درآمد کشور مربوط به کالاهای اساسی است. آنچه مهم است این است که بودجه دولت شوک‌آور نباشد و سیاست اساسی دولت حذف تعدد نرخ ارز و اصلاح تدریجی نرخ تورم است.

وی افزود: بخشی از هزینه‌های دولت تأمین بازارهای اوراق مالی است که بالغ بر 500 همت است و 200 همت بدهی را حسابرسی خود را بهادارسازی کند. 

 

بیشتر بخوانید:

نشست خبری مشترک سخنگوی دولت و سخنگوی سازمان برنامه و بودجه

 

افزایش حقوق کارمندان در  لایحه۱۴۰۴

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در رابطه با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و فاصله آن با تورم سالانه تصریح کرد: آنچه به عنوان ضریب حقوق کارمندان در نظر گرفته شده فارغ از واقعیت ماجرا است. بسته به ضرایب نرخ اولاد در قانون خانواده و جوانی جمعیت، ضریب حقوق پلکانی به ازای هر فرزند افزایش پیدا می‌کند تا بالای پنج فرزند این رشد به ۴۵ درصد می‌رسد.

وی افزود: در لایحه سال بعد میانگین حقوق و مزایا رشد ۲۸ درصدی داشته و دولت در کنار آن معافیت مالیاتی را ۱۰۰ درصد افزایش داده است که خود آن به معنای افزایش ضریب حقوق است. حمایت دولت فقط قرار نیست با پرداخت حقوق باشد. هر اندازه مسیر رشد و تولید و اقتصاد مثبت شود اثرگذار خواهد بود. هر یک درصد ضریب حقوق که افزایش می‌یابد، بار مالی ایجاد می‌کند.

به گفته سخنگوی ستاد بودجه، مجموع حقوق یک نفر در سال آینده تا ۲۸۸ میلیون تومان معاف از مالیات است.

 

 واردات ۶۵ همتی بنزین در سال ۱۴۰۴

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه بودجه در رابطه با تأمین ارز واردات بنزین و دلایل کاهش پیشبینی صادرات نفت گفت: در مورد بنزین با ناترازی میزان تولید و میزان مصرف مواجه هستیم لذا از کشوری که صادر کننده بنزین بودیم با همین رویه به واردکننده صرف بنزین تبدیل خواهیم شد. مجموع سیاست‌هایی روی بنزین اثر گذار است که قیمت‌های انواع سوخت باید مورد بررسی قرار گیرد و با هر اصلاحی رابطه نسبی میان آنها به هم نخورد. به هر حال گریزی نیست که به سمت اصلاحات حرکت کنیم تا زمینه ساز رشد و بهره وری باشد.

خانلو اضافه کرد: این اصلاحات نیازمند تصمیم گیری در سطح کلان است و باید همه جنبه‌های آن دیده شود. گاهی سیاست‌های غیر قیمتی هم می‌توان برای کنترل مصرف و بهینه مصرف کردن اعمال کرد. رشد فزاینده اعداد و ارقام به صلاح نیست ادامه پیدا کند. به لحاظ اقتصادی و غیر اقتصادی عقل سلیم می‌طلبد به سمت اصلاحات برویم اما اصلاحات شوک آور نباشد.

به گفته سخنگوی ستاد بودجه، در سال آینده دو تا ۶۵ همت برای واردات بنزین و رفرمیتها اعتبار در نظر گرفته شده است.

 

 ۳۰ درصد پیش بینی نرخ تورم در سال آینده

سخنگوی سازمان برنامه درباره تورم و نرخ رشد اقتصادی در سال آینده اظهار کرد: از سال گذشته با توجه به افزایش ارزش افزوده برخی بخش‌ها مثل بخش صنعت و کشاورزی از رشد منفی خارج شدیم. امسال هم رشد ۳.۷ درصد با نفت و ۳.۲ درصد بدون نفت در نظر گرفتیم. اما چیزی که فعلا ملاک ما برای سال آینده است برای امسال حدود ۳ تا ۳.۵ درصد رشد اقتصادی پیش‌بینی کردیم و برای سال ۱۴۰۴ تقریبا با کمی افزایش در نظر گرفتیم. نرخ تورم نیز حدود ۳۰ درصد پیش‌بینی شده والبته باید ببینیم احکام بودجه ۱۴۰۴ و بار تورمی که ممکن است ایجاد شود چگونه خواهد بود. ممکن است تورم در سال آینده کمتر از ۳۰ درصد باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه