English

مدیر کل تعاون روستایی استان ایلام خبر داد؛

رشد صعودی فعالیت های تعاون روستایی استان ایلام در یک سال منتهی به تیرماه ۱۴۰۳

مدیر کل تعاون روستایی استان ایلام از رشد صعودی فعالیت های تعاون روستایی استان ایلام در یک سال منتهی به تیرماه ۱۴۰۳ خبر داد.

رشد صعودی فعالیت های تعاون روستایی استان ایلام در یک سال منتهی به تیرماه ۱۴۰۳
به گزارش خبرگزاری موج ایلام

، حمیدرضا شکری مدیر کل تعاون روستایی استان ایلام گفت: عمده فعالیت های شاخص در حوزه تعاون روستایی استان در سال منتهی به تیرماه امسال دارای رشد صعودی بوده است. 

این مسئول به ارزیابی آمار فعالیت های تعاون روستایی و تشکلهای تحت پوشش خود در سال گذشته پرداخت و گفت: در پایان سال زراعی امسال تا کنون توسط مراکز خرید تعاون روستایی استان میزان ۱۳۴ هزارتن محصول گندم بصورت خرید تضمینی و مباشرتی از اقصی نقاط دور دست روستایی استان از کشاورزان خریداری و تحویل گردیده که در مقایسه با پایان سال زراعی۱۴۰۲ به میزان ۲۵ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۴۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در خرید محصول کلزا تعاونی های روستایی امسال مقدار ۱۹هزارو ۱۰۰ تن از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال گذشته(۵۹۰۰تن خریداری شده)، معادل ۳۲۳درصد افزایش داشته است. 

مدیر کل تعاون روستایی استان ایلام با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ شرکت تعاونی تولید در قالب تشکلهای مردم نهاد، در عملیات کشت و کار و تولید محصولات کشاورزی استان مشارکت فعال دارند افزود: به میزان ۲۳هزارو ۱۵۳ تن خریدهای توافقی و حمایتی از سوی تشکلهای تعاون روستایی از کشاورزان بعمل آمده که نسبت به سال گذشته ۶۰درصد رشد بدنبال داشته است. 

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته بیش از ۱۳هزار تن تولید و فرآوری انواع بذور اصلاح شده توسط تعاونی های تحت پوشش تولید شد که این میزان نیز توسط تعاونی ها در بین کشاورزان توزیع گردید.

وی با اشاره به تامین و توزیع ۲۲هزارو ۱۱۸ تن نهاده دامی در طول سال گذشته به دامداران استان اشاره کرد و در ادامه گفت میزان ۱۴۶۳۱ لیتر سموم و افت کشها بین کشاورزان در طول سال زراعی گذشته توسط تعاونیهای تولید و روستایی تهیه و توزیع شده است.

وی همچنین بیان کرد: بمنظور توسعه و مرمت انبارها و سیلوهای ذخیره محصولات کشاورزی در اقصی نقاط استان با ایجاد تعریف ردیف اعتباری در استان به میزان ۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از منابع مالی فنی و اعتباری استان صرف بازسازی و ایجاد فضاها و تجهیزات مورد نیاز انبارها و سیلوها و زیرساخت های تعاون روستایی شده است و امسال نیز برای توسعه و تکمیل فعالیت های تولیدی تعاون روستایی، این مبلغ به بیش از ۵ برابر به مسئولین دستگاههای اجرایی استان پیشنهاد شده است.

 شکری در ادامه گفت: در سال گذشته ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی و غیر تکلیفی توسط تشکلهای تعاون روستایی استان در ایجاد و تکمیل زیرساخت تشکلها و تعاونی ها تحت پوش تعاون روستایی استان جذب شده است.

مدیر کل تعاون روستایی استان عنوان کرد: در سال گذشته ۵هزارو ۲۶۴ نفر به عضویت نظام صنفی کشاورزی درامده و نسبت به ساماندهی تشکلهای نظام صنفی و خبرگان کشاورزی نیز به تعداد ۱۶ مورد اقدام شده و ۷۰۲۵ فقره پروانه فعالیت در نظام صنفی کشاورزی در استان انجام شده است.

وی همچنین آموزش و توانمند نمودن ۶۱۰ نفرروز از ارکان و کارکنان تشکلها و تعاونی ها را برشمرد و اظهار داشت: این فعالیت نسبت به سال گذشته ۶۷درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: ساماندهی مجامع ۶۶ تعاونی و حسابرسی سالیانه و عملیاتی تعاونی ها به میزان ۱۱۴ مورد و بیش از هزار تن توزیع آرد روستایی از دیگر فعالیت هایی است که در سال گذشته توسط تعاون روستایی استان انجام شده است.

مدیر کل تعاون روستایی با بیان اینکه در سال گذشته از ظرفیت تشکلها و تعاونی های تولید به میزان ۳۲ هزار هکتار کشت قراردادی صورت پذیرفته است خاطر نشان کرد که انجام کشت قراردادی امسال توسط تعاون روستایی نسبت به سال گذشته ۳ برابر افزایش داشته است و امروز این تشکلها مهمترین محور اجرای الگوی کشت و تحول در بخش کشاورزی به شمار می روند.

این مسئول به اجرای طرح بهره برداری و توانمند سازی ۵۰ هزار هکتاری اراضی دشت عباس، فکه، عین خوش و سایر اراضی پایاب سد کرخه و رودخانه های مرزی مورد پیمان تعاون روستایی استان اشاره کرد و گفت: این مدیریت در کنار اتحادیه تعاونی تولید کشور در طول سال گذشته در اجرای طرح توانمند نمودن ارکان و بهره برداران تعاونی های تولید نقش آفرین بوده و تا کنون حدود ۶۰درصد از عملیات اجرای این طرح را به پایان رسانده است.

وی با اشاره به اینکه تعاون روستایی استان ایلام پیشرو در اجرای طرح توانمند سازی تشکلهای تعاون نولید می باشد گفت: با توجه به سازو کارهای تعاون روستایی و پای کار آمدن این مدیریت، بزودی طرح توانمند نمودن کشاورزان و تعاونی های تولید حوزه سامانه گرمسیری و مرزی تحت عنوان پروژه مرزی شمالغرب کشور در استان با مساحتی بالغ بر ۲۹ هزار هکتار به تعاون روستایی جهت انجام آموزشهای فنی و تخصصی در خصوص تحویل حجمی و توزیع آب به کشاورزان، رعایت الگوی کشت و ایجاد تعاونی های تولید و توانمند نمودن ارکان تعاونی ها بزودی در حال واگذار شدن به تعاون روستایی است که جزو برنامه ها و اولویت های اجرایی پیش روی این مدیریت در کنار سایر فعالیتها قرار می‌گیرد. 

شکری همچمین به ظرفیت بالای اتحادیه تعاونی روستایی مرغداران در استان اشاره کرد و افزود: در یکسال منتهی به تیرماه ۱۴۰۳ از طریق اتحادیه مرغداران حدود ۴۵ هزارتن گوشت مرغ تولید شده است که به نسبت سال قبل ۱۷ درصد رشد تولید داشته است در صورتیکه نیاز استان ایلام ۳۵درصد این میزان از تولید است.

مدیر کل تعاون روستایی بیان کرد: در سال گذشته برای اولین بار توسط اتحادیه تعاونی های تولید تعاون روستایی استان کشت قراردادی و خرید توافقی در قالب کشت ذرت علوفه ای به مقدار ۱۵۰۰ هکتار انجام شد که این مهم باعث تولید ۶۰ هزارتن ذرت علوفه ای در استان شد و امسال نیز مدیریت تعاون روستایی برای کشت دوم به میزان ۵ هزار هکتار در دست اقدام دارد.

 شکری به ترسیم برنامه های تعاون روستایی برای رسیدن به وضعیت مطلوب در استان اشاره کرد و گفت: برای بسط و توسعه زنجیره های تولید در تعاونی ها و تشکلهای تعاون روستایی با انجام کار میدانی و کارشناسی تعداد ۳۶ طرح را برای حوزه شمالی استان در قالب تسهیلات به میزان ۹۶۰ میلیارد تومان و تعداد ۱۹ طرح اجرایی دیگر را به میزان ۱۵۵ میلیارد تومان برای حوزه جنوبی استان تهیه و تدوین کردیم که امیدواریم مسئولین استان حمایت خود را مبنی بر تصویب و اخذ این تسهیلات برای تشکلهای مردم نهاد که بیش از ۵۲ هزار عضو در خود جای داده است و امروز پیشانی تولید و محور توسعه اقتصادی در استان به شمار می آیند بعمل آورند.

مدیر کل تعاون روستایی استان، در پایان از همراهی و همگرایی مجموعه سازمان جهاد کشاورزی و خصوصا تلاش بی قفه و جهاد گونه کلیه همکاران تعاون روستایی و تشکلهای تعاونی وابسطه در استان که با کمترین امکانات در رشد و جهش تولیدات بخش کشاورزی نقش افرین بود تقدیر کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه