English

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام خبر داد؛

تولید سالانه ۲هزارو ۸۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای در ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: سالانه ۲۸۰۰ تن محصولات تولیدات گلخانه‌ای به ارزش ۴۲۰ میلیارد ریال در استان تولید می‌شود که برای ۱۵۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

تولید سالانه ۲هزارو ۸۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای در ایلام
به گزارش خبرگزاری موج ایلام

، حشمت عزیزان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام ، گفت: کشت گلخانه‌ای به شکل تجاری کوچک مقیاس و ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای، در سال ۱۴۰۳ به منظور مدیریت سازگاری با کم آبی در استان توسعه می‌یابد.

وی افزود: در راستای تحقق آرمان‌های مقام معظم رهبری و تاکید بر جهش تولید با مشارکت مردم و به منظور پیشبرد اهداف و سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی مدیریت باغبانی این سازمان با ارائه خدماتی نظیر نهال رایگان، چاله‌کنی اراضی ایجاد سامانه آبگیر، تغذیه باغات و ارائه تسهیلات کم بهره موجبات ترغیب کشاورزان ایلامی به توسعه باغات خصوصاً در اراضی شیب‌دار کم بازده را فراهم کرده است.

رئیس جهادکشاورزی استان ایلام، ادامه داد: سطح زیرکشت باغات استان تا سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۷۹۹ هکتار است که از این میزان، بیش از ۲۳۱۴۲ تن انواع محصولات باغی تولید می‌شود.

عزیزان خاطرنشان کرد: عمده محصولات استان ایلام شامل انگور، گردو، زیتون، انار، بادام و پسته است. 

وی با بیان اینکه از مجموع باغات استان ۲۴۶۹ هکتار تحت پوشش سیستم آبیاری تحت فشار قطره‌ای است، اظهار داشت: در حال حاضر کشت گل نرگس با سطح زیر کشت ۴۹۷ هکتار در استان در حال انجام است و با تولید ۱۶۷ میلیون شاخه گل، ایلام رتبه دوم کشور را از لحاظ سطح زیر کشت به خود اختصاص داده است.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام، تصریح کرد: با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر جهت استفاده بهینه از امکانات موجود و افزایش راندمان مصرف آب، افزایش تولید در واحد سطح و افزایش کیفیت محصولات تولیدی و هم چنین توسعه گلخانه‌ها (کشت در محیط‌های کنترل شده) جزو سیاست‌های اولویت‌دار است.

وی یادآور شد: توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از راهکارهای اساسی برای صرفه‌جویی آب در سال ۱۴۰۳ در این بخش است و به همین منظور توسعه گلخانه‌ها با جدیت در سال جاری پیگیری می‌شود و هم اکنون ۲۹ واحد گلخانه (تجاری کوچک مقیاس) در سطح ۱۴/۴۷ هکتار فعال و ۷ واحد در حال ساخت در سطح استان موجود است.

این مقام مسئول، اضافه کرد: محصولات تولیدی در این واحدها شامل انواع سبزی و صیفی و انواع گل‌های زینتی و آپارتمانی است.

عزیزان میزان محصولات تولیدات گلخانه‌ای استان را سالانه ۲۸۰۰ تن به ارزش ریالی ۴۲۰ میلیارد ریال ارزیابی کرد و گفت: تولیدات گلخانه‌ای در استان برای ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است. 

وی عنوان کرد: به دلیل افزایش هزینه‌های احداث گلخانه در سال‌های اخیر، عدم تخصیص اعتبارات مناسب و... متقاضیان احداث واحد‌های گلخانه‌ای به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داشته به همین دلیل تمرکز سازمان بر احداث گلخانه در قالب مجتمع‌های گلخانه‌ای (کشت در محیط‌های کنترل شده) است و در این راستا ۲۹۴/۱ هکتار از اراضی ملی، دولتی و مستثنیات برای احداث مجتمع گلخانه‌ای مکان‌یابی شده و در سطح ۱۴۴/۶ هکتار مطالعات فاز یک و۲ انجام شده و در صورت وجود سرمایه‌گذار به متقاضیان واگذار خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام، با اشاره به ضرورت کاهش ضایعات در کشت گلخانه‌ای، نظارت دقیق بر طراحی و اجرای طرح‌ها به شکل شهرک‌های گلخانه‌ای و رفع موانع تولید در این راستا را از دیگر موارد ضروری در سال جاری برشمرد و بر مراقبت و محافظت از اعتبارات پرداختی نیز تأکید کرد.

وی متذکر شد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش منابع آبی و در راستای تغییر الگوی کشت، استفاده از گونه‌های دارویی نظیر زیره، رازیانه، سیاهدانه و بابونه و... با تولید بیش از ۲۰۰ تن در سطح استان کشت شد.

عزیزان تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد گیاهان دارویی در اراضی دیم و کم بازده کاشته شده است. هم چنین ۳۱ هکتار سطح زیرکشت زعفران در استان وجود دارد که ۴۱ کیلوگرم زعفران به ارزش ۳۶ میلیارد ریال در این حوزه تولید می‌شود.

وی در پایان با اشاره به افزایش تولید گل محمدی در استان ایلام اضافه کرد: طی سال‌های اخیر گلستان‌های گل محمدی در استان در ۳۹ هکتار با برداشت حدود ۵ تن گل محصولات متنوعی از این گلستان‌ها را به بازار عرضه می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه