English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

افتتاح بزرگترین تونل کشور در هاله ای از ابهام/ مسئولان از اعلام زمان بهره برداری عاجز ماندند!

بیش از یک دهه از کلنگ زنی تونل کبیرکوه در حالی می‌گذرد که تاکنون این پروژه عظیم راهسازی در استان ایلام به بهره‌برداری نرسیده است.

افتتاح بزرگترین تونل کشور در هاله ای از ابهام/ مسئولان از اعلام زمان بهره برداری عاجز ماندند!
به گزارش خبرگزاری موج ایلام

، تونل کبیر کوه ، پروژه ای که به عنوان بزرگترین تونل کشور کلنگ احداث آن در اواخر دهه ۸۰  بمنظور حذف پیچ های حادثه خیز مسیر آبدنان به دره شهر و همچنین نزدیکی شهرستان‌های آبدانان و دهلران به مرکز کشور به زمین زده شد.

حدود ۱۴ سال از کلنگ زنی این پروژه مهم که نقش به سزایی در توسعه و خارج شدن شهرستان های جنوب استان از بن بست جغرایایی دارد می گذرد و با وجود وعده های متعدد این پروژه عظیم راهسازی کماکان به بهره برداری نرسیده است.

 

بی توجهی مسئولان به پروژه عظیم کبیرکوه

عدم افتتاح این تونل در حالی است که پروژه های راهسازی در استان ایلام با توجه به نبود خطوط ریلی و همچنین محدودیت پروازهای فرودگاه آن، از اهمیت بالایی برخوردار است و از سوی دیگر کوهستانی بودن این استان سبب وجود گردنه های خطرناک و مسیرهای پر پیچ و خم شده که این امر سبب تشدید سوانح رانندگی در برخی مسیرها شده است.

متاسفانه با توجه به اهمیت پروژه های راهسازی در استان کوهستانی ایلام ، مسئولان مربوط به این مهم بی توجه بوده و همین امر سبب شده کماکان شاهد وعده های پوچ مسئولان ارشد استان مبنی بر افتتاح تونل کبیرکوه باشیم، در حالی که اخبار متعددی توسط مسئولان مربوط طی هفته ها و ماه های اخیر با عنوان بهره برداری از این پروژه اعلام شده است.

 

خبری با چاشنی ابهام 

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام شامگاه دوشنبه در جریان بازدید از تونل کبیرکوه با بیان اینکه در اربعین سال جاری تونل کبیرکوه به‌صورت موقت و اضطراری زیر بار ترافیک رفت، ابراز کرد: تکمیل و بهره‌برداری کامل از این تونل از مطالبات مهم مردم استان به ویژه ۲ شهرستان آبدانان و دره‌شهر است.

وی ابراز کرد: عملیات اجرایی تکمیل روشنایی تونل تا یک ماه آینده ادامه دارد و بهره‌برداری از آن، شهرهای جنوب ایلام را ۷۰ کیلومتر به مرکز استان و کشور نزدیک‌تر و باعث حذف ۳۰۰ پیچ خطرناک و ۲۰ کیلومتر گردنه سخت‌گذر کبیرکوه می‌شود.

 

آینده مبهم تونل کبیرکوه

نکته جالب توجه این است در این مطلب به عنوان جدیدترین خبری که در خصوص این پروژه از سوی عالی ترین مقام دولتی در استان منعکس شده، هیچ اشاره ای به افتتاح و بهره برداری از این پروژه نشده است و این امر زمان بهره برداری از این پروژه مهم را بیش از پیش در هاله ای از ابهام قرار داده است.

پروژه ای که سالهاست به یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه تبدیل شده ،  در حالی که در طول یک دهه اخیر بارها از تکمیل و بهره برداری این پروژه مهم و حیاتی در استان صحبت شده اما کماکان نمی توان آینده ای روشن از تکمیل و بهره برداری از این پروژه متصور شد به گونه ای که اکنون خود مسئولان نیز از اعلام زمان افتتاح آن عاجز مانده اند.

تعدادی از شهروندان آبدانانی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به عدم آسفالت، خط کشی، روشنایی و عدم نصب سیستم تهویه تونل اظهار داشتند: این پروژه با توجه به تاثیری که در کاهش سوانح رانندگی میتواند داشته باشد برای مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است  و تکمیل و بهره برداری آن از مطالبات اصلی مردم به شمار می رود.

 

تکمیل پروژه نیازمند ۶۰۰ میلیارد اعتبار

فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان اینکه لایه سوم آسفالت تونل کبیرکوه در حال انجام است افزود: نصب سیستم روشنایی بصورت کامل انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: افتتاح نهایی این پروژه پس از نصب سیستم تهویه انجام می گیرد که تحقق این مهم نیازمند حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار است‌‌.

دوستی اضافه کرد: ۳ هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده که تا کنون حدود ۵۰ درصد از این مبلغ پرداخت شده و مابقی آن به پیمانکاران پرداخت نشده است.

بر اساس گفته های مدیرکل راه و شهرسازی و با توجه به اعتبارات مورد نیاز برای پروژه مذکور، امیدی به افتتاح این پروژه در آینده نزدیک نیست و باید منتظر بود تا اعتبارات جهت تکمیل تونل کبیرکوه تخصیص یابد و قطعا تحقق این امر منوط به رایزنی و پیگیری نمایندگان و مسئولان ارشد استان است تا هرچه سریعتر شاهد تحقق بکی از مطالبات به حق مردم باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه