English

عایق الاستومری چیست؟

به دلیل ماهیت انعطاف ‌پذیر عایق الاستومری، در مقایسه با گزینه‌ های عایق مانند شیشه سلولی، پلی ایزو و فومفنولیک، کمتر مستعد ترک، شکستگی و از دست دادن مواد است. در نهایت، برای انتشار مواد شیمیایی نیز فاقد فیبر بوده و دارای VOC کم است.

عایق الاستومری چیست؟
به گزارش خبرگزاری موج

، عایق الاستومری از یک نوع لاستیک مصنوعی یکدست یا یکپارچه ساخته‌ شده است. عایق دارای لبه ‌های بیرونی صاف و بدون هیچ زائده‌ اضافی است که این امر به علت ایجاد خاصیت کاهش کاهش دما در عایق ایجاد شده است.

به دلیل ماهیت انعطاف ‌پذیر عایق الاستومری، در مقایسه با گزینه‌ های عایق مانند شیشه سلولی، پلی ایزو و فومفنولیک، کمتر مستعد ترک، شکستگی و از دست دادن مواد است. در نهایت، برای انتشار مواد شیمیایی نیز فاقد فیبر بوده و دارای VOC کم است.

ویژگی‌ های عایق الاستومری

یکی از ویژگی ‌های اصلی این عایق کنترل تراکم است و این امر سبب شده تا اغلب به ‌عنوان عایقی مناسب برای لوله ‌کشی‌ های زیرسطحی و لوله ‌کشی محیط ‌های سرد باشد.

  • با عدم القا یا واکنش به آب، آب‌گریز است.

  • به‌ طور طبیعی مقاوم در برابر اشعه ماوراءبنفش و میکروب است.

  • این عایق دارای نفوذپذیری کمی نسبت به آب و بخار آب است. همین ویژگی سبب شده است تا عایق به ‌کار رفته در لوله و تجهیزات مقاومت بسیاری در شرایط آب و هوایی مرطوب از خود در برابر خوردگی نشان دهد.

هنگامی‌ که عایق از نوع الاستومری به ‌درستی طراحی و نصب شود، می ‌تواند به‌ طور مؤثر افزایش یا افت گرما و کنترل تراکم را برای افزایش عمر سیستم و وسایل مکانیکی مدیریت کند. برخلاف انواع عایق فیبری سلول باز، فوم سلول بسته کارایی حرارتی خود را از دست نمی‌ دهد یا به ‌عنوان منبع غذایی برای رشد کپک در تماس رطوبت با عایق عمل نمی‌ کند.

ضخامت عایق یکی از اساسی‌ترین نکات در حین طراحی و نصب است. ضخامت عایق را می‌ توان بر اساس عواملی نظیر دما، اندازه لوله، دمای محیط و اینکه عایق در کدام قسمت از لوله و تجهیزات قرار خواهد گرفت اندازه ‌گیری و محاسبه کرد.

  • ضریب انتقال حرارت پایین: عایق الاستومری دارای ضریب انتقال حرارت پایینی است، به این معنی که جریان حرارت از طریق آن به راحتی صورت نمی گیرد. این امر باعث می شود که عایق بتواند به خوبی از اتلاف انرژی جلوگیری کند.

  • انعطاف پذیری بالا: این عایق ها بسیار انعطاف پذیر هستند و می توانند به راحتی در اطراف سطوح پیچیده شکل بگیرند. این امر باعث می شود که نصب این عایق ها آسان و بدون دردسر باشد.

  • عمر طولانی: این عایق ها دارای عمر طولانی هستند و می توانند تا سال ها بدون نیاز به تعمیر یا تعویض، کار کنند.

  • مقاومت در برابر شرایط نامساعد: این محصولات در برابر شرایط نامساعد محیطی، مانند رطوبت، اشعه ماورای بنفش و مواد شیمیایی، بسیار مقاوم هستند.

  • مقاومت در برابر آتش: این عایق ها در هنگام آتش سوزی، شعله ور نمی شوند .

پلنیوم باکس

 

پلنیوم باکس

پلنیوم باکس (plenum box) یک جعبه یا محفظه است که برای ترکیب هوا، پخش یکسان هوا و زیبایی محیط استفاده می شود. این جعبه ها از ورق های گالوانیزه ساخته می شوند و دارای دریچه هایی هستند که هوای گرم یا سرد را به صورت یکنواخت در فضا پخش می کنند.پلنیوم باکس ها در سیستم های تهویه مطبوع مرکزی، مانند داکت اسپلیت و فن کویل، کاربرد دارند. این جعبه ها هوای گرم یا سرد تولید شده توسط دستگاه تهویه مطبوع را دریافت می کنند و آن را به صورت یکنواخت در فضا پخش می کنند.

جهت هوارسانی در سقفِ فضاهایی مثل لابی‌ ساختمان‌های مسکونی، سالن ساختمان‌های اداری، تجاری، پاساژها و هتل‌ها، دریچه‌ها به‌صورت دکوراتیو (اسلوت و خطی)، طراحی و اجرا می‌شود، لذا با توجه به اینکه لاینِ اصلی کانالِ هوا از سقف کاذب می‌گذرد، جهت رسیدنِ هوای کانالِ اصلی به دریچه‌ها از قطعه‌ی حجیمی بنامِ پلنیوم باکس استفاده می‌گردد. پلنیوم باکس باعثِ پخشِ هوا و تعدیلِ فشارِ خروجی هوا ازتمامِ نقاطِ دریچه‌های خطی و اسلوت می‌شود و از جنس ورق گالوانیزه به ضخامت نیم میلی‌متر به بالا و بر اساس شرایط فضای سقف کاذب و همچنین طول و عرضِ دریچه‌های خطی و اسلوت طراحی و ساخته می‌شود.

یکی از محصولات جدیدی که به تازگی توانسته کاربرد گسترده ای در تاسیسات ساختمانی داشته باشد، پلنیوم باکس است. این جعبه برای توزیع هوا به کار می رود تا فشار هوا در فضا به صورت یک پارچه توزیع شود. کاربرد منحصر به فرد این وسیله، سبب شده میزان تقاضای آن روز به روز افزایش یابد. امروزه بسیاری از ساختمان ها و مکان های عمومی دارای سیستم تهویه مطبوع هستند.

این سیستم وظیفه خود را در رابطه با عبور هوای گرم یا سرد از طریق دریچه ها و کانال هایی که دارد، انجام می دهد؛ اما برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشد، باید از یک جعبه پلنیوم استفاده کند. اطلاع یافتن از چیستی آن به صورت دقیق و نحوه کارکرد این محصول به شما کمک می کند که برای چه فضاهایی آن را تهیه، چگونه استفاده و نگهداری کنید.

پلنیوم باکس در دو نوع مختلف توزیع کننده و برگشتی تولید می شود. هر کدام از این محصولات در بخش خاصی از اتاق قرار می گیرند و کارکرد متفاوتی دارند. در ادامه هر دو مدل این دستگاه ها را به تفکیک توضیح می دهیم.

 

دریچه شوت زباله

دریچه شوت زباله

دریچه شوت زباله وسیله‌ای برای ورود ِزباله به شبکه‌ی کانال شوت زباله است دریچه شوت زباله که از جنس استنلس استیل (فولاد ضدزنگ) ساخته می‌شود. ساختارِ دربِ دریچه شوت زباله به صورت تک لایه و دولایه قابلِ تولید وعرضه است. در زمینه‌ی ساخت دریچه شوت زباله باید به نکات زیر رعایت توجه کرد:

نکته اول درمورد دریچه شوت زباله‌ این است که جنسِ استیلی که جهتِ ساختِ دریچه شوت زباله به کار می رود باید هم به لحاظِ ضخامت و هم به لحاظِ خوردگی و زنگ زدگی و هم به لحاظِ ضربه مقاومت کند.

نکته دوم در مورد دریچه شوت زباله‌ این است که مسیرِ انتقالِ زباله از دریچه شوت زباله به سمت داکت اصلیِ کانال شوت زباله، الزاماً باید دارای شیبِ مناسب باشد که تخلیه و هدایتِ زباله به داخل کانال شوت زباله به راحتی انجام گیرد.

نکته سوم در موردِ شوت زباله ‌این است که ساختارِ دریچه شوت زباله باید کاملاً آب بند باشد که هنگامِ زباله گذاری از ترشحِ شیرآبه‌ی زباله به بیرون جلوگیری به عمل بیاید.

نکته چهارم در موردِ دریچه شوت زباله‌این است که شکل دریچه شوت زباله باید به نوعی باشد که پس از بازشدن، به صورت مخزنِ جاگذاریِ زباله عمل کند و از ارتباط مستقیم با رایزرِ کانال شوت زباله جلوگیری شود.

نکته پنجم در زمینه‌ی دریچه شوت زباله ‌این است که دریچه شوت زباله باید طوری طراحی شود که از ورودِ اجسامِ غیرمتعارف و بزرگ به داخلِ کانال شوت زباله جلوگیری شود.

دربِ دریچه شوت زباله به صورت لولایی به بدنه‌ی دریچه شوت زباله متصل می‌شود و به صورت خودکار پس از باز شدن، زباله را به سمتِ داخلِ کانال شوت زباله هدایت میکند و خودبخود پس از هدایتِ زباله به داخل شبکه‌ی کانال شوت زباله، بسته می‌شود.

جمع‌ آوری زباله، نخاله و سایر مواد بازیافتی و دور ریختنی، از مهم ‌ترین عملکردهای مؤثر در ساماندهی زندگی‌های شهری-روستایی و حفظ بهداشت محیطی هستند. سیستماتیک کردن این عملیات موجب بهتر شدن سطوح زندگی شده و می ‌تواند مانع از به هدر رفتن منابع شود.سیستم شوتینگ و استفاده از دریچه شوت زباله جهت انتقال آسان دارای زوایای زیادی است. حفظ سلامت جامعه در حد قابل قبول نیز از دیگر اهدافی است که موجب استفاده از تکنولوژی شوتینگ ساختمان و بهره ‌گیری از امکاناتی همچون دریچه شوت زباله شده است.

دریچه

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه