English

از جیب شلوار تا مچ دست، بررسی تاریخچه انواع ساعت

بیایید یک سفر جذاب در مورد تاریخچه ساعت و انواع آن و چگونگی تبدیل شدن ساعت به یک اکسسوری کاربردی را در گذر زمان، شروع کنیم.

از جیب شلوار تا مچ دست، بررسی تاریخچه انواع ساعت
به گزارش خبرگزاری موج

، از ساعت‌هایِ آفتابی باستانی گرفته تا ساعت‌هایِ هوشمندِ مدرن، روشی که ما زمان را با آن ردیابی می‌کنیم در طول قرن‌ها به‌طور قابل توجهی، تغییر و تکامل یافته است. یکی از مهم‌ترین تغییرات در فناوری زمان سنجی، گذار از ساعت‌های جیبی به ساعت‌های مچی بود.

بیایید یک سفر جذاب در مورد تاریخچه ساعت و انواع آن و چگونگی تبدیل شدن ساعت به یک اکسسوری کاربردی را در گذر زمان، شروع کنیم.

 

نگاهی به تاریخچه‌ی ساعت

منشاء ساعت‌‌های قابل حمل را می‌توان در قرن شانزدهم جستجو کرد. گفته می‌شود پیتر هنلین (Peter Henlein) مرد سازنده‌ی اولین ساعت‌های قابل حمل در نورنبرگِ آلمان بود. با این حال، هیچ سند و مدرک قطعی وجود ندارد که بگوید او اولین کسی بود که چنین ساعت‌هایی را ساخت.

ساعت‌های کوارتز در دهه‌ی ۱۹۶۰ طراحی و ساخته شدند. این ساعت‌ها با برق کار می‌کردند و از کریستال کوارتز ارتعاشی برای حفظ زمان در آن‌ها استفاده می‌شد. در دهه ۸۰ بود که ساعت‌های کوارتز تقریباً جایگزین ساعت‌های مکانیکی شدند. جای تعجب نیست که این دوره زمانی به عنوان بحران کوارتز نیز شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که تا اواسط قرن بیستم، ساعت‌ها با پیچاندن یک فنر، کار می‌کردند. فنر اصلی دنده‌ها را می‌چرخاند و عقربه‌های ساعت را به حرکت در می‌آورد.

علی‌رغم منشا بحث‌برانگیز اختراع و پیدایش انواع ساعت‌‌ها، این اتفاق نظر وجود دارد که آنها اغلب به عنوان اکسسوری و جواهرات مورد استفاده قرار می‌گرفتند تا یک وسیله برای زمان‌سنجیِ دقیق و اغلب به دور گردن آویخته یا روی لباس‌ها بسته می‌شدند و یا در جواهرات، جاسازی می‌شدند.

قبل از قرن هفدهم، مردان معمولا ساعت‌های خود را به صورت آویز می‌پوشیدند. قرن هفدهم شاهد تغییر در مدِ ساعت‌های مردانه بود، گذر از ساعت‌های آویزی به ساعت‌های جیبی. ساعت‌های جیبی با ورود مد جلیقه‌ به انگلستان در سال ۱۶۷۵ محبوبیت یافتند. از آنجایی که این ساعت‌ها در جیب قرار می‌گرفتند، آن‌ها را گرد و بدون لبه‌های تیز می‌ساختند.

گفته می‌شود که اولین ساعت مچی زنانه در سال ۱۸۱۲ توسط یک ساعت ساز به نام آبراهام-لوئیس برگه (Abraham-Louis Breguet) برای کارولین مورات (Caroline Murat) معروف به ملکه ناپل، ساخته شد. بعد از اینکه ملکه ناپل ساعت را روی مچ دست خود قرار داده بود، این استایل مورد توجه قرار گرفت. زنان بیشتری شروع به استفاده از ساعت‌های مچی کردند و در اواسط قرن نوزدهم، بیشتر ساعت‌سازان، ساعت‌های مچی را به عنوان جواهرات مدِ روز برای زنان شیک پوش آن زمان، تولید می‌کردند.

ساعت‌های اولیه، مکانیسم‌های زمان‌سنجی قابل اعتماد و دقیقی نداشتند و تا قرن نوزدهم استانداردهای زمانی مشخصی وجود نداشت. در واقع استفاده از ساعت‌، بهترین راه برای نمایش میزان ثروت و طبقه اجتماعی افراد بود. سپس انقلاب صنعتی رخ داد و ناگهان سر وقت بودن یا به اصطلاح امروزی، آن تایم بودن (On Time)، اهمیت زیادی پیدا کرد. در واقع با صنعتی شدن جوامع، مفهوم زمان و اهمیت استفاده و کاربرد ساعت را پررنگ تر از قبل کرد.

در سال ۱۹۱۲، مجله‌ی نیویورک تایمز ساعت مچی را مفیدترین و کاربردی‌ترین زیورآلاتی که تا آن زمان اختراع شده بود، اعلام کرد. در این بُرهه از زمان، سربازان در جنگ، ساعت‌ها را به بازوهای خود می‌بستند تا حرکات و حملات تاکتیکی را بهتر هماهنگ کنند. در این زمان بود که مردان نیز شروع به استفاده از ساعت‌های مچی در استایل روزمره و رسمی خود کردند.

در اواسط دهه‌ی۱۹۸۰، ساعت ماشین حسابی کاسیو (Casio's Databank) طراحی و تولید شد که می‌توانست قرار ملاقات‌ها، نام‌ها، آدرس‌ها و شماره تلفن‌ها را ذخیره کند.

 

آشنایی انواع مختلف ساعت

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، انواع مختلفی از ساعت‌ها برای پاسخگویی به اولویت‌ها و نیازهای مختلف افراد، طراحی و ساخته شدند. ساعت‌های آنالوگ به دلیل جذابیت کلاسیک‌شان محبوب باقی ماندند، در حالی که ساعت‌های دیجیتال با نمایشی دقیق‌تر و خواناتر از زمان را ارائه می‌دادند.

 

ساعت‌های لوکس

برندهای ساعت لوکس مدت‌هاست که مترادف با کیفیت، اصالت و انحصار بوده‌اند. انواع ساعت‌های تولید شده توسط برند رولکس گرفته تا کارتیر و سیتیزن و... ، جذابیت و اصالت خاصی را به استایلِ علاقه مندان ساعت می‌بخشند. ساعت‌های لوکس فقط یک ساعت نیستند. آن‌ها سرمایه گذاری‌هایی هستند که در طول زمان ارزش خود را حفظ کرده و افزایش می‌دهند.

استفاده از مواد درجه یک مانند طلا، الماس و سنگ‌های قیمتی کمیاب، همراه با حرکات مکانیکی پیچیده، ساعت‌های لوکس را از سایر ساعت‌ها، متمایز می‌کند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به استفاده از ساعت‌ها در استایل روزانه و رسمی‌خود اهمیت می‌دهید و می‌خواهید زیبایی و تمایز خاصی در استایل خود ایجاد کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی و خرید انواع ساعت‌های لوکس اصل و اطلاع از قیمت رادو اصل و سایر برندهای لوکس ساعت مانند کاسیو، رولکس و سیتیزن و…، به فروشگاه مالتینا مراجعه کنید.

 

ساعت هوشمند

در سال ۲۰۱۴ شرکت اپل، اولین ساعت هوشمند خود را به نام Apple Watch را به بازار عرضه کرد. از آن زمان تاکنون، شاهد پیشرفت‌ و گسترش بالای استفاده از این نوع از ساعت‌‌ها بوده‌ایم.

در سال‌های اخیر، ساعت‌های هوشمند (Smart Watch) با ترکیب زمان‌سنجی با ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند ردیابی تناسب اندام، اعلان‌ها و اتصال به موبایل، صنعت ساعت را متحول کرده‌اند. این گجت‌های پوشیدنی برای افرادی که به تکنولوژی علاقه مند بوده و به دنبال ساده‌سازی فعالیت‌های روزانه‌ی خود هستند، بسیار جذاب و کاربردی می‌باشند. این ساعت‌ها، امکان رصد فعالیت‌های بدنی، اکنترل پیام‌ها و تماس‌ها و کنترل راحت‌تر گوشی و… را برای کاربرانشان فراهم می‌کنند.

 

ساعت ورزشی

ساعت‌های ورزشی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مقابل سختی‌های و شرایط فعالیت‌های ورزشی مقاومت کنند و در عین حال زمان‌سنجی دقیق و ویژگی‌های تخصصی و کاربردی برای یک ورزشکار ارائه دهند. برندهایی مانند کاسیو، گارمین، سونتو و... طیف وسیعی از ساعت‌های ورزشی را ارائه می‌کنند که متناسب با شرایط ورزش‌های مختلف هستند.

داشتن ویژگی‌هایی مانند ردیابی مکان، پایش ضربان قلب و مقاومت در برابر نفوذ آب، استفاده ساعت‌های ورزشی را برای ورزشکاران حرفه‌ای و علاقه مندان به فعالیت‌های ورزشی با هدف حفظ سلامتی و تناسب اندام، جذاب و کاربردی کرده است.

 

ساعت‌های هیبریدی

ساعت‌های هیبریدی با ترکیب ظرافت و اصالت ظاهری یک ساعت کلاسیک با عملکرد و ویژگی‌های هوشمند، فاصله بین ساعت‌های سنتی آنالوگ و ساعت‌های هوشمند مدرن را پر می‌کنند.

امروزه تقاضا برای استفاده و خرید ساعت مچی مردانه و زنانه ی هیبریدی در حال افزایش است؛ زیرا در دنیای امروزی افراد به دنبال گجت‌های همه کاره‌ای هستند که به طور یکپارچه با فعالیت‌های زندگی روزمره‌ی آن‌ها ادغام شود. ساعت‌های هیبریدی دارای قابلیت ردیابی اهداف مرتبط به سلامتی و تناسب اندام، دریافت هشدارهای گوشی هوشمند و کلیه خدمات یک ساعت هوشمند هستند و در عین حال  ظاهر آن یک ساعت آنالوگ سنتی را نیز حفظ می‌کنند.

اگر با خواندن این مطلب تمایل به خرید یا اطلاع از قیمت و ویژگی‌های انواع ساعت دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت فروشگاه مالتینا بزنید. مالتینا واسط آمازون و ایبی در ایران بوده و تمامی ‌محصولاتی که در این فروشگاه به فروش می‌رسند با تضمین اصالت، کیفیت و با بهترین قیمت خدمت مشتریان عزیز، ارائه می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه