English

بیماری اوتیسم از چه سنی قابل‌تشخیص است؟

تشخیص اختلال طیف اوتیسم (ASD) ممکن است دشوار باشد زیرا هیچ آزمایش پزشکی مانند آزمایش خون برای تشخیص این اختلال وجود ندارد. دکتر مغز و اعصاب آنلاین برای انجام تشخیص به تاریخچه رفتار کودک نگاه می‌کنند.

بیماری اوتیسم از چه سنی قابل‌تشخیص است؟
به گزارش خبرگزاری موج

، بسیاری از والدین درباره نشانه‌های احتمالی اوتیسم در فرزندان کوچکشان سوال می‌کنند، اما در چه سنی می‌توان اوتیسم را تشخیص داد؟ 

بیماری اوتیسم

 

آیا دکتر مغز و اعصاب آنلاین می‌تواند اوتیسم را در اوایل کودکی تشخیص دهد؟

برخلاف بسیاری از اختلالات مزمن دیگر، هیچ آزمایش پزشکی وجود ندارد که بتواند به‌صورت روشن به سوال این‌که فرزندتان اوتیسم دارد یا خیر، پاسخ دهد. به‌جای آن، والدین، مراقبان و دکتر مغز و اعصاب آنلاین باید به‌دنبال نشانه‌های توسعه‌ای بگردند که با رشد کودک بروز می‌کنند و این نشانه‌ها احتمال دارد در ماه‌های (سال‌ها) اول زندگی، حضور داشته باشند.

تقریبا یک نفر از هر 44 کودک تشخیص اختلال طیف اوتیسم (ASD) می‌گیرند. با این‌ همه شیوع، منطقی است که والدین نگران باشند، به‌ویژه اگر کودکشان درصدد رسیدن به مراحل توسعه‌ای با سرعت مشابه هم‌سن و سالانشان نباشند. با این ‌حال، تمام تاخیرهای توسعه‌ای به معنای اوتیسم نیستند. آیا اوتیسم در اوایل کودکی قابل‌تشخیص است؟ این یک سوال متداول است که والدین در جلسات مشاوره آنلاین با متخصص مغز و اعصاب در سایت دکترتو می‌پرسند.

به گفته دکتر آنلاین مغز و اعصاب رصد مراحل توسعه‌ای به‌خصوص آن‌هایی که با توسعه اجتماعی و عاطفی مرتبط هستند، بخش مهمی از نظارت بر سلامتی کودک در سال‌های اول زندگی است. اگرچه بسیاری از والدین سریع به این نتیجه می‌رسند که اگر چیزها طبیعی پیش نرود، یک مشکل اساسی در حال وقوع است، اما باید بدانید که زمانی که اوتیسم بروز می‌کند چه شکلی دارد.

نشانه‌های اوتیسم در نوزادان و کودکان

 

نشانه‌های اوتیسم در نوزادان و کودکان

دکتر مغز و اعصاب آنلاین به همه والدین توصیه می‌کند که برنامه «نشانه‌ها را بیاموزید، زودتر اقدام کنید» آشنا شوند. برنامه‌ای که به‌تازگی بر اساس تحقیقات جدید درباره مراحل اجتماعی، عاطفی، شناختی و فیزیکی به‌روز شده است.

والدینی که نوزادان و کودکان نوپای آن‌ها مراحل رشد نقاط عطف مربوط به نمودار رشد را دنبال نمی‌کنند، تشویق می‌شوند که اطلاعات را به دکتر روانشناس آنلاین خود اطلاع دهند تا بتوانند با هم برنامه‌ریزی مناسبی را انجام دهند. بعضی از تاخیرهای زودرسی که بیشتر با تشخیص دیرتر اوتیسم مرتبط هستند شامل:

  • عدم برقراری تماس چشمی
  • واکنش‌های منفی قوی در برابر تغییرات در روال یا محیط
  • محدودیت در ارتباطات مرتبط به سن و همسالان
  • عدم علاقه به تعاملات اجتماعی در جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین

اگر شما والدینی هستید که فرزندتان یک یا چند نشانه اولیه اوتیسم را نشان می‌دهد، با مشاوره آنلاین با دکتر مغز و اعصاب برای راهنمایی‌های بیشتر در مورد اقداماتی که می‌توانید انجام دهید، صحبت کنید. غربالگری و مداخلات زودرس برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم می‌تواند بسیار ارزشمند باشد، اما قبل از سن مشخصی ممکن است فقط به شما توصیه شود که به‌دقت به آن‌ها توجه داشته باشید.

نظارت بر توسعه رشد

نظارت بر رشد یک فرآیند فعال و مداوم برای تماشای رشد کودک و تشویق گفتگو بین والدین و متخصص مغز و اعصاب آنلاین در مورد مهارت‌ها و توانایی‌های کودک است. نظارت بر رشد شامل این موارد است: مشاهده چگونگی رشد کودک شما و اینکه آیا فرزند شما به نقاط عطف رشد معمولی یا مهارت‌هایی که اکثر کودکان در بازی، یادگیری، صحبت‌کردن، رفتار و حرکت به آن دست می‌یابند، می‌رسد یا خیر.

والدین، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، معلمان در دوران کودکی و سایر مراقبان می‌توانند در فرآیند و جلسات پیگیری رشد شرکت کنند. برنامه «علائم را بیاموزید زودتر اقدام کنید» روش‌هایی را توسعه داده است تا به والدین و پزشکان کمک کند تا با همکاری یک‌دیگر بر رشد فرزند شما نظارت کنند و بدانند چه زمانی احتمال دارد نگرانی وجود داشته باشد و آیا غربالگری بیشتری لازم است.

شما می‌توانید از چک‌لیست کوتاهی استفاده کنید تا ببینید فرزندتان چگونه رشد می‌کند. اگر متوجه شدید که فرزندتان طبق نقاط عطف پیش نمی‌رود، در یک جلسه مشاوره متنی با دکتر مغز و اعصاب آنلاین در وب‌سایت دکترتو در مورد نگرانی‌های خود صحبت کنید و در مورد غربالگری رشدی بپرسید.

غربالگری رشدی

 

غربالگری رشدی

غربالگری رشد نگاهی دقیق‌تر به نحوه رشد کودک شما دارد. غربالگری رشد رسمی‌تر از نظارت بر رشد است. حتی اگر نگرانی شناخته شده‌ای وجود نداشته باشد، بخشی منظم از برخی از جلسات ویزیت کودک به شمار می‌رود. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) غربالگری رشدی و رفتاری را برای همه کودکان در طول ویزیت منظم کودکان در سنین زیر توصیه می‌کند:

  • ۹ ماه
  • ۱۸ ماه
  • ۳۰ ماه

علاوه ‌بر این، AAP توصیه می‌کند که همه کودکان به‌طور خاص از نظر ASD در طول ویزیت منظم کودکان در این سنین غربالگری شوند:

  • ۱۸ ماه
  • ۲۴ ماه

تشخیص اوتیسم اکنون شامل چندین بیماری است که قبلا به‌طور جداگانه تشخیص داده می‌شد. اختلال اوتیستیک، اختلال رشد فراگیر (PDD-NOS) و سندرم آسپرگر. مشاوره با متخصصان روانشناسی یا سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به شما در درک و هدایت روند تشخیصی کمک کند.

غربالگری رشد چگونه انجام می‌گیرد؟

پرسش‌نامه‌ها و چک‌لیست‌های غربالگری مبتنی بر تحقیقاتی است که فرزند شما را با سایر کودکان هم سن مقایسه می‌کند. ممکن است سوالاتی در مورد زبان، حرکت و مهارت‌های تفکر و رفتارها و احساسات مطرح شود. غربالگری رشد را می‌توان توسط دکتر مغز و اعصاب آنلاین یا سایر متخصصان در مراقبت‌های بهداشتی، جامعه یا محیط‌های مدرسه انجام داد.

دکتر مغز و اعصاب آنلاین ممکن است از شما بخواهد که یک پرسش‌نامه را به‌عنوان بخشی از فرآیند غربالگری تکمیل کنید. اگر شما یا پزشکتان نگرانی دارید، غربالگری در زمان‌هایی غیر از سنین توصیه شده باید انجام شود. اگر کودکی دچار عوامل خطر بیشتری برای اختلال طیف اوتیسم (مانند داشتن خواهر یا برادر مبتلا به این اختلال یا وجود رفتارهایی که گاهی اوقات با اوتیسم همراه است) باشد، لازم است غربالگری اضافی انجام شود.

اگر پزشک شما به‌طور دوره‌ای فرزندتان را با آزمایش غربالگری رشدی بررسی نمی‌کند، می‌توانید بخواهید که این آزمایش انجام شود.

جمع‌بندی

بیماری اوتیسم از سنین کودکی، به خصوص از حدود دو سالگی، قابل تشخیص است. این بیماری اغلب با تأخیر در رشد و توسعه زبانی، ارتباطات اجتماعی و الگوهای رفتاری متفاوتی همراه است که در مراحل ابتدایی زندگی کودک مشاهده می‌شود. تشخیص اوتیسم نیازمند ارزیابی‌های جامع توسط دکتر روانشناس آنلاین و دکتر مغز و اعصاب آنلاین در دکترتو است که با بررسی نشانه‌ها و رفتارهای کودک، به تشخیص درست می‌رسند و در صورت لزوم، برنامه‌های مداخله و درمانی مناسب را تعیین می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه