English

روزی که قذافی بزرگ‌ترین شبکه انتقال آب جهان را ساخت

قذافی یکی از بلند پروازترین رهبرانی بود که در دنیا وجود داشته است.یکی از این موارد پروژه رودخانه دست ساز بود. او همیشه بر این باور بود که آب حق تمامی مردم است و باید از آن برخوردار شوند.

روزی که قذافی بزرگ‌ترین شبکه انتقال آب جهان را ساخت
به گزارش خبرگزاری موج

، آیا می‌دانید که قذافی توانست یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های انتقال اب جهان را بسازد؟ ساخت شبکه انتقال آب و رودخانه مصنوعی با استفاده از لوله استیل می‌تواند یکی از عجایب باشد. قذافی یکی از بلند پروازترین رهبرانی بود که در دنیا وجود داشته است. او که افکار سوسیالیستی داشت، بسیاری از‌ایده‌های عجیب و غریب را در زمان رهبری خود پیاده کرد. یکی از این موارد پروژه رودخانه دست ساز بود. او همیشه بر این باور بود که آب حق تمامی مردم است و باید از آن برخوردار شوند.

رئیس جمهور لیبی در ۴۲ سال حکومتی که در این کشور داشت، توانست این پروژه را به موفقیت برساند و آن را افتتاح نماید. در واقع از جمله مهم‌ترین دلایلی که قذافی به دنبال عملی کردن این نقشه بود، در خصوص آن است که لیبی را بتواند به مکانی سرسبز تبدیل کند و از این طریق این کشور را در زمینه کشاورزی بتواند به خودکفایی برساند.

شبکه انتقال آب

لیبی بسیار خشک و بی‌آب و علف است. همین موضوع باعث می‌شد تا هم مردم دائماً در سختی زندگی کنند و هم امکان کشاورزی وجود نداشته باشد. قطعاً نبود کشاورزی می‌تواند سبب شود تا کشور نیازمند دیگر کشور‌ها برای تأمین مواد اولیه غذایی خود باشد.

زمانی که در سال ۱۹۵۳ عده‌ای از کاوشگران به دنبال کشف میدان‌های نفتی در کشور لیبی بودند، توانستند تا ذخایر آب زیر زمینی بسیار بزرگی را در این کشور پیدا کنند. یکی از جالب‌ترین نکاتی که در خصوص این حوزه‌های آبی وجود دارد آن است قدمت این حوزه‌ها می‌تواند به اخرین دوره عصر یخبندان برسد.

قذافی یکی از سران ارتش کشور بود که با راه‌اندازی کودتا توانست قدرت را در این کشور به دست گیرد. پس از به قدرت رسیدن نیز توانست شرکت‌های ملی نفت را پایه‌گذاری کرده و سود حاصل از این کار را برای راه‌اندازی این رودخانه عظیم و دست ساز مورد استفاده قرار دهد.

در ابتدا قرار بود که صرفاً آب به همان صحرا برسد و مردم نقل مکان کنند اما مردم از این کار امتناع کرده و قذافی ناچار شد تا آب را به سمت مردم هدایت کند.

در سال ۱۹۸۴ اولین کارخانه تولید لوله پایه‌گذاری شد. به این ترتیب اولین گام برای ساخت این رودخانه بزرگ نیز بنا شد. حفر چیزی حدود ۱۳۰۰ چاه تا عمق ۵۰۰ متری و ایجاد شبکه‌ای از لوله‌های زیر زمینی به طول ۲۸۰۰ متر باعث شد تا بزرگ‌ترین شبکه آبرسانی جهان در کشور لیبی بنا شود.

با تکمیل شدن فاز پنجم این پروژه بزرگ، طول خط لوله به چیزی حدود ۴۰۰۰ کیلومتر رسید. این آب توانست ۱۵۵ هزار هکتار کشاورزی را سیراب کند که قطعاً موفقیت بزرگی در زمینه خودکفایی کشاورزی محسوب می‌شد.

مؤلفه‌های مهم در پروژه رودخانه دست ساز

برای ساخت این پروژه بزرگ نیاز بود تا یک سری از مؤلفه‌ها در کنار هم قرار گیرد. در صورتی که تمامی این موارد به درستی و با نهایت دقت انتخاب می‌شدند، می‌توانستم از این پروژه نیز حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

چاه

  • انتخاب دقیق محل چاه‌ها

اولین نکته آن بود که باید محل چاه‌ها به طور دقیق انتخاب می‌شدند تا خط کشی لوله‌ها نیز به درستی انجام شود. این موضوع باعث می‌شد تا بتوانیم به راحتی خط کشی‌های لوله‌ها را انجام دهیم.

  • انتخاب نوع لوله‌ها

لوله‌های مختلفی برای این پروژه بزرگ و دست ساز مورد استفاده قرار گرفتند. لوله های ‌مانیسمان، لوله‌های استیل و حتی لوله‌های گالوانیزه در این روزخانه بزرگ استفاده شده‌اند. هر کدام از این لوله‌ها می‌توانند از کیفیت‌های مختلفی باشند و قطر‌های متفاوتی نیز داشته باشند. به همین خاطر نیز بهتر است بدانید که انتخاب کردن دقیق لوله‌ها یکی دیگر از فاکتور‌های مهمی است که در این زمینه باید رعایت می‌شود.

  • نظم و برنامه‌ریزی

پروژه هرقدر بزرگ‌تر باشد، نیاز است که نظم و برنامه‌ریزی بیشتری نیز برای آن انجام شود. به همین خاطر نیز توصیه می‌شود که حتماً این نظم و هماهنگی را در ساخت پروژه داشته باشید. از آنجایی که ساخت این رودخانه بزرگ دست ساز چندین سال به طول انجامید، نیاز بود که حتماً تمامی قدم‌ها محاسبه شده و بر اساس برنامه‌ریزی قبلی باشد. با این کار می‌توانستند تا بزرگ‌ترین پروژه دست ساز آبرسانی در جهان را به عرصه ظهور برسانند.

ویژگی‌های انواع لوله‌ها رودخانه دست ساز

همان طور که گفتیم در ساخت این رودخانه دست ساز از انواع لوله استیل، لوله گالوانیزه و لوله های ‌مانیسمان استفاده شده است. هر کدام از این لوله‌ها یک سری ویژگی‌ها دارند. در اینجا این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنید تا اگر شما نیز نیاز به خرید این محصولات دارید، بتوانید به خوبی تشخیص دهید که کدام لوله می‌تواند گزینه و انتخاب مناسب‌تری برای پروژه شما به حساب بیاید.

 

لوله استیل

  • لوله استیل

لوله استیل می‌تواند از گرید‌های مختلف ورق استیل تولید شود. هر کدام از گرید‌های ورق استیل نیز یک سری ویژگی‌های مشخص شده دارند. به طور مثال گرید‌های ۳۰۴، ۳۱۰، ۳۱۶، ۳۲۰ و ۳۰۹ از جمله پرکاربردترین گرید‌های ورقه‌های استیل محسوب می‌شوند. این ورقه‌ها می‌توانند به طور کلی دارای ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، قابلیت انعطاف‌پذیری بالا، عدم تغییر رنگ و تغییر شکل و همچنین استحکام بالایی داشته باشند.

  • لوله گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه در حقیقت همان لوله‌های استیل هستند اما یک سری ویژگی‌های بیشتر را نیز دارند. لوله‌های گالوانیزه می‌توانند دارای روکشی از آلومینیوم و یا روی باشند که حالت گالوانیزاسیون را در این لوله‌ها ایجاد می‌کند. لوله‌های گالوانیزه می‌توانند در برابر رطوبت هوا، آب و به طور کلی پوسیدگی و هوای شرجی به خوبی مقاومت کنند. به همین خاطر نیز میزان استفاده از لوله‌های گالوانیزه در خطوط انتقال آب بیشتر از دیگر لوله‌ها می‌تواند باشد.

  • لوله ‌مانیسمان

دسته سومی از لوله‌ها که در این بین استفاده می‌شوند، لوله های ‌مانیسمان هستند. لوله ‌مانیسمان یا بدون درز در حقیقت به لوله‌هایی گفته می‌شود که هیچگونه خط برش و یا خط جوشی بر روی آن‌ها مشاهده نمی‌شود. معمولاً لوله های‌ مانیسمان در جایی استفاده می‌شوند که قرار است فشار و دمای زیادی را تحمل کنند. بالا بودن فشار لوله‌ها باعث می‌شود تا به خط جوش لوله فشار وارد شود و امکان ترک خوردگی از محل جوش وجود داشته باشند. خوشبختانه این مشکل در لوله های ‌مانیسمان پیش نمی‌آید.

شرکت کاسپین استیل

شرکت کاسپین استیل یکی از بهترین عرضه‌کنندگان لوله های ‌مانیسمان، لوله گالوانیزه و لوله‌های فولادی و استیل است. این شرکت در عین حال که بهترین کیفیت‌ها را در محصولاتش دارد، می‌تواند بهترین قیمت‌ها را نیز به شما پیشنهاد دهد. علاوه بر این موارد می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی این شرکت نیز استفاده کنید. قطعاً دریافت این مشاوره‌ها پیش از آن که بخواهید خرید لوله‌ها را انجام دهید، می‌تواند در هزینه‌های شما تا حد زیادی صرفه‌جویی کند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه