English

استفاده انواع الکتروموتور در زندگی روزمره

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌ اید که دستگاه‌ های موجود در زندگی روزمره ما مانند پنکه سقفی یا غذاساز، چگونه می‌ توانند انرژی الکتریکی را به حرکتی تبدیل کنند؟ در واقع به قطعه ای که سبب تغییر انرژی الکتریکی به نیروی حرکتی و مکانیکی می شود، الکتروموتور می‌ گویند.

استفاده انواع الکتروموتور در زندگی روزمره
به گزارش خبرگزاری موج

، هیچکس نمی‌ تواند دنیا را تهی از تجهیزات الکتریکی که همه آنها با موتور الکتریکی شروع به کار می کنند، تصور نماید. در اغلب لوازم برقی، نوعی الکتروموتور قرار گرفته است که بدون‌ صدا کار می‌ کند و سبب بهبود عملکرد دستگاه برقی می شود. اما این الکتروموتورها چه هستند، چگونه کار می‌ کنند و چه ویژگی‌ هایی دارند؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌ اید که دستگاه‌ های موجود در زندگی روزمره ما مانند پنکه سقفی یا غذاساز، چگونه می‌ توانند انرژی الکتریکی را به حرکتی تبدیل کنند؟ در واقع به قطعه ای که سبب تغییر انرژی الکتریکی به نیروی حرکتی و مکانیکی می شود، الکتروموتور می‌ گویند.

موتور الکتریکی جزء تجهیزاتی است که شیوه کار را در صنعت و زندگی روزمره متحول نموده است. این موتورهای الکتریکی بر حسب اصول الکترومغناطیسی شروع به کار می‌ کنند. یعنی زمانی که بارها ثابت هستند، میدان‌ های الکتریکی ایجاد می‌ کنند؛ اما هنگامی که بارهای الکتریکی حرکت می‌ کنند میدان مغناطیسی تولید می‌ نمایند. یک موتور الکتریکی، دارای سیم پیچی است که وقتی جریان برق از آن می گذرد میدان مغناطیسی به وجود می‌ آورد. اما لازم است بدانید که موتورهای الکتریکی در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام برای کاربرد خاص طراحی شده‌ اند.

مزایای استفاده از الکتروموتور در زندگی

الکتروموتورها دارای چندین مزیت نسبت به انواع دیگر موتورها هستند که از جمله آنها باید به راندمان کاری بالای این دستگاه‌ ها اشاره داشت. این دستگاه‌ ها بسیار کارآمد بوده و درصد بالایی از انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می‌ نمایند. این بدان معنی است که می‌ توانند با کمتر کردن انرژی هدر رفته نسبت به موتورهای هوا، کار کنند و در نتیجه موجب کاهش هزینه‌ های عملیاتی و اثرات زیست محیطی گردند. این موتورها قطعات متحرک کمتری نسبت به سایر موتورهای دیگر دارند؛ این امر باعث می‌ شود تا هزینه تعمیر و نگهداری آنها کمتر باشد و طول عمر بیشتری نسبت به سایر موتورها داشته باشند.

الکتروموتور

 

انواع الکتروموتور

کاربرد انواع الکتروموتور در زندگی روزمره

از مهمترین ابزارهایی که در زندگی روزمره موجب کمتر نمودن تلاش و افزایش نیروی کار می‌ شوند، باید به انواع الکتروموتور اشاره نمود. این موتورها به طور موثر موجب کاهش حجم کار و راحتی و ایمنی به هنگام کار می‌ شوند. اما در حالت کلی کاربرد الکتروموتور به ۵ دسته متفاوت تقسیم بندی می شود.

کاربرد در صنعت تولید لوازم خانگی

الکتروموتورها در صنعت تولید لوازم خانگی، کاربرد ویژه‌ ای دارند. از انواع الکتروموتور در کاربرد خانگی، امروزه برای تولید انواع سیستم‌ های تهویه مطبوع، دستگاه‌ های بازی و سرگرمی و همچنین ابزارهای برقی استفاده می‌ کنند. برخی از این موتورهای الکتریکی، نیروی لازم برای عملکرد برخی لوازم خانگی مثل یخچال، ماشین لباسشویی و جاروبرقی را تامین می‌ کنند.

کاربرد صنعتی

یکی از ابزارهای اصلی در بیشتر صنایع، الکتروموتور است. در بیشتر کارخانجات و تولیدی‌ های مختلف، انواع الکتروموتور با مدل های مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند. برای تولید انواع کمپرسور، فن‌ ها، رباتیک صنعتی و برخی ماشین آلات موتورهای الکتریکی جزء قطعات اصلی محسوب می‌ شوند.

در انواع ماشین آلات صنعتی، موتورهای الکتریکی نیروی کار محسوب می‌ شوند. تسمه‌ های نوار نقاله، پمپ‌ ها و تجهیزات تولیدی همگی به موتور الکتریکی برای تامین انرژی عملیات خود نیاز دارند. وجود موتورهای الکتریکی در دستگاه‌ ها، موجب بهینه‌ سازی فرایند تولید و افزایش کارایی دستگاه می‌ شود.

انتخاب الکتروموتور

 

انتخاب الکتروموتور

کاربرد در حمل و نقل

شاید برایتان جالب باشد بدانید که انواع خودروهای الکتریکی با الکتروموتور کار می‌ کنند. به همین دلیل هم در صنعت تولید خودروهای الکتریکی کاربرد این موتورها، بیشتر است. البته علاوه بر صنعت خودروسازی، در صنعت هوافضا و ساخت وسایل نقلیه هیبریدی نیز، الکتروموتورها مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در صنعت هوافضا، الکتروموتورها نیروی لازم برای سیستم فرود و پمپ سوخت را تامین می‌ کنند، به همین دلیل هم از مهم‌ ترین اجزا در این صنعت هستند. 

انرژی‌ های تجدید پذیر

برای ساخت انواع توربین‌ های بادی، سیستم‌ های ذخیره انرژی و همچنین ردیاب پنل‌ های خورشیدی، انواع موتورهای الکتریکی کاربرد دارند.

خرید انواع الکتروموتور

 

شناخته شده‌ ترین کاربردهای الکتروموتور

علاوه بر صنعت، در منازل و ساختمان های تجاری نیز انواع موتورهای الکتریکی کاربرد دارند. به طور مثال در ماشین لباسشویی، یک موتور الکتریکی وجود دارد که لباس را در داخل دستگاه می‌ چرخاند؛ این امر باعث می‌ شود تا بدون زحمت و بدون دخالت دست، لباس‌ ها تمیز شوند. کاربرد دیگر الکتروموتور در زندگی روزمره، استفاده از آن در آسانسورها است. آسانسورها دارای یک موتور قدرتمند هستند که شفت را می‌ چرخانند و کابل‌ های متصل به آسانسور را می‌ کشند.

امروزه در منازل یا ادارات، برای چاپ اسناد از پرینتر یا دستگاه کپی استفاده می‌ کنند. لازم است بدانید که در این دستگاه‌ ها نیز موتورهای الکتریکی وجود دارند که برای چاپ یک سند واحد، به صورت همگام کار می‌ کنند. در درایو‌های دیسک در رایانه، موتورهای الکتریکی استفاده می‌ شوند که به هنگام روشن شدن کامپیوتر با سرعت بالایی حرکت می‌ کنند. الکتروموتورهای موجود در دیسک کامپیوتر، هیچگونه سر و صدایی ندارند و طول عمر آنها طولانی‌ تر از دیگر موتورهای الکتریکی است.

 

خرید انواع الکتروموتور

اگر شما قصد خرید الکتروموتور در مدل‌های متنوع را دارید، می ‌توانید این تجهیزات را به دو شکل اینترنتی و حضوری تهیه نمایید. از آنجا که خرید اینترنتی این دستگاه‌ ها مزایای زیادی نسبت به خرید حضوری دارد، اغلب افراد این روش خرید را انتخاب می‌کنند. در خرید اینترنتی، دیگر نیازی به اینکه به صورت حضوری به فروشگاه مراجعه کنید نیست و می ‌توانید در کمترین زمان، دستگاه مورد نظر را بدون هزینه اضافی تهیه نمایید. ضمن اینکه امکان مشاهده انواع مختلف از مدل‌ های دستگاه، به همراه مشخصات و قیمت آنها در تمامی ساعات شبانه روز در صفحات مجازی فروشگاه های اینترنتی امکان‌ پذیر است.

الکتروموتور، نوعی تجهیز است که با استفاده از فعل و انفعالات بین میدان الکتریکی و مغناطیسی در سیم‌پیچ‌ها، انرژی الکتریسیته را به نیروی گشتاور تغییر می‌دهد. این تبدیل شگفت‌انگیز، محرک اصلی بسیاری از ابزارها و ماشین‌های دنیای مدرن است و نقش حیاتی در پیشرفت و رفاه بشر ایفا می‌کند.

سال 1882 میلادی نقطه عطفی در تاریخ الکتروموتور بود که با نیکولا تسلا رقم خورد. او با پایه گذاری اصول میدان مغناطیسی دوار، راه را برای استفاده از این میدان به عنوان نیروی محرکه گشود. تسلا با تکیه بر این اصول، طراحی موتور القایی دو فاز را به انجام رساند. حرکتی که تسلا آغاز کرد، انقلابی در صنعت به وجود آورد. این اختراع به تولید آسان‌تر انرژی الکتریکی و انتقال آن در مسافت‌های طولانی منجر شد. تا قبل از اختراع موتورهای جریان متناوب توسط تسلا، موتورها با حرکت دائم یک هادی در میان میدان مغناطیسی ثابت به چرخش در می‌آمدند. تسلا دریافت که می‌توان کلکتورهای موتور را حذف کرد و به جای آن از میدان دوار برای حرکت موتور استفاده کرد.

فروش الکتروموتور در فروشگاه همگام صنعت سعدی

در بستر اینترنت، فروشگاه همگام صنعت سعدی ارائه دهنده جدیدترین مدل از الکتروموتورها است. در این سایت طیف گسترده‌ ای از موتورهای الکتریکی در دسترس خریداران قرار می‌ گیرد؛ به همین خاطر هم فرایند انتخاب الکتروموتور آسان‌ تر می‌ گردد. این فروشگاه نیازهای مشتری را اولویت بندی می‌ نماید و با توسعه ابزارها و خدمات جدید توسط تیم متخصص، جدیدترین مدل از موتورهای الکتریکی را به مشتریان عرضه می‌ کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه