English

آیا ایلان ماسک با ارزهای دیجیتال به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شده است؟

آیا ماسک کارآفرین برتر و ابر فعال اقتصادی از طریق ارزهای دیجیتال به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شده است؟ در ادامه با بررسی وجوه مختلف فعالیت‌های ایلان ماسک، پاسخ این پرسش را می‌یابیم.

آیا ایلان ماسک با ارزهای دیجیتال به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شده است؟
به گزارش خبرگزاری موج

، ایلان ماسک ثروتمندترین فرد جهان، موسس و مالک چندین ابر شرکت در زمینه‌های مختلف است. او که اصولا در حوزه‌های حمل و نقل فعالیت می‌کند، صاحب یک شرکت خودروسازی، شرکت حمل و نقل فضایی، یک شرکت حفاری تونل است. با اینهمه تمام فعالیت‌های تجاری ایلان ماسک به حوزه‌های صنعتی خلاصه نمی‌شود و او در کنار آنها مالکیت شبکه اجتماعی ایکس با نام قبلی توییتر را نیز در اختیار دارد. اما این تمام ماجرا نیست: فعالیت‌های ایلان ماسک در حوزه ارزهای دیجیتال را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. اما پرسش این است که آیا این کارآفرین برتر و ابر فعال اقتصادی از طریق ارزهای دیجیتال به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شده است؟ در ادامه با بررسی وجوه مختلف فعالیت‌های ایلان ماسک، پاسخ این پرسش را می‌یابیم.

ایلان ماسک

 

پروژه‌های کلیدی ایلان ماسک و موفقیت‌هایش

ایلان ماسک که از سنین پایین به کامپیوتر و طراحی علاقه داشت، در کانادا و آمریکا در رشته‌های کامپیوتر، فیزیک و تجارت تحصیل کرد. او با داشتن شم اقتصادی قوی، از همان آغاز در درآمدزایی موفق بود و به عنوان اولین تجربه‌های کسب درآمد، در زمان دانشجویی خانه‌ای خارج از دانشگاه اجاره کرده و آن را به یک کلوپ شبانه تبدیل کرد.

با ظهور اینترنت، او به همراه برادرش یک شرکت تجاری آنلاین به نام زیپ2 (Zip2) تأسیس کرد و با فروش آن چندین میلیون دلار به دست آورد. ایلان ماسک سپس 1 میلیون دلار برای تاسیس شرکت دیگری پرداخت کرد و سپس یک استارتاپ بانکی را راه اندازی کرد که در ادغام با یک شرکت دیگر به نام پی پال (PayPal) مشغول به کار شد و در آن نقش مدیرعامل را بر عهده گرفت. پس از آن در سال در سال 2002، پی پال را به مبلغ 1.5 میلیارد دلار به شرکت ای بی (eBay) فروخت و به ثروت خالصی بالغ بر 180 میلیون دلار دست یافت.

این نخستین پروژه‌های کلیدی موفق ایلان ماسک بود و بعدها دو شرکت نئورالینک (Neuralink) با تمرکز بر رابطه مغز و کامپیوتر و در واقع نوروتکنولوژی و هم‌چنین شرکت بورینگ (The Boring Company) با تمرکز بر زیرساخت و حمل و نقل، به ویژه تونل های زیرزمینی را راه‌اندازی کرد. علاوه بر آن ایلان ماسک از آن او به دلیل تأسیس و رهبری دو شرکت برجسته تسلا و اسپیس‌ایکس به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

ماسک

تأثیر تسلا و اسپیس‌ایکس بر موقعیت مالی ایلان ماسک

دو شرکت برجسته تسلا و اسپیس ایکس (SpaceX) که یکی در حوزه خودروهای هیبریدی و انرژی پاک فعالیت دارد و دیگری در راستای اکتشافات خارج از زمین و حمل و نقل فضایی فعالیت می‌کند، هر یک به نوبه خود موقعیت مالی ایلان ماسک را شکل داده و تثبیت کردند. البته در این راستا ایلان ماسک هزینه‌های کلانی را برای تحقیق و تولید تجهیزات نیز پرداخته و در راه پیشرفت علم گام برداشته است. در مورد دو شرکت تسلا و اسپیس‌ایکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تسلا: ایلان ماسک در سال 2004 در شرکت خودروهای الکتریکی تسلا سرمایه‌گذاری کرد و در سال 2008 مدیر عامل آن شد. شرکت تسلا با تمرکز بر وسایل نقلیه الکتریکی، انرژی پاک، و حمل و نقل پایدار، علاوه بر این که ثروت کلانی را برای ایلان ماسک به ارمغان آورد و ارزش شرکت تسلا را از ۵۴ میلیارد دلار به ۶۵۰ میلیارد دلار رساند، دارای پیشرفت‌های زیادی در حوزه تکنولوژی در صنعت حمل و نقل و خودرو بود. از جمله این دستاوردها می‌توان به
  1. توسعه خودروهای الکتریکی
  2. فناوری باتری‌های خورشیدی پیشرفته
  3. ساخت سیستم‌های انرژی خورشیدی در مقیاس بزرگ
  4. کار بر روی فناوری رانندگی خودکار

اشاره کرد.

  • اسپیس‌ایکس: این شرکت با تمرکز بر اکتشاف و حمل و نقل فضایی، یکی از مهم‌ترین مراکز خصوصی پژوهشی در حوزه هوا و فضا است که با ناسا همکاری می‎کند. موسس این شرکت ایلان ماسک است که در سال ۲۰۰۶، ۱۰۰میلیون دلار سرمایه به آن تزریق کرده است. بیش از دو سوم سهام ‌اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۱۳ حدود به ایلان ماسک بود و ارزش آن به بیش از 150 میلیارد دلار رسیده است. در عین حال اسپیس‌ایکس‌ علاوه بر ارزش مادی بالا، دارای دستاوردهای علمی و پژوهشی زیادی است که از آنها می‌توان به
  1. توسعه موشک‌های قابل استفاده مجدد
  2. ارسال اولین فضاپیمای با بودجه خصوصی به ایستگاه فضایی بین المللی
  3. پرتاب ماهواره استارلینک (Starlink) برای دسترسی به اینترنت آزاد
  4. هدف‌گذاری برای کوچ دادن مردم از کره زمین به مریخ
  5. و به طور کلی تحول در سفرهای فضایی و مقرون به صرفه‌تر کردن آن

اشاره کرد.

چگونه ارزهای دیجیتال به فعالیت‌های ایلان ماسک وارد شدند؟

ورود ایلان ماسک به دنیای ارز دیجیتال از طریق دوج کوین (Dogecoin) آغاز شد. هر چند ایلان ماسک علاوه بر دوج کوین به خرید بیت کوین و اتریوم نیز پرداخته است، اما بارها در مورد این میم کوین توییت کرده است. ایلان ماسک در توییت‌هایش گاهی اوقات قابلیت‌ها و پتانسیل‌های دوج کوین را توضیح داده و گاهی نیز با استفاده از میم‌ها و شکل‌های مربوط به این ارز دیجیتال به تبلیغ آن پرداخته است. توییت‌های ایلان ماسک اغلب منجر به افزایش قیمت قابل توجهی برای این ارز دیجیتال شده و خرید و فروش در بازار ارز دیجیتال را تحت تاثیر قرار داده است.

دوج کوین

از نمونه‌های تاثیرات ایلان ماسک در مورد دوج کوین می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • توییت‌هایی نظیر تصویری از یک موشک با آرم دوج کوین و عبارت (Doge 4 20) در سال 2021 که باعث افزایش قیمت قابل توجه دوج کوین شد.
  • پذیرش نام مستعار پدر دوج‌ (Dogefather)
  • شوخی‌ها و زمزمه‎هایی در مورد مدیرعامل دوج‌ کوین شدن
  • امکان خرید محصولات تسلا با دوج کوین برای مدت کوتاهی
  • خطاب کردن دوج کوین با عنوان ارز دیجیتال مردمی (People's Crypto)و تاکید بر ماهیت جامعه محور آن.

با این همه برخی از منتقدین به ایجاد نوسانات بازار به دلیل توییت‌های ایلان ماسک انتقاد کرده‌اند و این احتمال را داده‌اند که حمایت‌های او از این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاران خرد را دچار بحران کند.

این موضوع در مورد بیت کوین نیز صادق است. در مورد بیت کوین می‌توان گفت:

  • افزایش قیمت بیت کوین در سال 2021 پس از تایید شدن توسط ایلان ماسک
  • سرمایه گذاری تسلا در بیت کوین که موجب جذب سرمایه‌گذاری بیشتر شد.

ارزهای دیجیتال

در واقع مشارکت ایلان ماسک در ارزهای دیجیتال عامل مهمی در ایجاد ثروت او و نوسانات بازارهای ارزهای دیجیتال بوده است.

نقش ارزهای دیجیتال در تاثیرگذاری بر موقعیت مالی ایلان ماسک

بر اساس آنچه که در سال‌های اخیر دیده می‎شود، ثروت ایلان ماسک به طرز قابل توجهی تحت تأثیر ارزهای دیجیتال قرار گرفته است، اما ارزهای دیجیتال او را به ثروتمندترین شدن فرد جهان تبدیل نکرده است. در حقیقت سرمایه‌گذاری ایلان ماسک در حوزه‎های مختلف و ارز دیجیتال همه با هم او را به ثروتمندترین شخص حقیقی در جهان تبدیل کرده است. با این همه می‎توان گفت مشارکت ایلان ماسک با ارزهای دیجیتال، به ویژه از طریق بیت کوین و دوج کوین، احتمالاً منجر به سود قابل توجهی در دارایی‌های او شده است و در آینده نیز به بالا رفتن میزان ثروت او کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر اقدامات او به نوسانات شدید قیمت در دوج کوین کمک کرده و که این امر به نفع ایلان ماسک بوده ولی به دارایی خالص او آسیب زده است. اگر ماسک مقدار قابل توجهی از دوج کوین را در اختیار داشته باشد، افزایش قیمت آن می‌تواند به سود مالی قابل توجهی برای او منجر شود و بر عکس خطر ضرر نیز با هرگونه کاهش در ارزش دوج کوین برای او وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه