English

​به بهانه هشتم مهرماه زادروز جلال‌الدین محمد بلخی؛

وقت آن شد که به زنجیر تو دیوانه شویم

هشتم ماه مهر، زادروز مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، یکی از استوانه‌های بزرگ کاخ شکوه‌مند شعر و ادب فارسی است و حمایت از آثار هنری تولید شده بر اساس آثار او، گام مهمی در کمک به جذب و هدایت سرمایه‌های اجتماعی و معنوی در عرصه اقتصادی است.

وقت آن شد که به زنجیر تو دیوانه شویم
به گزارش خبرگزاری موج

 به نقل از بانک صادرات ایران ، پیشتازی بانک صادرات ایران در حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری در سال جاری و پشتیبانی از انتشار آلبوم موسیقی «ش‌م‌س» به آهنگ‌سازی کیخسرو پورناظری و آواز همایون شجریان و اشعاری عمدتا برگرفته از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، فصل نوینی از راهبردهای فرهنگی و استفاده از ظرفیت سرمایه‌های ارزشمند هنری در قالب مسئولیت‌های اجتماعی بانک به شمار می‌رود.

رونمایی این آلبوم همزمان با آغاز هفتاد و سومین سالروز تأسیس بانک صادرات ایران در تالار وحدت برگزار شد و مدیرعامل بانک در سخنانی، حمایت از این آلبوم و هنرمندان تراز اول کشور را مسیر جدیدی در عرصه فرهنگ و هنر عنوان کرد.

مسیری که در آن اصلی‌ترین نگاه بانک، تغییر تفکر از یک بانک سنتی به یک بانک مدرن با حفظ اصالت‌ها است.

در زمانی که شاهد رکوردهای تاریخی در بخش‌های مختلفی بانک هستیم، توجه بیشتر به فرهنگ و هنر  اصیل، می‌تواند جایگاه بانک صادرات ایران را به بهترین جایگاه‌ها رهنمون کند.

همچنین حمایت از تولید «ش‌م‌س» نیز، پُلی میان اقتصاد و فرهنگ و هنر ایجاد کرد.

از دیگر سو، دسترسی رایگان به این آلبوم ارزشمند از طریق اپلیکیشن و پلتفرم دیجیتال «سپینو»، حرکتی نوین برای توسعه استفاده از خدمات غیرحضوری بانکداری در عصر حاضر است.

بانک صادرات ایران با حمایت از تولید آثار فاخر فرهنگی و‌ هنری، رویکرد نوینی در بسط و توسعه مسئولیت‌های اجتماعی خود در پیش گرفته و حمایت از تولید آلبوم موسیقی «ش‌م‌س» با آهنگ‌سازی کیخسرو پورناظری و خوانندگی همایون شجریان، نمونه‌ای دیگر از نگاه این بانک به فرهنگ و هنر ریشه‌دار کشور است.

امروز بانک صادرات ایران با پشت‌سر گذاشتن دهه‌ها خدمت و «در خدمت مردم» بودن، مسیر درست ارج نهادن به زحمات بزرگان هنر کشور را در حالی به عنوان جلب اعتماد نخبگان فرهنگی و هنری برای ارتقای همدلی و وفاق ملی در پیش گرفته که این حرکت قطعا الگویی راهبردی در کمک به حکمرانی اقتصادی کشور نیز به شمار می‌رود.

مولانا با نام دقیق‌تر محمد بن محمدبن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی در ششم ربیع‌الاول سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ متولد شد و در روزگار محمد خوارزمشاه به همراه پدرش بها‌ءالدین ولد به هنگام یورش مغولان به افغانستان به قصد حج از بلخ مهاجرت کرد و سپس به دعوت علاء‌الدین کیقباد سلجوقی به قوینه رفت و تا پایان عمر در آنجا ماند.

دیوان غزلیات شمس، مثنوی معنوی، مجالس سبعه، فیه مافیه و مکتوبات مهمترین آثار گران‌سنگ مولانا جلال‌الدین بلخی است که علاوه بر پارسی‌زبانان در ایران، افغانستان، تاجیکستان و علاقه‌مندان به زبان فارسی در سراسر دنیا، جایگاه مهمی در بین بزرگان ادبی دنیا دارد.

او طی ۶۳ سال زندگی از محمدبن علی بن ملک داد تبریزی ملقب به شمس تبریزی، صلاح‌الدین زرکوب و حسام‌الدین ارموی چلبی، تاثیرات معنوی عمیق و انگیزه‌های فراوانی در برجای گذاشتن هزاران هزار ابیات شعر و منظومات عرفانی خود گرفت.

اشعار او سراسر مملو از عشق و شور و شیدایی است و در قطعه‌ افسانه دل که در آلبوم «ش م س» نیز قابل شنیدن است به بیان نمونه‌ای جذاب از غزلیات دیوان شمس پرداخته است:

«وقت آن شد که به زنجیر تو دیوانه شویم/ بند را برگسلیم وز همه بیگانه شویم

جان سپاریم دگر ننگ چنین جان نکشیم/ خانه سوزیم و چو آتش سوی میخانه شویم

سخن راست تو از مردم دیوانه شنو/ تا نمیریم مپندار که مردانه شویم

در سر زلف سعادت که شکن در شکن است/ واجب آید که نگون تر ز سر شانه شویم

بال و پر باز گشاییم به بستان چو درخت/ گر در این راه فنا ریخته چون دانه شویم

گرچه سنگیم پی مهر تو چون موم شویم/ گرچه شمعیم پی نور تو پروانه شویم

گرچه شاهیم برای تو چو رخ راست رویم/تا بر این نطع ز فرزین تو فرزانه شویم

در رخ آ ینه عشق ز خود دم نزنیم/محرم گنج تو گردیم چو ویرانه شویم

ما چو افسانه دل بی سر و بی پایانیم/تا مقیم دل عشاق چو افسانه شویم»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه