English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

افشای واقعیت‌های جدید از جنگ اوکراین

«هر چه زمان به جلو حرکت می‌کند، واقعیت‌های حقیقی جنگ اوکراین نیز بیش از پیش خود را آشکار می‌کنند. دیر یا زود اوکراینی‌ها وارد میز مذاکرات صلح و آتش‌بس با روسیه می‌شوند و این همان چیزی است که هم اوکراینی‌ها و هم حامیان غربیشان شدیدا از آن گریزان هستند.»

 افشای واقعیت‌های جدید از جنگ اوکراین
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، در روزهای گذشته، میدان‌های جنگ اوکراین شاهد تحولات قابل‌توجهی بوده است. در این راستا، نیروهای ارتش روسیه از چندین محور بر شدت حملات خود علیه مواضع نیروهای اوکراینی افزوده‌اند و البته توانسته‌اند پیشروی‌های قابل‌توجهی را نیز در خاک اوکراین انجام دهند.

مسئله‌ای که مورداشاره مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی اوکراین نیز بوده و حتی برخی محافل اطلاعاتی غربی به اوکراینی‌ها هشدار داده‌اند که هیچ بعید نیست روسیه به شهر راهبردی خارکیف نیز حمله کنند. موضوعی که در صورت تحقق می‌تواند چالش‌های جدی را برای اوکراین ایجاد کند.

با این حال، واقعیت این است که موفقیت‌های میدانی ارتش روسیه در جنگ با اوکراینی‌ها در شرایطی حاصل می‌شوند که قدرت‌های غربی در تداوم بخشیدن به ارائه کمک‌های مالی و تسلیحاتی خود به طرف اوکراینی، به‌شدت دچار چنددستگی شده‌اند و گزارش‌های گوناگون حاکی از این هستند که برخلاف مواضع ظاهری و لفظی رهبران غربی در حمایت از اوکراین، چه افکار عمومی و چه نخبگان سیاسی در جهان غرب، دیگر از ظرفیت‌ها و البته تمایل کافی برای تداوم بخشیدن به حمایت‌های خود از اوکراینی‌ها در جنگ با روسیه برخوردار نیستند.

از این‌رو، به‌تازگی نشریه وال‌استریت ژورنال نیز در گزارشی تاکید کرده که برخی دولت‌های غربی در پسِ پرده به اوکراین و شخصی رئیس‌جمهور این کشور ولادیمیر زیلِنسکی فشار وارد می‌کنند تا هر چه سریع‌تر وارد مذاکرات صلح با روسیه شود. در حقیقت، تحلیل این دسته از کنشگران این است که اگر اوکراین همین حالا وارد مذاکرات صلح با روسیه نشود، در آینده‌ای نه‌چندان دور با تضعیف موقعیت میدانی خود در جنگ با ارتش روسیه مجبور خواهد شد هزینه‌های گزافی را بپردازد و عقب‌نشینی‌های به مراتب گسترده‌تری را در قیاس با وضعیت کنونی انحام دهد.

مسئله‌ای که به هیچ عنوان در راستای منافع ملی اوکراین قرار ندارد. این در حالی است که رئیس‌جمهور اوکراین و البته شمار دیگری از مقام‌های ارشد نظامی این کشور تاکید دارند که این نکته را مورداشاره قرار دهند که کشورشان در موضع ضعف نیست و می‌تواند به نبرد با ارتش روسیه ادامه دهد.

البته که آن‌ها به صراحت تاکید می‌کنند که جهان غرب آن‌گونه که باید و شاید و همچون روزهای نخستین آغاز جنگ اوکراین، از این کشور حمایت نمی‌کند؛ از این‌رو واقعیت‌های میدانی جنگ اوکراین یک پالس مهم و قابل‌توجه را مخابره می‌کنند که برخلاف هیاهوهای غرب و تریبون‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی آن، ارتش روسیه دستی بالا را در جنگ اوکراین دارد و وضعیت طرف اوکراینی در این جنگ به هیچ عنوان مطلوب نیست. مسئله‌ای که خود حامل 2 نکته مهم است.

اولا، وقتی روند تحولات جنگ اوکراین را از سال 2022 تاکنون مرور می‌کنیم، این واقعیت به عینه آشکار می‌شود که اساسا تکیه به قدرت‌های غربی در قالب تحولات بین‌المللی، می‌تواند رقم زننده سناریوهای تاریکی برای کشورهای مختلف جهان باشد. کما اینکه اوکراینی‌ها اکنون به عینه شاهد این مسئله هستند و با خون شهروندان خود بهای تکیه به غرب در نبرد با روس‌ها را می‌پردازند.

قدرت‌های غربی اکنون خارج از گود ایستاده‌اند و با استفاده از اوکراین سعی در انجام برخی تسویه‌حساب‌ها با روسیه دارند؛ موضوعی که صرفا به ضرر اوکراین تمام شده است. اکنون نیز که غرب متوجه شده در جنگ اوکراین راه به جایی نمی‌برد؛ به‌طرف اوکراینی فشار می‌آورد که به سمت صلح و آتش‌بس حرکت کند. مسئله‌ای که اوکراین را عملا به یک بازیچه در دستان قدرت‌های غربی تبدیل کرده است.

دوم اینکه به نظر می‌رسد هر چه زمان به جلو حرکت می‌کند، واقعیت‌های حقیقی جنگ اوکراین نیز بیش از پیش خود را آشکار می‌کنند. دیر یا زود اوکراینی‌ها وارد میز مذاکرات صلح و آتش‌بس با روسیه می‌شوند و این همان چیزی است که هم اوکراینی‌ها و هم حامیان غربیشان شدیدا از آن گریزان هستند. با این حال، با توجه به موضع ضعیفشان در قالب جنگ مذکور، راهی جز حرکت به این سمت ندارند. موضوعی که خود نشان می‌دهد تا چه اندازه میان واقعیت‌های میدانی رویدادی نظیر جنگ اوکراین و تصویرسازی‌های خیالی قدرت‌های غربی در رابطه با آن، فاصله و شکاف است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه