English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

رمزگشایی از جنگی عجیب در شرق آسیا

«کره شمالی و کره جنوبی در روزهای اخیر درگیر جنگ و تنش های عجیبی شده اند. از یک سو، کره شمالی اقدام به ارسال بالن های زباله به سمت کره جنوبی می کند و از سوی دیگر، کره جنوبی فعالیت بلندگوهای تبلیغاتی خود علیه کره شمالی را در مرزهای مشترک با این کشور از سر گرفته است.»

رمزگشایی از جنگی عجیب در شرق آسیا
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، بر کسی پوشیده نیست که کره شمالی و کره جنوبی چندین دهه است که در فضای تنش و درگیری به سر می برند. درگیری هایی که علی رغم تلاش های بین المللی و همچنین مذاکرات مختلف میان دو کشور، هنوز حل نشده اند و دو کُره از نظر فکری و گفتمانی در امر حکمرانی، تفاوت‌های جدی را با یکدیگر دارند.

از یکم سو، کره شمالی همسایه جنوبی اش را متهم می سازد که به آلت دست امپریالیسم و سرمایه داری غربی تبدیل شده و به واسطه برگزاری رزمایش های مختلف با قدرت های غربی سعی در تحریک کره شمالی دارد و از سوی دیگر، کره جنوبی نیز از تهدیدات گاه و بیگاه کره شمالی علیه خود هراس دارد و از طرق مختلف نظیر تقویت پیوندهایش با جهان غرب و البته بازیگران منطقه ای به دنبال محدود کردن دامنه کنش های پیونگ یانگ علیه خود است.

در این چهارچوب، تنش و درگیری ها میان سئول و پیونگ یانگ در دوره های زمانی مختلف جلوه های متنوعی را به خود گرفته است. با این همه، به تازگی شاهد آشکار شدن جلوه ای جدید و البته عجیب از تنش ها میان کره شمالی و کره جنوبی هستیم. ماجرا از این قرار است که کره شمالی در روزها و ماه های اخیر صدها بالن حاوی زباله را به سمت کره جنوبی فرستاده است. بالن هایی که ارتش و نهادهای امنیتی کره جنوبی با بررسی آن ها به این نکته رسیده اند که حامل مواد خطرناک نیستند.

کره شمالی اصلی ترین محرک خود در انجام این اقدام را تقویت پیوندها میان کره جنوبی و آمریکا و برگزاری رزمایش های تحریک آمیز در مناطق مجاور با کره شمالی عنوان کرده است. در پاسخ به این اقدام، کره جنوبی نیز که در مناطق مرزی با کره شمالی بلندگوهای تبلیغاتی مستقر کرده، بار دیگر اقدام به پخش برنامه از طریق آن ها برای مردم کره شمالی می کند. این بلندگوها تا عمق 25 کیلومتری خاک کره شمالی اقدام به پخش صدا می کنند و سئول مدت ها بود که فعالیت آن ها را علیه کره شمالی به حالت تعلیق درآورده بود.

در این چهارچوب، کره جنوبی نیز عملا به دنبال ارسال این پالس و پیام به کره شمالی است که در صورت نیاز سناریوهای معتبری را علیه پیونگ یانگ روی میز دارد و می تواند به عنوان واکنش در رابطه با جنگ زباله ای پیونگ یانگ علیه خود، آن ها را رو کند. با این همه، ناظران و تحلیلگران هشدار می دهند که منطقه شبه جزیره کره در شرایط کاملا حساسی است. شرایطی که البته صرفا متاثر از تنش ها میان دو کره نیست و تا حد زیادی نیز تابعی از تنش های جاری در قالب نظام بین الملل است.

اساسا به دلیل همین تنش ها هم بوده که "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی در چندین نوبت در ماه های اخیر از ضرورت آماده باش نیروهای نظامی کره شمالی در صورت وقوع سناریوی آغاز جنگ جهانی سوم خبر داده است. محورِ قدرت های شرقی نظیر چین و روسیه و البته کره شمالی سعی دارند به هر طریق ممکن با گسترش حوزه نفوذ جهان غرب در شرق آسیا مقابله کنند و در این رابطه از موضع فعال و نَه منفعل برخوردار باشند.

معادله ای که هم برای کره جنوبی و هم دیگر متحدان جهان غرب در شرق آسیا حامل پیام ها و پیامدهای معناداری است. در این چهارچوب، بسیاری بر این باورند که سفر اخیر پوتین به کره شمالی را نیز که پس از 24 سال روی داد هم بایستی در همین منظومه ادراک شود.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه