English

مقام نوایی خراسان در فهرست میراث ملی ثبت شد

مقام مشهور "نوایی" در موسیقی شرق خراسان به شماره ۳۰۸۶ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت ملی شد.

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی

، رئیس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی امروز گفت: نوایی که از معروف ترین مقام های سازی و آوازی موسیقی شرق خراسان و روایتگر رویکرد معرفتی و سیر و سلوک عرفانی مردم و هنرمندان این خطه است، در فهرست آثار فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

محمود طغرایی، مقام نوایی را سراسر برای توصیف، ذکر و یاد خداوند دانست و افزود: این مقام جنبه‌ای عرفانی به خود گرفته است که نزد مردم خراسان از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

طغرایی تصریح کرد: این مقام با این شکل و ساختار در موسیقی، تنها به این خطه تعلق دارد، بنابراین ثبت این مقام در فهرست نمونه میراث ناملموس، قدرشناسی از فرهنگ آیینی اقوام خراسان و موجب دلگرمی و انگیزه برای هنرمندان اصیل شرق خراسان است.

وی یادآور شد: ماندگاری آیین‌‎ های حماسی و عرفانی به روایت مقام‌ ها با شدتی باورنکردنی در معرض خطر قرار گرفته است و ضمانتی برای حفظ و اجرای اصالت های آن وجود ندارد یا حداقل میزان ماندگاری و تداوم آن کمتر شده است.

رییس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌ فرهنگی خراسان رضوی گفت: آوازها نیز انحراف یافته و به گونه‌های دیگرِ سازی و آوازی و پاپ ترجمه‌ ای گرایش پیدا کرده است که این هم یک آسیب جدی است و در شرایط کنونی فرهنگی اگر تلاشی صورت نگیرد ممکن است برای آیندگان نشان راهی نماند.

طغرایی افزود: از آنجا که "مقام‌ ها" بالاترین مرحله خلاقیت در هنر موسیقی محسوب می‌ شوند و از طرفی رویکرد فرهنگی و شیوه زندگی مردم در آن نمایان است بنابر این در مردم شناسی اقوام مختلف هر منطقه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد بنابراین این اقدام تلاش خوبی در راستای تداوم و پاسداشت موسیقی مقامی و ادبیات شفاهی در میراث فرهنگی این حوزه از خراسان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه