English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

نقش زنان در سپاه پاسداران

یکی از حوزه‌های مهم، اما مغفول مانده در بررسی‌های رسانه‌ای، پرداختن به نقش زنان در شاکله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این در حالی است که آنها حضور مؤثر و تعیین‌کننده دارند.

 نقش زنان در سپاه پاسداران
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، دوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۸ آغاز درخشانی در تاریخ انقلاب اسلامی به درایت بنیانگذار جمهوری اسلامی بود. در این روز ساختار سپاه پاسداران با هدف دفاع از آرمان­‌های این انقلاب پایه‌گذاری شد. در ابتدای حوزه فعالیت این سازمان، در بحث امنیتی و دفاعی خلاصه می‌شد، اما با توجه به لزوم تحقق اهدافی که امام خمینی ترسیم کرده بود، یعنی تبیین مسیر پیشبرد انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران در این حوزه نیز ورود کرد. از آن زمان بیش از چهار دهه می­‌گذرد و این سازمان امروز در زمره موفق‌ترین و قدرتمندترین نهادی جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود. 

قدرتمندی و عزتمندی سپاه ریشه در پیروی مطلق از ولی‌امر مسلمین و مفهوم مترقی ولایت مطلقه فقیه دارد. در واقع وفاداری به اصول انقلاب اسلامی در هر زمان، مکان، عرصه و موقعیت رمز مانایی و ماندگاری سپاه پاسداران است. عناصر سپاه و شاکله الهی آن همواره اصول اعتقادی و انقلابی را برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف انقلاب اصلی‌ترین راهبرد می‌دانند.

برهمین اساس که هر ساله روز دوم اردیبهشت گرامی داشته می‌­شود. در همین رابطه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «سپاه بازوی قدرتمند پاسداری از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران، حامی ملت، حافظ امنیت ملی و مایه عزت و اقتدار ایران عزیز است و همین‌ها دلیل خشم دشمنان قسم خورده انقلاب از سپاه است.»

اما تداوم قدرت سپاه به نیروهای متخصص آن و همچنین تجهیز این سازمان به امکانات وابسته است. در همین راستا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همزمان با دوم اردیبهشت در بیانیه‌ای بر عزم این وزارتخانه برای تجهیز سپاه پاسداران به پیشرفته‌ترین تولیدات و تجهیزات دفاعی تاکید کرد.

اگر امروز ما شاهد پاسخ نظامی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل هستیم، دلیل آن بنیه قدرتمند سپاه است. فعالیت نخبگان علمی این مرز و بوم در ساختار سپاه، باعث شده  توانمندی این سازمان به حدی افزایش یابد که در یک اقدام مؤثر بتواند رژیم صهیونیستی را به انفعال بکشاند. عملکرد موشکی و پهپادی سپاه در شب 26 فروردین (14 آوریل) همچنین موجب حیرت غرب و حتی کشورهای منطقه است. این مسئله محدود به قابلیت های نظامی سپاه پاسداران نبود، بلکه جسارت در انجام چنین کاری نیز مهم است، زیرا وقتی فرماندهان تصمیم گرفتند دست به این حمله واکنشی بزنند، قطعاً به رفتار احتمالی اسرائیل نیز فکر کرده بودند. وجود امکانات دفاعی در برابر واکنش اسرائیل و همچنین امکان پاسخ شدیدتر، دو گزاره مهم در تصمیم فرماندهان در شب 26 فروردین بود. لذا ظرفیت‌های سپاه در حوزه دفاعی و تهاجمی قابل ستایش است.

اما اقدامات این سازمان محدود به حوزه امنیتی و نظامی نمی‌شود. در این میان، نقش و مشارکت تاثیرگذار سپاه در کمک به برگزاری کنگره‌ عظیم اربعین‌حسینی، حضور سازنده و مهم در حوادث و بحران‌ها چون سیل، زلزله و ... کرونا، کمک به امنیت پایدار استان­ های کشور و خارج از مرزها، تلاش گسترده در محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف ایران در تمامی سطوح، ارزشمند است. این حوزه عملیاتی گسترده به‌دلیل نوع نگاه سرداران و بدنه سپاه است که این سازمان را محدود به مکان، زمان و مأموریت خاصی نمی‌دانند.

براین اساس، یک پاسدار در مفهوم عامش شامل همه کسانی می‌شود که در راستای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی در هر لباسی خدمتی صادقانه و مخلصانه انجام می‌دهند و در مفهوم خاص، پاسدارانی هستند که به پوشیدن لباس سبز علوی آراسته شدند.

 

نقش زنان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

با وجود اهمیتی که این سازمان انقلابی دارد، اما بسیار کم به نقش زنان در شاکله آن پرداخته شده است و به حضور زنان صرفاً در اموری مانند امدادرسانی‌های پشت جبهه دفاع مقدس اشاره می­‌شود. در حالی‌که واقعیت چیز دیگری است. در همین خصوص خانم مهرشاد شبابی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) و مسئول دفتر امور بانوان سپاه پاسداران اعلام کرده است: «مسئله حضور خواهران در تشکیلات سپاه، تقریبا 5 ماه پس از تشکیل این نهاد در سال 58 مطرح شد. تعدادی از خواهران سپاهی هم اکنون در رده‌هایی همتای سرلشکری و سرتیپی فعالیت می‌کنند. با توجه به این امر، در حاضر افزون بر 12 هزار خواهر سپاهی و ۵ میلیون خواهر بسیجی در کشور فعال هستند.»

 به‌گفته وی، زنان سپاهی در عرصه‌های گوناگونی از جمله امور تحقیقاتی و پژوهشی می‌کوشند به همین دلیل در رسانه‌ها کمتر دیده می‌شوند.

نکته مهم آنکه حضور فعال و گسترده زنان در سپاه که با انگیزه الهی و اخلاص همراه بوده، برای دنیا این پیام را دارد زن مسلمان می تواند با حفظ حریم عفاف و حجاب در عرصه های اجتماعی و فرهنگی جامعه تاثیرگذار بوده و اسلام و انقلاب را یاری کند. لذا با توجه به تجربه موفق نقش زنان در سپاه پاسداران، هر ساله این سازمان فراخوان‌هایی برای استخدام از بین بانوان توانمند منتشر می‌کند. اهمیت این مسئله در آن است که بدنه سپاه چه در حوزه زنان و چه در حوزه مردان، نیازمند به روز شدن و بهره‌گیری از دیدگاه و قابلیت‌های علمی نخبگان و افراد مستعد است تا بتواند در شرایطی خاص مانند 26 فروردین، پیروز عمل کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه