English

یک کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

تحریم‌های موشکی-پهپادی اروپا فقط در جهت راضی نگه داشتن اسرائیل است

یک تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به برنامه اخیر اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه برنامه موشکی-پهپادی ایران گفت: این اقدام در جهت ایران هراسی و راضی نگه داشتن اسرائیل است تا به این رژیم پیام دهند ما در حمایت از شما کاری انجام دادیم. لذا هیچ این تحریم‌ها هیچ تأثیری بر صنعت نظامی ما نخواهد داشت.

تحریم‌های موشکی-پهپادی اروپا فقط در جهت راضی نگه داشتن اسرائیل است

حسن بهشتی پور، تحلیلگر روابط بین الملل در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره آثار تصمیم وزرای خارجه اتحادیه اروپای برای اعمال تحریم موشکی و پهپادی علیه کشورمان گفت: اروپایی می دانند که در تمام این مدت جمهوری اسلامی در زمینه موشکی و پهپادی با تحریم های زیادی روبرو بوده است. بنابراین اساساً چنین تحریم هایی تأثیری ندارد بلکه بیشتر جنبه نمادین دارد. آنها می خواهند بر ضدایران فضاسازی کنند و در این راستا بستر رسانه ای لازم دارند تا به اسرائیلی ها بگویند ما در حمایت شما کاری انجام دادیم.

وی تأکید کرد: این قبیل اقدامات در جهت دامن زدن به ایران هراسی است و به طور کلی تحریم های جدید اروپا فقط از این باب اهمیت دارد و نه بیشتر. با این حال به نظر من، جمهوری اسلامی باید نسبت به این سیاست های اتحادیه اروپا اعتراض کند. زیرا اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل در چارچوب اصل دفاع مشروع بود و این اسرائیل بود که نخست به کنسولگری حمله کرد. در این رابطه اعتراض حقوقی از سوی تهران ضروری است هرچند که تحریم های اروپا نوعی عملیات روانی و سوژه سازی است و تأثیری در پیشرفت های ایران در زمینه تولید پهپاد و موشک ندارد.

 

فعال کردن مکانیسم ماشه وضعیت را بیش از ایران، برای اروپا سخت تر و بدتر می کند

این کارشناس حوزه مسائل بین الملل در پاسخ به اینکه آیا این اقدام اروپا می تواند گامی در جهت اجرایی کردن مکانیزم ماشه باشد، گفت: اروپا اگر می‌خواست مکانیزم ماشه را فعال کند خیلی مدت‌ها قبل دست به این کار می‌زد. در دوره دولت روحانی، ایران در نامه ای رسمی به اتحادیه اروپا اعلام کرد در صورت فعال شدن این مکانیسم، جمهوری اسلامی ناچار خواهد بود از پیمان ان.پی.تی خارج شود. لذا اروپا هم می داند خروج ایران از این پیمان وضعیت را به مراتب دشوارتر می کند. البته این کار به معنی این نیست که منفعتی برای ایران وجود داشته باشد بلکه چنین اقدامی صرفاً واکنش رادیکال به کنش اروپاست. در این فضا تبعات منفی برای اروپا هم بیشتر از ایران خواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد در فعال‌سازی مکانیزم ماشه اقدامی نخواهند کرد.

 

تروریستی اعلام کردن سپاه برای اروپا مشکلات حقوقی ایجاد می کند

بهشتی پور درباره احتمال تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران اظهار داشت: تولید پهپاد و موشک در ایران زیر نظر وزارت دفاع انجام می شود و سپاه فقط مصرف کننده آنهاست.پیشتر آمریکا سپاه را در لیست تروریستی قرار داد اما به نتیجه خاصی نرسید. اروپایی‌ها واقف هستند تروریستی اعلام کردن بخشی از نیروی نظامی یک کشور مقدور نیست و از نظر حقوقی مشکلات زیادی برایشان ایجاد می‌کند. اما آمریکا. یک کشور زورگو است و چنین کارهایی هم برایش مهم نیست اما با توجه به اینکه اروپا مایل است با ایران تعامل داشته باشد و از طرفی خود را متعهد به حقوق بین الملل می داند، لذا نمی خواهد خود را در این حد بی‌اعتبار کنند که با تروریستی اعلام کردن بخشی از نیروهای نظامی یک کشور اصلاً دیگر نتوانند تعاملی با ایران داشته باشند و به مشکل بربخورد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه