English

یک کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

قدرت مردم در اثرگذاری بر قوای مجریه و قضائیه، از مسیر انتخابات مجلس است

یک تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به تأثیر انتخابات مجلس بر تعیین سرنوشت کشور، گفت: مسیر اثرگذاری مردم بر قوای مجریه و قضائیه از طریق انتخابات مجلس صورت می‌گیرد، زیرا نمایندگان با مصونیتی که دارند می‌توانند پیگیر حقوق مردم در مقابل ارکان مختلف نظام باشند.

قدرت مردم در اثرگذاری بر قوای مجریه و قضائیه، از مسیر انتخابات مجلس است

حسین کاشانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره اهمیت انتخابات مجلس گفت: این انتخابات از این جهت اهمیت دارد که یکی از قوای کشور را شکل می‌دهد. وقتی این فرصت برای مردم فراهم شده  که اعضای یکی از قوای سه‌گانه را انتخاب کنند، عقل سلیم حکم می‌کند در روند تعیین سرنوشت و آینده خود و کشور مشارکت کنیم. در این راستا فرقی بین مرحله اول و دوم نیست، زیرا در نهایت باید کرسی‌های هر حوزه انتخاباتی در مجلس پر شود و لذا مردم باید با آگاهی و با اطلاع از اینکه انتخاب آنها می‌تواند حتی بر سایر قوا نیز اثر بگذارد در انتخابات شرکت کنند. در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم، قرار است 45 نماینده انتخاب شود که 16 نفر آنها از تهران هستند؛ بنابراین امکان بررسی صلاحیت افراد برای مردم راحت‌تر است، چراکه تعداد نامزدها کمتر از دور اول است.

وی درباره مشکلات مجلس یازدهم تصریح کرد: هر نماینده می‌تواند مطالبات مردم را نمایندگی کند و با توجه به مصونیت‌هایی که دارد، این کار برایش آسان است. اما برای بررسی عملکرد مجلس یازدهم باید مصوبات آن را موردتوجه قرار داد. نمایندگان در این دوره تلاش خوبی داشتند. رهبر انقلاب هم با کسی تعارفی ندارند و از این مجلس به‌عنوان مجلس انقلابی یاد کردند، اما به هر حال می‌تواند ضعف و نقص‌هایی هم داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: برای مثال در برخی حوزه‌ها که مردم انتظار داشتند نمایندگان فعال‌تر عمل کنند، به‌خوبی وظیفه نمایندگی خود را انجام ندادند. اما انصاف هم نیست که  بدون بررسی مصوبات و محدودیت‌ها، بگوییم مجلس یازدهم ضعیف بود، چراکه شرایط اقتصادی ما بهتر نشد. البته در اینکه نمایندگان باید شبانه‌روز فعال باشند شکی نیست، زیرا به هر حال وظیفه‌ای را قبول کردند.

کاشانی‌پور تأکید کرد: نمایندگان مجلس یازدهم تا حدی وظایف خودشان را انجام دادند و در برخی موارد هم کوتاهی کردند. با این حال، ما می‌خواهیم مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم، قوی‌تر و مردمی‌تر تشکیل شود و این کار مستلزم حضور حداکثری مردم در انتخابات است.

وی درباره  اولویت‌های مجلس دوازدهم گفت: واقعیت این است که همه مسائل کشور به نوبه خود دارای اولویت هستند و نمی‌توان برای مسائل اقتصادی، موضوعات امنیتی یا سیاسی را از اولویت خارج کنیم. بنابراین اینکه به‌طور خاص به یک حوزه اشاره کنم، درست نیست. در واقع مجلس هم به همین دلیل دارای کمیسیون‌های مختلف است تا بتواند مسائل متعددی را بررسی کند.

 

پیگیری واگذاری اختیارات ارگان‌های دولتی به مردم در راستای تحقق شعار امسال، وظیفه مجلس است

کاشانی‌پور خاطرنشان کرد: به اعتقاد من، اولویت همه حوزه‌ها باید مدنظر باشد، زیرا حوزه‌های مختلف از یکدیگر تأثیر و تأثر می‌گیرند؛ بنابراین هر نماینده‌ای که وارد هر کمیسیونی شد، باید مسائل کمیسیون خود را در اولویت پیگیری‌هایش قرار دهد. اما در نهایت برآیند باید این باشد که کارشان در حوزه‌های خود، به بهبود معیشت مردم منتهی شود. برای مثال، اعضای کمیسیون امنیت ملی باید بتوانند فضای امنیت اقتصادی جامعه را ارتقا دهند. نام امسال هم از سوی رهبری «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب شد. فراهم کردن عرصه‌های مشارکت برای مردم امر مهمی است، ولی اکثر نهادهایی که از جانب دولت تصدی گری دارند، برایشان سخت است اختیارات خود را به مردم واگذار کنند. لذا این شرایط باعث می‌شود جهت‌گیری‌های رهبر آن‌گونه که باید اجرایی نشود.

وی ادامه داد: اکنون در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه هستیم و باید ببینیم در این حوزه، نهادهایی که تصدی گری می‌کردند، چه کاری انجام دادند. بررسی این وضعیت باید از طریق مجلس و توسط نمایندگان صورت بگیرد. ضمن اینکه مجلس باید مشاوره‌پذیر باشد، زیرا نماینده مجلس بحرالعلوم نیست و لازم است از کارشناسان استفاده کند تا بتواند با آگاهی و اشراف اطلاعاتی در رد یا تصویب قوانین مشارکت کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه