English

نماینده منتخب تهران در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرگزاری موج؛

نگاه دولت به مالیات‌ در راستای تأمین کسری بودجه است/ سخنان کمال خرازی نسنجیده بود

دیپلمات سابق ایران و نماینده منتخب تهران در مجلس دوازدهم با تأکید بر اینکه مالیات صرفاً ابزاری برای مدیریت اقتصاد است، گفت: در حال حاضر نگاه دولت به مالیات در جهت تأمین کسری بودجه است و با این روش، دولت نقش کلیدی در افزایش تورم دارد.

نگاه دولت به مالیات‌ در راستای تأمین کسری بودجه است/ سخنان کمال خرازی نسنجیده بود

ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده جدید مردم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره اولویت‌های مجلس دوازدهم گفت: مجلس دوازدهم وظایف زیادی دارد که به اعتقاد من در رأس آنها معیشت مردم، بازتعریف خیلی از مناسبات اقتصادی، مسئله برخورد با فساد و ناکارآمدی‌ها و ناترازی‌هایی موجود است. موضوع عملیاتی کردن شعار امسال نیز یک مطالبه جدی است که باید در فرآیند کارشناسی  هرچه سریع‌تر عملیاتی شود. در این راستا لازم است کاستن از نقش مداخله‌گری دولت و ارتقاء میزان خویش‌فرمایی جامعه، مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: نمایندگان باید خود را وکیل‌الدوله نبینند، زیرا آنها وکیل‌المله هستند و باید مسئله‌شان زبان مطالبه‌گری مردم باشد. از سویی هم بعد نظارتی یکی از مهم‌ترین وظایف نمایندگان مجلس است، زیرا مهم‌تر از ریل‌گذاری، جهت‌گیری ریل است و صرف تولید قانون کفایت نمی‌کند.

 

وزارت امور خارجه ضعف عملکرد دارد

دیپلمات سابق کشورمان درباره نقاط ضعف مجلس یازدهم تصریح کرد: یک بخش از آن به حوزه اقتصاد برمی‌گردد که اشاره کردم. اما در حوزه سیاست خارجی هم ما دارای ضعف هستیم. این وزارت خارجه است که باید در تحولات مختلف چه در حوزه دیپلماسی اقتصادی و چه مسئله مقاومت، پیشران باشد. در حال حاضر در سایه عملکرد نیروهای دفاعی کشور، فرصت‌های زیادی برای ما باز شده، اما استفاده‌ای که باید صورت نمی‌گیرد در حالی که باید در عراق و سوریه مباحث فرهنگی اجتماعی و اقتصادی ما پررنگ شود. در واقع بخش عمده‌ای از مسائل کشور به کمک سیاست خارجی قابل حل است. ایران عضو بریکس و شانگهای است که باید این‌ها عملیاتی شوند. به‌عنوان مثال، کشف ظرفیت‌های حوزه شانگهای می‌تواند به رونق حوزه‌های صنعتی و خدماتی داخل بینجامد. مسئولیت همه این‌ها با وزارت امور خارجه است.

ظهره‌وند درباره رویکرد دولت در مسئله افزایش مالیات و نقش مجلس در تعدیل این وضعیت بیان کرد: نگاه دولت به مسئله مالیات، تأمین کسری بودجه است، در حالی که در کشورهای پیشرفته دنیا نگاه به مالیات صرفاً برای تأمین مخارج دولت نیست، بلکه بخشی از سیاست‌های مالیاتی در راستای توزیع عادلانه ثروت و فعال شدن بخش‌های اقتصادی کم‌تحرک است. تغییر نگاه به مالیات، تغییر ضریب مالیاتی و استفاده از اهرم تعرفه در زمینه صادرات و واردات ابزارهایی هستند که می‌تواند به اقتصاد کشور و کاهش تورم کمک کند. متأسفانه این‌ها را نداریم. این موارد باید در مجلس ریل‌گذاری شود.

 

دولت در افزایش تورم نقش کلیدی دارد

وی خاطرنشان کرد: نگاه به مالیات نباید یک نگاه درآمدی باشد. هزینه‌های دولت را نباید از طریق مالیات تأمین کرد، بلکه دولت باید از این ابزار استفاده کند تا مثلاً با کاهش مالیات در یک منطقه موجب حرکت سرمایه به آنجا و شکوفایی اقتصادی آن منطقه شود. همین کار را با ابزار تعرفه صادرات و واردات نیز انجام می‌دهد که گاهی تعرفه‌ها را زیاد و گاهی کم می‌کنند. هدف اصلی این اقدامات کسب درآمد برای دولت نیست، بلکه افزایش تولید در داخل است. با این حال شاهد روند صعودی در همه قیمت‌ها و بخش‌ها هستیم و خود دولت نقش کلیدی در افزایش تورم دارد.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درخصوص اظهارات اخیر کمال خرازی درباره احتمال تغییر دکترین هسته‌ای گفت: من فکر می‌کنم خرازی نسنجیدگی کرد که چنین حرف‌هایی می‌زند. در دکترین هسته‌ای ما حرکت به سمت تولید بمب یا به طور کلی در دکترین دفاعی ایران تولید سلاح‌های کشتار جمعی، جایی ندارد. این در ذات و جوهره انقلاب اسلامی است. مخاطب انقلاب اسلامی عام است. ما کره شمالی نیستیم که منافعمان صرفاً در جغرافیای طبیعی‌مان تعریف شود. ما بحث دعوت جهانی داریم. ذات گفتمان انقلاب نسبتی با سلاح‌های کشتار جمعی ندارد، ضمن اینکه ما پرچمدار خلع سلاح جهانی هستیم.

 

دشمن، اظهارات درباره «تغییر دکترین هسته‌ای ایران» را  به فرصتی برای خود تبدیل می‌کند

ظهره‌وند ادامه داد: ما اولین کشوری در جهان بودیم که کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی را را امضا کردیم با اینکه ما بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی پس از جنگ جهانی دوم بودیم. این‌ها نکات مهمی است و من نمی‌دانم خرازی از چه جایگاهی این حرف‌ها را می‌زند. دشمن این موارد را به فرصت تبدیل می‌کند. ما در رقابت تسلیحات نامتعارف شرکت نکرده و نخواهیم کرد. آنچه رهبری هم در این رابطه می‌گویند یک نظر شخصی نیست که بگوییم فتوای حرام بودن تولید چنین سلاح‌هایی می‌تواند بعداً لغو شود. این یک نگاه معرفتی در همسویی با آرمان‌های انقلاب و قرآن است، لذا تولید سلاح‌های کشتار جمعی نمی‌تواند در دستور کار ما قرار بگیرد. البته باید از قوی‌ترین سلاح‌های متعارف برخوردار باشیم که آن هم به خاطر ایجاد بازدارندگی است، نه برای تهاجم. زیرا ایران در هیچ بعدی متوسل به تهاجم نظامی نخواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه