English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

۲ مولفه تعیین‌کننده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران

«جلب آرا۶۰ درصد از افرادی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری کشورمان شرکت نکردند و همچنین داغ‌شدن بیش از پیش مناظرات تلویزیونی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، محرک‌های مهمی هستند که می‌توانند سهمی قابل‌توجهی در تعیین رئیس‌جمهور جدید ایران داشته باشند.»

۲ مولفه تعیین‌کننده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، مدت زمان زیادی تا پانزدهم تیرماه و برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورمان باقی نمانده است. در این راستا، دو نامزد اصلی این انتخابات یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، رقابت فشرده و تنگاتنگی برای ورود به پاستور تجربه می‌کنند. هر دو نامزد و ستادهای انتخاباتی آن‌ها ضمن ارائه طرح و برنامه‌های خود برای اداره کشور، عملکرد و سیاست‌های طرف مقابل را نیز نقد می‌کنند و از این رهگذر سعی در جلب هر چه بیشتر توجهات و آرا افکار عمومی به سمت خود  دارند.

 آن‌ها در این مسیر از تاکتیک‌های مختلف بهره می‌برند و سعی در سبقت گرفتن از رقیب در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی دارند. با این همه، این‌طور به نظر می‌رسد که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، به‌طور خاص 2 مولفه از قدرت اثرگذاری قابل‌توجهی برای رقم زدن نتیجه نهایی انتخابات برخوردار هستند که در روزهای اخیر نیز بسیاری از ناظران و تحلیلگران به آن‌ها اشاره داشته‌اند.

اولا، باید توجه داشته باشیم که درصد مشارکت واجدان رأی‌دهی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، ۴۰ درصد بوده است. این بدان معناست که ۶۰ درصد در انتخابات شرکت نداشته‌اند و وزن رأی‌دهی آن‌ها می‌تواند نتیجه بسیاری از معادلات را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورمان تعیین کند. این ۶۰ درصد طیف‌هایی نظیر شهروندان ناراضی، نسل Z ، مرددین و قشر خاکستری و... را شامل می‌شود. اساسا به همین دلیل می‌بینیم دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورمان و ستادهای آن‌ها، تا حد زیادی معطوف به جلب آرا این اقشار هستند.

از این‌رو، اگر بخش بیشتری از این ۶۰ درصد که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در انتخابات شرکت نکرده‌اند، در دور دوم حاضر شوند، کاملا محتمل است که شاهد شکل‌گیری معادلات جدیدی به نفع نامزدی باشیم که توانسته این قشر را به نفع خود وارد صحنه انتخابات کند.

دوم اینکه در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری کشورمان شاهد برگزاری مناظرات انتخاباتی بودیم. مناظراتی که عمدتا به‌عنوان داغ‌ترین برنامه‌های انتخاباتی شناخته می‌شوند. با این حال، آن‌گونه که باید وشاید به گرم‌شدن تنور انتخابات کمک نکردند. مسئله‌ای که نمودهای عینی خود را در کاهش میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در قیاس با سال ۱۴۰۰ نشان داد.

به‌تازگی هم شاهد برگزاری نخستین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورمان با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی بودیم. مناظره‌ای که فضایی داغ‌تر و جنجالی‌تری و البته بازخوردهای میدانی و بازتاب‌های قابل‌توجه در سطح جامعه داشته است. از این‌رو، هیچ بعید نیست برخلاف دور اول انتخابات، شاهد اثرگذاری ویژه مناظرات ریاست جمهوری بر رأی‌دهندگان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورمان باشیم و بر همین اساس، طیف‌های بیشتر و گسترده‌تری وارد صحنه انتخابات شوند.

در این چارچوب، آن نامزدی که بتواند عملکرد بهتری از خود در مجموع دو مناظره انتخاباتی نشان دهد، می‌تواند سبد رأی خود را بیش از پیش تقویت کند و از این رهگذر، شانس او برای حضور در پاستور بیشتر می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه