English

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

اعتمادسازی بین مردم و نظام مالیاتی با تعیین محل هزینه‌کرد مالیات‌ها توسط مؤدیان مالیاتی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مؤدیانی که مالیات خود را از طریق ماده 100 می‌پردازند می‌توانند انتخاب کنند مالیاتشان در کدام پروژه ملی یا استانی هزینه شود. این طرح در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی است.

 اعتمادسازی بین مردم و نظام مالیاتی با تعیین محل هزینه‌کرد مالیات‌ها توسط مؤدیان مالیاتی

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل سیاوشی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، درباره طرح جدید سازمان امور مالیاتی برای دادن اختیار به مؤدیان در زمینه تعیین نحوه هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی، گفت: یکی از مشکلاتی که در شهرستان‌ها مخصوصاً ائمه جماعات با آن روبه‌رو هستند این است که فعالان اقتصادی به ائمه جماعات مراجعه و از آنها درخواست می‌کنند که به آنها تائیدیه‌ای مبنی بر هزینه‌کرد برای فقرا و مساجد بدهند تا آنها با استفاده از این نامه از پرداخت مالیات معاف شوند. اما در اکثر موارد این افراد بعد از گرفتن این نامه هیچ هزینه‌ای برای بهبود وضعیت مساجد و کمک به فقرا پرداخت نمی‌کنند و این امر خو نوعی راه فرار مالیاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اگر این فرآیند سیستمی شود و فرد در داخل سیستم مالیات را پرداخت و سپس محل هزینه‌کرد مالیاتش را تعیین کند، جلوی این نوع سندسازی‌ها گرفته می‌شود، افزود: براساس طرحی که سازمان امور مالیاتی در دستور کار قرار داده، مؤدیانی که از طریق ماده 100 مالیات خود را پرداخت می‌کنند می‌توانند انتخاب کنند مالیاتشان در کدام پروژه‌های ملی یا استانی هزینه شود. این طرح در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی است و اگر این شیوه به‌طور کامل اجرایی شود و پروژه‌هایی که مردم تعیین می‌کنند که مالیاتشان در آن محل هزینه شود، به درستی عملیاتی شود باعث ایجاد اعتمادسازی بین مردم و دولت و سازمان امور مالیاتی می‌شود.

سیاوشی خاطر نشان کرد: متأسفانه در کشور  راه‌های فرار مالیاتی خیلی زیادی وجود دارد، اما می‌توان با این شیوه نظم و ساماندهی به این مسئله بخشید و جلوی فرارهای مالیاتی را گرفت. باید بتوان تمام راه‌های فرار مالیاتی را مسدود کرد و به سمت هوشمندسازی کامل نظام مالیاتی پیش برویم تا این مالیات‌ها در محل درست خود هزینه شوند.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت اظهار کرد: وقتی این طرح عملیاتی شود، اعتمادسازی بیشتری در بین مردم شکل می­‌گیرد و حتی مردم احساس انجام نوعی کار خیر خواهند داشت که باعث ترغیب بیشتر آنها به پرداخت مالیات می‌شود. نکته مهم دیگر اینکه فراریان از پرداخت مالیات حتی می‌توانند به صورت دیجیتالی هم راه‌هایی برای فرار مالیاتی به وجود بیاورند. لذا باید تمام راه‌های فرار مالیاتی سنتی و دیجیتال بسته شود و تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های مالیاتی در کشور مشخص و ثبت شده باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه